Főkép

Előfordul, hogy nem az számít, mi hangzik el egy lemezen, sokkal inkább az a fontos, hogy ki énekel vagy játszik az új felvételen – a Leaves’ Eyes Fires In The North EP-je erre tökéletes példa.

 

Sokan emlékszünk még, azt hiszem, amikor 2005 októberében a finn Nightwish nyílt levélben tudatta egyik alapító tagjukkal, az ikonikus Tarja Turunennel, hogy többé nem a zenekar tagja. Valami hasonló történt idén az eredetileg norvég-német formáció, a Leave’s Eyes esetében is. A Liv Kristine és az Atrocity nevű banda „házasságából” létrejött frontcsajos együttes április 15-én jelentette be, hogy elválnak útjaik, és az értelemszerűen szintén alapító, mi több, ötletgazda Liv Kristine énekesnő többé nem dolgozik együtt a fiúkkal (a megegyezés kölcsönösségéről különböző hírek röppentek fel a két oldalról), és helyére az EnkElination frontasszonya, a finn Elina Siirala kerül – akiről egy nemrégben megjelent interjúból kiderült, hogy nem egyszerűen énektanár és képzett klasszikus énekes, de a már említett Nightwish szellemi vezérének, Tuomas Holopainennek az unokatestvére. És még mondja bárki, hogy nem kicsi a világ, és a történelem nem ismétli önmagát...

 

Nem sokkal később felkerült a videómegosztókra az Elinával készült első klip, az „Edge Of Steel”, és a videó rendesen meg is osztotta a rajongókat. A lájkok és diszlájkok 2:1-es aránya annyira még nem is mutatja az ellenszenvet, a kommentek ellenben – jellemző módon, hiszen minden troll itt adja ki magából minden öngerjesztett mérgét – általában véve negatívak, és valahol érthető is ez, hiszen sokan éppen azért szerették meg a Leaves’ Eyes zenéjét, mert az Atrocity viszonylag visszafogott brutalitását izgalmasan ellenpontozta Liv erőteljesen popos hangja és egyénisége. A kezdetek óta azonban rengeteget változott a frontcsajos metalszcéna, és nem elég, hogy Anett Olzon átmeneti csatlakozásával a Nightwish is efféle irányt vett, de jelentkezett legalább egy csapat, nevezetesen a svéd Amaranthe, akik, legalábbis szerintem, fényévekkel jobban művelik ugyanezt, a vokális változatosságról nem is beszélve. Liv Kristine ráadásul már egy ideje szólólemezekben (és -karrierben) is gondolkozik, tehát nem teljesen lehetett meglepő a váltás.

 

És persze abszolút indokoltnak éreztem. Igaz, nem keletkezett olyasféle űr a keményebb zenék világában, mint, mondjuk, a Queen vagy a hajmetal megjelenésekor, a valóban klasszikus képzettségű énekesnők, ha el nem is tűntek a színtérről, mindenképp kissé háttérbe húzódtak az énekesnővel felálló bandák között, ráadásul Tarja karrierje sem annyira fényes, mint azt az ember elvárná, a Therion pedig az Avantasia-projekthez hasonlóan inkább színpadi, kvázi-összművészeti produkció. Következésképp egyértelműen van helye egy tényleg operásabb frontcsajos formációnak, és a Leaves’ Eyes, úgy érzem, jól mérte fel a helyzetet, és jókor hozta meg ezt a kétségkívül fájdalmas, de talán szükségszerű döntést. És Elina ehhez, legalábbis véleményem szerint, tökéletes választásnak bizonyult.

 

 

Az eredmény ugyanis számomra mindenképp meggyőző. Még ha csupán egyetlen új szerzemény szerepel is a „kislemezen”, noha két, vagyis rendesen keménykedő és a mostanában ismét igencsak divatos akusztikus változatban, és ebből nehezen lehetne levonni messzemenő következtetéseket (hacsak azt nem, hogy maga a zene – hogy úgy mondjam, a kottakép – nem sokat változott), a három újrarögzített dallal együtt már egyértelműen kijelenthetem, hogy ez a felállás komolyabban, fajsúlyosabban szól, mint a korábbi, és ez szerintem egyértelműen pozitívumként felfogható. Vagyis a csapat talán előbbre léphet a képzeletbeli frontcsajos ranglistán, és az igazán nagyok közé verekedheti be magát. Persze majd kiderül. A magam részéről mindenesetre izgatottan várom a folytatást.

 

A zenekar tagjai:

Elina Siirala – ének

Alexander Krull – ének, vokál

Thorsten Bauer – gitár, basszusgitár

Pete Streit – gitár

Joris Nijenhuis – dob

 

A lemezen elhangzó számok listája:

1. Fires In The North

2. Fires In The North (Acoustic Version)

3. Edge Of Steel (2016 Version)

4. Sacred Vow (2016 Version)

5. Swords In Rock (2016 Version)