Főkép

Azzal tisztában vagyok, hogy teljesen esélytelen MINDEN lemezt meghallgatni, ami manapság világzene címke alatt megjelenik, de időnként eszembe jut, milyen jó lenne azokra az albumokra elkülöníteni némi időt, amelyek évtizedekkel korábban keletkeztek, és a közvélekedés szerint meghatározóak voltak kedvenc műfajom kialakulásában, korai népszerűsítésében.

 

Erre sajnos a következő években nem sok esélyt látok, még szerencse, hogy vannak kiadók, akik időről-időre leporolják a régebbi kiadványokat, és szükség esetén újrakeverve elérhetővé teszik azokat. Ez történt most, amikor a német Piranha Records elővett egy 1988-ban, vagyis röpke harminc évvel korábbi felvételt, és a szükséges beavatkozás után minden platformon elérhetővé tette Ali Hassan Kuban első CD-jét, a From Nubia to Cairo-t.

 

Elöljáróban annyit, hogy ezt nem rendes stúdió albumként tartották nyilván, hanem a korábban kazettákon(!) megjelent dalok közül válogattak össze egy csokornyit. Az előadóról azt illik tudni, hogy az 1933-ban született muzsikus foglalkozott klasszikus és hagyományos núbiai zenével, majd létrehozta saját zenekarát, amivel főként esküvőkön lépett fel. Fogékony volt az újdonságokra, így hatott rá a jazz, James Brown, valamint ő volt az első Egyiptomban, aki zenekarában rézfúvósokat és szintetizátort használt. A bemutatkozó lemez ismerté tette nevét külföldön, az ezt követő rendszeres turnék során két alkalommal Magyarországon is fellépett.

 

Magyar fülnek ismerősek ezek a szerzemények, helyenként mintha a nyugati popdalok szerkezete köszönne vissza bennük, máskor meg a pentatónia üdvözöl bennünket, miközben az egész egzotikusan idegen, és ez nem csak az arab nyelvnek köszönhető, hanem azoknak az ősi núbiai zenealapoknak, melyeket felhasznált komponálás közben.  Egyszerűségük ellenére mégis megunhatatlanok a lemez dalai, amelyekről elsősorban a végtelenül egyszerű refrének jutnak a hallgató eszébe, és az a bizonytalan érzés, hogy a rezes szekciónak köszönhetően nyomokban indiai hangulatok övezik a számokat. Aki kíváncsi, miről szólnak ezek a jobbára esküvői dalok, az itt elolvashatja a szövegeket angolul.

 

Sajnos nem találtam a weben élő fellépést megörökítő, jó minőségű videót, pedig nagyon kíváncsi vagyok, hogy élőben vajon miként hatott ez a zene, illetve mit csinált a színpadon a 2001-ben, 72 éves korában elhunyt Ali Hassan Kuban.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Sukkar, Sukkar, Sukkar, Mabruk

2018-ban megjelent album (Piranha Records)

A kiadó weboldala: http://www.piranha.de/piranha/ali_hassan_kuban

 

 

Fotó: Martin Riedel

 

A zenekar tagjai:

Ali Hassan Kuban - ének

Abdelrazik Abdalla Mohamed Ali – alt szaxofon

Bibi Hammond – basszusgitár, billenytűs hangszerek

Guma Ismail Adam – tenor szaxofon

Hassan Machmud Said Halim – darabukka

Hassan Meky Mohamed Goma – harmonika

Nasreldin Shalaly Hussein – ének

Samir Gomaa – bongo

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Sukkar, Sukkar, Sukkar
  2. Om Schar Asmar Medaffar
  3. Hanwil Tanza
  4. Yah Nasma Yah Halina
  5. Mabruk
  6. Amira
  7. Nouba