Zenék a nagyvilágból – Anne-Mari Kivimäki: Ilja (CD) – világzenéről szubjektíven 164/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2019. 02. 13.
Van aki Erdélybe vagy a csángókhoz utazik rendszeresen, mert ott találja meg azt az inspirációt, azt az élő népzenét, adatközlőket, amelyek aztán így vagy úgy visszaköszönnek a saját szerzeményeiben, lemezein. A finn Anne-Mari Kivimäki számára ezt a közeget Karélia – pontosabban annak Suistamo nevű térsége – jelenti, ami 1944-ben került végleg a Szovjetunióhoz, miközben a lakosság túlnyomó részét Finnországba evakuálták.
Az ő zenei örökségüket, főként a terület egyik meghatározó harmonikás-mesemondójának életét és hagyatékát kezdte el kezdte el kutatni, amikor a doktoriján dolgozott a Sibelius Akadémián. Ez biztosan nem lehetett egyszerű feladat, hiszen több mint száz évvel korábban született előadót és történeteit kellett megismernie, de szerencsére a korabeli újságok és meglévő zenei archívumok segítségére voltak. Ahogy teltek az évek, nem csupán a doktorijával haladt, hanem kiadott pár lemezt, amelyeket kutatásának tárgya inspirált. Eddig öt album jelent meg a Suistamo sorozatban, részben saját neve alatt, részben olyan együttesektől, amelyekben Kivimäki is tag (Puhti, Suistamon Säkhö). Viszont elmondása szerint ez az utolsó, mert befejezte a doktoriját.
A mostani korong már címében is Ilja Kotikallionak (1894-1961), a korábban említett harmonikás-mesemondónak állít emléket, akinek a hatása a korábbi lemezeken is érezhető volt, mi több, kétszer már a hangját is hallhattuk az Lakkautettu kylä albumon. Most csupán a szelleme idéződik meg, ugyanakkor úgy gondolom Anne-Mari Kivimäki mostani játéktechnikáját, illetve, ahogyan megírta ezeket a dalokat, egyaránt Kotikallio ihlette.
Akárcsak a Lakkautettu kylä esetében, most is változatos hangulatok, érzelmek sorjáznak egymás után. Igazából az tetszik a legjobban, ahogyan Kivimäki megpróbálja zenileg feldolgozni a szülőföld elvesztését. A szomorúság, a bánat nem hiányzik, de nem ragad bele ebbe az érzésbe, inkább azonosul a tájjal, az ott élő emberek a hajdanvolt kultúrájával. Viszont nála mindez nem pusztán múltidézés, úgy nyúl bele az eredeti számokba, vagy úgy ír saját szerzeményeket, hogy miközben a szellemiség megmarad, azok kortárs, élő, friss zenékké válnak.
Ebben segítségére van a nagyszámú vendégmuzsikus, akik tovább színesítik ezt a változatos albumot. Legtöbbet talán Pekko Käppit (jouhikko) hallom, de meglepetésemre időnként némi elektronikus effekt is felbukkan (Pitkänvaaraan).
Az eddig leírtak okán nem csak azoknak tetszik majd az Ilja, akik kedvelik a harmonika hangját, hanem azok is kedvtelve hallgatják majd, akik hozzám hasonlóan favorizálják a népzene-világzene határán mozgó muzsikát. Mindezeken túl az erős érzelmi töltés, a picit idealizált szülőföld hangulata, amely minden szerzeményben jelen van, mindez együtt teszi különlegessé a Suistamo sorozat utolsó darabját.
Meghallgatásra ajánlott számok: Kontokin kulmilla, Kaivos 2.0, Pitkänvaaraan
2018-ban megjelent album (Kihtinäjärvi Records. Nordic Notes)
Az előadó weboldala: http://www.annemarikivimaki.fi/#
A zenekar tagjai:
Anne-Mari Kivimäki – Notka harmonika, ének
Ville Rauhala – nagybőgő
Pekko Käppi – jouhikko, ének
Risto Ylihärsilä – dob, szintetizátor, ének
Eero Grundström – harmonika, harmonium
Timo Väänänen – kantele
Piia Kleemola – hegedű, ének
Silja Palomäki – ének
Meri Tiitola – harmonium, ének
Ville Leinonen – dob, ének
A lemezen elhangzó számok listája:
- Ilja
- Kontokin kulmilla / On the Outskirts of Kontokki
- Ljuuli, ljuuli & Raja / Lully, Lullay & Border
- Siitä alko pyhä / The Festival Begins
Kenttä-äänityksiä osa 1 / Field recordings part 1
- Karjalan poikia Karjalassa / Karelian Boys in Karelia
Kenttä-äänityksiä osa 2 / Field recordings part 2
- Anarkiaa Karjalassa / Anarchy in Karelia
- Pitkänvaaraan / To Pitkänvaara
- Kaivos 2.0 / The Mine 2.0
- Ajettih Da Tsiganaiset