Zenék a nagyvilágból – Tartit: Amankor / The Exile (CD) – világzenéről szubjektíven 163/2.
Írta: Galgóczi Tamás | 2019. 02. 10.
Ez már a negyedik lemeze az 1992-ben, egy mauritániai menekülttáborban alakult kilenctagú együttesnek. Mindannyian tamasek nyelvet beszélő tuaregek, és több más egyéb mellett az a formáció különlegessége, hogy nők vezetik. Zenei téren a Tinariwenhez vagy az Imharhanhoz képest náluk hangsúlyosabb a hagyományos hangszerek használata, jóval többet merítenek a tuareg népzenéből. Azon pedig senki se lepődjön meg, hogy nők vezetik az együttest, ugyanis a tuaregeknél a nők és a férfiak egyenlő jogokat élveznek.
Ha valaki azt mondja, hogy sosem hallott még róluk, azt minden további nélkül elfogadom, mert legalább egy tucat év eltelt az előző, Abacabok címet viselő albumuk óta, és rendszeresen ismétlődő európai koncertturnékkal sem kényeztették el a rajongóikat. Ez főként a 2012-es tuareg lázadásnak/felkelésnek köszönhető, ami miatt tagok kénytelenek voltak a környező országokba menekülni. Csak évekkel később, egészen pontosan 2017 nyarán rögzítették a most megjelenő anyagot, és elmondásuk szerint kettős cél vezette őket a bamakói stúdióban. Egyrészt az eltűnőben lévő hagyományos zenének kívántak emléket állítani, másrészt reményt adni népüknek, hogy békében élhetnek szülőföldjükön.
A szövegek ennek a koncepciónak megfelelően részben nosztalgikusak, felidézik milyen békés és csodálatos volt régen a Szahara. Aztán persze szóba kerülnek a mindennapi élet nehézségei, az összefogás szükségessége (Afous Dafous). Persze a hallgatók többsége, hozzám hasonlóan nem beszél tamasek nyelven, így számunkra marad a zene. Ami első hallásra nagyon egyszerű, sok az ismétlődés, az egymással feleselő ének – mégis, a zene által megteremett hangulat könnyedén a Szaharába repít bennünket, egy másik korba, amikor még csak a tevekaravánok járták a homokdűnék végtelenjét, és nem volt se autó, se repülőgép, se gépfegyver.
Egyhangúnak vagy unalmasnak azonban egy pillanatra sem mondanám az Amankor / The Exile című lemezt, hiszen a sivatagi bluestól (Yahoye), az a cappellán át (Haoua), a nosztalgikus visszaemlékezésig (Asaharaden), és az egymással feleselő énekig (Tarhanin) nagyon sokféle muzsikát rejt. Remélem egyszer hozzánk is eljutnak, és megnézhetem őket élőben, ahogy elém varázsolják a sivatagot.
Meghallgatásra ajánlott számok: Afous Dafous, Haoua, Tarhanin
2019-ben megjelent album (Riverboat)
Az együttes facebook oldala: https://www.facebook.com/TARTIT-247090295305855/
A zenekar tagjai:
Fadimata „Disco” Walet Oumar – ének, tindé
Fadimata „Fatma” Walet Mohamedoun – ének, tindé
Tafa Al Housseini – ének, imzad
Zeinabou Walet Oumar – háttér vokál, tindé
Aïcha Walet Abdoulaye – háttér vokál
Badé Walet Alhassane – háttér vokál
Makaté Walet Oumar – háttér vokál
Safi Walet Abdoulaye – háttér vokál
Mohamed Ag Idwal – teherdent
Amanou Ag Issa – teherdent, ének
Ahmed Ag Wantagate – teherdent, ének
Aboubacrine Ag Mohamed – ének
Kimmi Ag Dogma – imzad, ének
Mohamedoun Ag Ambeiry – gitár
Rhissa Ag Hadani – gitár, basszusgitár
Mohamed Ag Mohamedine – fúvós hangszerek
A lemezen elhangzó számok listája:
- Afous Dafous
- Yahoye
- Leiliya
- Asaharaden
- Haoua
- Amankor
- Tarhanin
- Akaline
- Tamat
- Tanminak
- Tiliaden NíAsahara
- Efaghane