Zenék a nagyvilágból – Mariza: Mariza – világzenéről szubjektíven 173/3.
Írta: Galgóczi Tamás | 2019. 04. 21.
Kezdem egy vallomással: alapban nem tartozik a kedvenceim közé a portugál fado. Úgy vagyok vele, mint a deltavidéki blues muzsikával – ráül a hangulatomra és szomorú leszek tőle. Márpedig ezt az állapotot, ha lehet elkerülöm, így érthető módon önként nem hallgatok ebbe az irányba taszigáló zenét. Nagyjából egy hónappal ezelőtt azonban adódott egy lehetőség, és digitális verzióban megkaptam a portugál Mariza tavalyi lemezét. Ha már így adódott, akkor tettem egy próbát, mert kíváncsi voltam, ennyi világzene hallgatás után mennyire változtam, most miként hat rám ez a stílus.
Meglepődtem, mert a saját magáról elnevezett album se nem depressziós, se nem szomorú. Azt persze egy szóval sem állítom, hogy ez az év partilemeze, de köszönhetően annak, hogy Mariza magánélete rendben van, ez a fajta boldogság azért beragyogja a dalokat. Persze a fado lényege megmarad, a keserédes, az elérhetetlen utáni vágyakozás, a szívfájdalom továbbra is jelen van a zenéjében, csak az egészet áthatja valami belső derű – többszöri meghallgatás után legalábbis így érzem. A hetedik stúdiólemez kapcsán egyedül azt sajnálom, hogy nem értem a portugál szövegeket – ez azért is sajnálatos, mert az egyik dal szövegét saját maga írta (Oração), és erre az eddigi pályafutása alatt nem volt még példa.
Kis túlzással az énekesnő azt mutatja meg nekünk, mennyit fejlődött az első albuma megjelenése óta eltelt tizenhét év alatt. Gyakorlatilag már mindenre képes a hangjával: legyen szó örömről vagy bánatról, személyesebb vagy harsányabb témáról, mindegyiket maximálisan képes visszaadni. És meg is teszi, a lemezen folyamatosan változnak a hangulatok, a hangszerelés pedig csak felerősíti ezt a sokszínűséget. Az „Amor Perfeito” című számnak ütőhangszerek biztosítanak némi afrikai vagy inkább brazil lüktetést – elég szokatlan a többi darabhoz képest, de legalább ekkora meglepetés az „É Mentira” fúvós hangszere. Ezek az egyszerű újítások jelzik számomra, a változás a fejlődés meglétét Mariza stílusában. Ott van benne a múlt, hiszen klasszikusnak számító dalokat énekel a lemezen, és a jelen sem hiányzik, elvégre új számokat is hallunk.
A produkció legfontosabb eleme nyilvánvalóan az énekesnő – elvégre ez a fado alapja –, akinek az énekében érződik az élet megtapasztalása, a szenvedély, a szív. Ebben a hangban mindez jelen van, és egyúttal ez szolgál magyarázatul arra, hogy napjainkban miért Mariza a legismertebb, legnépszerűbb fado énekesnő. Remélem a most futó Észak-Amerikai turnéja után (2019. április-május) újra ellátogat hozzánk.
Meghallgatásra ajánlott számok: Sou, Verde Limão, Fado Errado (feat. Maria Da Fé)
2018-ban megjelent album (Warner, Parlophone)
Az együttes weboldala: https://www.mariza.com
A zenekar tagjai:
Mariza – ének
José Manuel Neto – gitár
Pedro Jóia
Javier Limón
Közreműködők:
Maria da Fé – ének
Jaques Morelenbaum – cselló
A lemezen elhangzó számok listája:
- Trigueirinha
- Quem Me Dera
- Amor Perfeito
- Oração
- Sou (Rochedo)
- É Mentira
- Semente Viva (feat. Jaques Morelenbaum)
- Por Tanto Te Amar
- Nosso Tempo
- Verde Limão
- Quebranto
- Oi Nha Mãe
- Fado Errado (feat. Maria Da Fé)
- Fado Refúgio
- Trigueirinha (feat. Carolina Deslandes, Jorge Palma, Mafalda Veiga, Marisa Liz, Ricardo Ribeiro & Tim)