Főkép

Sok változás történt a Radnóti Miklós Színház életében az elmúlt évadban. Az igazgató, Kováts Adél első önállóan vezetett évadát rögtön egy arculatváltással indította.  Innovatív elképzelések megfogalmazásával, új irányok kijelölésével újrapozícionálta a Radnóti Színházat. A piros-fehér váltás letisztultsága és a designtudatosság a Magyar Formatervezési Tanács figyelmét is felkeltette, és Design Management Díjra jelölték a színházat.

 

Kováts Adél az alábbi mondataival nyitotta az évadzáró értékelést: „Ez volt az első önálló évadom. Feltettem magamnak a kérdést, hogy mi valósult meg abból, amit vezetőként szerettem volna elérni, de a helyes kérdésfeltevés az, hogy mit értünk el együtt.”

Érezhető a visszajelzésekből, hogy a szakma mellett a közönség is szociálisan érzékeny, társadalmi problémákra reagáló színházként tartja számon a Radnótit. Az idei bemutatóik és a repertoárdarabok mellett 11 olyan párbeszéd-eseményük volt, amelyeknek célja az érzékenyítés és a minket körülvevő problémák beemelése volt a közbeszédbe. Az évad kommunikációs hívószava is a beszélgetés volt, nemcsak a meghívottakkal, hanem a társulat színészei egymással is beszélgettek fontos témákról a flyereken, blogon. A SZÓVAL elnevezésű beszélgetés-sorozatukkal egy-egy előadás után közös gondolkodásra hívták az alkotókat és a meghívott vendégeket.

 

Budapest legkisebb kőszínháza ebben az évadban 5 új darabot mutatott be, fiatal rendezővel nyitotta és zárta a bemutatók sorát. Ifj. Vidnyánszky Attila Iván, a rettenete az előadáshoz illő kifejezéssel élve nagyon jól pörgött. Csató Kata rendezte Ofélia árnyszínházát egy kiugróan sikeres bemutató követte, Alföldi Róbert rendezésében a Futótűz. A Téli rege volt a negyedik bemutató Szabó T. Anna újrafordításában, ami különleges látványvilágával és rendezői értelmezésével vívta ki a legnagyobb elismerést, a rendező Valló Péter. A színház a költészet napján 13 év után felújítva bemutatta Bálint András Arany-estjét, hozzájárulva ezzel az Arany János emlékév programsorozatához. Végül ötödik bemutatóként Fehér Balázs Benő A játékost rendezte meg, amelyet Dosztojevszkij kisregényéből Fekete Ádám adaptált színpadra. Az évad 200 előadással zárult, 46.626 eladott jeggyel és 97,38%-os látogatottsággal.

 

Ebben az évadban díjeső volt a Radnótiban, Schneider Zoltán Kaszás Attila-díjat, Őri Rózsa rendezőasszisztens Magyar Teátrum díjat, Csomós Mari Nemzet Színésze címet, Pál András a Téli regében nyújtott alakításáért a Gábor Miklós-díjat nyerte el. Kováts Adél pedig „A legjobb női alakításért járó díjat” kapta meg a POSZTon a színészzsűritől, a Futótűzben nyújtott alakításáért. Kiosztották idén is a társulat és a közönség szavazatai alapján a lezáruló évad díjait. Így a Radnóti társulata 2016/2017-ben a legjobb színésznőnek járó díját Martinovics Dorinának adta, a legjobb színésznek Pál Andrást tartották, aki egyben a közönség szavazatai alapján a legkedveltebb színész is lett, megosztva László Zsolttal. A KICSI-díjat – a színészek szavazatai alapján a legkisebb szerepben a legnagyobb alakítást nyújtott színész díját Martin Márta és Gazsó György kapta. A színház nem színész dolgozóinak díját a társulat tagjai Dudás Zsuzsa jelmezfelelősnek ítélték. A következő évadban kihirdetett Kaszás Attila-díj 3 nevezettje közé választották Gazsó Györgyöt.

 

A jó hírnevet a díjakon túl növeli még, hogy a RIM (Radnóti Ifjúsági Műhely) újabb kiváló évet és munkát tudhat maga mögött.  A drámapedagógiai munkának köszönhetően 870 diákkal és 120 pedagógussal van aktív kapcsolata a színháznak. Jövőre már egyetemistáknak is indítanak csoportot.

Szávai Viktória és Adorjáni Bálint szeptembertől nem társulati tagként játsszák tovább szerepeiket a Radnóti színpadán. A következő évadban újabb tagok érkeznek a színházhoz, Kaposvárról Kelemen József és Kecskemétről Porogi Ádám.

 

2017/2018

A jövő évadot is ilyen következetességgel és letisztultsággal alakították ki. Szikszai Rémusz rendezése kezdi az évadot az Ádám almáival, amit Budapesten először láthat színpadon a közönség. A színpadi változat Anders Thomas Jensen filmje alapján készül, amit évekkel ezelőtt nagy sikerrel játszottak a magyar mozik is. A fekete-komédia középpontjában a közmunkára ítélt, neonáci Adam áll, akit a hitbuzgó pap, Ivan megpróbál a jó útra terelni. Valló Péter most egy kamaradarabot állít színpadra, Tennessee Williams-től az Üvegfigurákat. A világhírű amerikai drámaíró az önéletrajzi ihletésű művét „emlék-játékként” definiálja, amelyben egy háromtagú család reményekkel és illúziókkal teli életét kelti életre. A Radnóti meghívta a világhírű román rendezőt, Andrei Şerbant, aki nem ismeretlen a budapesti közönség számára: 2010-ben és 2012-ben dolgozott már a budapesti Nemzeti Színházban, továbbá számos vendégjátéka látható volt Magyarországon. A budapesti színházi életben jelentős eseménynek számít majd legújabb magyarországi rendezése, a III. Richárd a Radnóti Színházban, amelynek 2018 februárjában lesz a bemutatója. A címszerepre Alföldi Róbert érkezik, aki 3 sikeres rendezés után színészként először lép a Radnóti színpadára. Az évad utolsó bemutatója egy ősbemutató lesz, Závada Pál Egy piaci nap című regényét alkalmazzák színpadra a Mohácsi testvérek. Závada Pál műve a magyar történelem egy fontos és eddig kevéssé feldolgozott szeletét tárgyalja: a második világháború után vidéken lezajlott, zsidók elleni pogromok témáját dolgozza fel. A regény az elmúlt év egyik legfontosabb kortárs irodalmi alkotása volt.

 

Forrás: www.radnotiszinhaz.hu