Avantasia: Ghostlights (CD)
Írta: Gáti Viktor | 2016. 06. 22.
Tobias Sammet még tinédzser korában alapította az Edguy-t – melyet egyik tanára után keresztelt el –, majd alig lépte át a második X-et, amikor életre hívta az Avantasiát, mintegy mellékprojektként. Az új évezred legelején megjelent két nagylemezen a dallamos, összetett power metal új megközelítése öltött testet: a metal opera; bár az igazsághoz hozzá tartozik, hogy nem teljesen friss stílusról beszélhettünk, hiszen a Therion már évekkel korábban megírta a Vovint…
Az első két Avantasia-korong óriási lett, Tobi mégis jégre tette az új formációt, és az Edguy-ra koncentrált. 2007-ben viszont egy dupla minialbummal új erőt adott az Avantasiának, azóta pedig a két csapatot párhuzamosan vezeti. A Ghostlights három év lemezmentes időszak után érkezett, az eddigi életmű hetedik fő darabjaként, konceptalbumként, ami az előző, a Mystery Of Time cselekményének fonalát veszi fel. A viktoriánus korban járunk, ahol a történetet egy szabad szellemiségű tudós és az ő nézeteitől idegenkedő környezete közötti összetűzések viszik előre.
A csapat zeneiségét alapvetően természetesen Sammet kapitány határozza meg, amely a visszatéréskor merőben megváltozott a kezdeti arculathoz képest: rétegzettebb, változatosabb, jóval opcionálisabb lett az összkép, ám mindent összevetve, mindkét produkció magas színvonalú. Valóban, a második korszakon belül nem történt gyökeres módosulás a zenében, ugyanakkor a sokszínű, nagyívű megoldások lemezről lemezre megdobják az összbenyomást. Állandósult a nagyszámú vendégzenész szerepeltetése, főleg énekes poszton: itt permanens partnerek is vannak, Jorn Lande (elsősorban Ark, Jorn) és Michael Kiske (ex-Helloween, Unisonic) személyében, és Bruce Kulick gitáros (Kiss) is rendre felbukkan több dalban.
Az új korong egy természetes fejlődés eredményeképp a korábbiakhoz hasonlóan nagyszabásúra és az eddigi legkönnyebben befogadhatóra sikerült. A nyitó / beharangozó „Mystery of a Blood Red Rose” jól példázza ezt, hiszen a Meat Loaf hatásokban bővelkedő tétel gondosan hangszerelt, technikás, de fülbemászó is egyben. Az előző albumokat jellemezte egyfajta egyensúly a direkt és a misztikus, borús zenei és énekmegoldások között, mely többnyire kevéssé slágeres végeredményt hozott. A Ghostlights-on ez az arány – megint csak leginkább a naturális előrelépés folyományaként – kissé (még jobban) eltolódott a közérthető irányba. Itt persze nem a kommersz rádiók mércéjéről van szó, hanem a szélesebb, a dallamos metalt és az értékes musicaleket értő, érző közönségről. Sok a könnyen megjegyezhető dallam, a kimért ének, amelyet gyorsan magáévá tehet a lelkes hallgató, s mindemellett hol kellemes, emelkedett, hol ködös, feszült hangulat lengi be a dalfolyamot.
A legerősebb dalok listáját a „The Haunting”-gal kezdem, amely a sejtelmes muzikalitása és a kétarcú ének miatt üt be nagyon. A „Seduction of Decay” hasonló atmoszférájú, power/doom metal jegyekkel, és a volt Queensryche-torok, Geoff Tate pazar teljesítményével – a szerzemény minden pillanata aranyat ér. A „Babylon Vampyres” a dallamos, tekerős vonalat viszi, erőteljes Tobi-melódiákkal, féktelen tempóval. A nyugodtabb, öngyújtólóbálós oldalon az „Isle of Evermore” és a „Lucifer” első fele dominál; utóbbiban Jorn alakít nagyot, Tobival közösen, majd a második felében ez a nóta is bekeményít, az egyik legjobb bizonyítékként arra, hogy a dalszerzés mennyire körültekintően, kifinomultan zajlott, melynek köszönhetően könnyedén megfeledkezik az ember a nagyérdemű csalogatásáról, egyszer csak átadja magát a zenének. Ilyen érzetet kelt a címadó vagy a „Master of the Pendulum” is.
Engem személy szerint olykor szájhúzásra késztetnek a nyúlós dallamok és a túldíszített énektémák, de az továbbra is vitathatatlan, hogy Tobias Sammet és az Avantasia vezető attrakció a maga nemében, a zene ma is izgalmas és lenyűgöző, méltó a mind nagyobb felhajtásra és színpadokra.
Az együttes tagjai:
Tobias Sammet – ének, basszusgitár
Sascha Paeth – gitár, basszusgitár, billentyűsök
Michael „Miro” Rodenberg – billentyűsök, nagyzenekari hangszerelés
Közreműködő zenészek:
Jorn Lande – ének
Michael Kiske – ének
Dee Snider – ének
Geoff Tate – ének
Marco Hietala – ének
Sharon Den Adel – ének
Ronnie Atkins – ének
Bob Catley – ének
Robert Mason – ének
Herbie Langhans – ének
Bruce Kulick – gitár
Oliver Hartmann – gitár
Felix Bohnke – dobok
A lemezen elhangzó számok listája:
01. Mystery of a Blood Red Rose
02. Let the Storm Descend upon You
03. The Haunting
04. Seduction of Decay
05. Ghostlights
06. Draconian Love
07. Master of the Pendulum
08. Isle of Evermore
09. Babylon Vampyres
10. Lucifer
11. Unchain the Light
12. A Restless Heart and Obsidian Skies
Diszkográfia:
The Metal Opera Part I (2001)
The Metal Opera Part II (2002)
Lost In Space Part 1 & 2 (single, 2007)
The Scarecrow (2008)
The Wicked Symphony (2010)
Angel Of Babylon (2010)
The Flying Opera (live, 2011
The Mystery Of Time (2013)
Ghostlights (2016)