Főkép

Tobias Sammet még tinédzser korában alapította az Edguy-t – melyet egyik tanára után keresztelt el –, majd alig lépte át a második X-et, amikor életre hívta az Avantasiát, mintegy mellékprojektként. Az új évezred legelején megjelent két nagylemezen a dallamos, összetett power metal új megközelítése öltött testet: a metal opera; bár az igazsághoz hozzá tartozik, hogy nem teljesen friss stílusról beszélhettünk, hiszen a Therion már évekkel korábban megírta a Vovint…

 

Az első két Avantasia-korong óriási lett, Tobi mégis jégre tette az új formációt, és az Edguy-ra koncentrált. 2007-ben viszont egy dupla minialbummal új erőt adott az Avantasiának, azóta pedig a két csapatot párhuzamosan vezeti. A Ghostlights három év lemezmentes időszak után érkezett, az eddigi életmű hetedik fő darabjaként, konceptalbumként, ami az előző, a Mystery Of Time cselekményének fonalát veszi fel. A viktoriánus korban járunk, ahol a történetet egy szabad szellemiségű tudós és az ő nézeteitől idegenkedő környezete közötti összetűzések viszik előre.

 

 

A csapat zeneiségét alapvetően természetesen Sammet kapitány határozza meg, amely a visszatéréskor merőben megváltozott a kezdeti arculathoz képest: rétegzettebb, változatosabb, jóval opcionálisabb lett az összkép, ám mindent összevetve, mindkét produkció magas színvonalú. Valóban, a második korszakon belül nem történt gyökeres módosulás a zenében, ugyanakkor a sokszínű, nagyívű megoldások lemezről lemezre megdobják az összbenyomást. Állandósult a nagyszámú vendégzenész szerepeltetése, főleg énekes poszton: itt permanens partnerek is vannak, Jorn Lande (elsősorban Ark, Jorn) és Michael Kiske (ex-Helloween, Unisonic) személyében, és Bruce Kulick gitáros (Kiss) is rendre felbukkan több dalban.

 

Az új korong egy természetes fejlődés eredményeképp a korábbiakhoz hasonlóan nagyszabásúra és az eddigi legkönnyebben befogadhatóra sikerült. A nyitó / beharangozó „Mystery of a Blood Red Rose” jól példázza ezt, hiszen a Meat Loaf hatásokban bővelkedő tétel gondosan hangszerelt, technikás, de fülbemászó is egyben. Az előző albumokat jellemezte egyfajta egyensúly a direkt és a misztikus, borús zenei és énekmegoldások között, mely többnyire kevéssé slágeres végeredményt hozott. A Ghostlights-on ez az arány – megint csak leginkább a naturális előrelépés folyományaként – kissé (még jobban) eltolódott a közérthető irányba. Itt persze nem a kommersz rádiók mércéjéről van szó, hanem a szélesebb, a dallamos metalt és az értékes musicaleket értő, érző közönségről. Sok a könnyen megjegyezhető dallam, a kimért ének, amelyet gyorsan magáévá tehet a lelkes hallgató, s mindemellett hol kellemes, emelkedett, hol ködös, feszült hangulat lengi be a dalfolyamot.

 

 

A legerősebb dalok listáját a „The Haunting”-gal kezdem, amely a sejtelmes muzikalitása és a kétarcú ének miatt üt be nagyon. A „Seduction of Decay” hasonló atmoszférájú, power/doom metal jegyekkel, és a volt Queensryche-torok, Geoff Tate pazar teljesítményével – a szerzemény minden pillanata aranyat ér. A „Babylon Vampyres” a dallamos, tekerős vonalat viszi, erőteljes Tobi-melódiákkal, féktelen tempóval. A nyugodtabb, öngyújtólóbálós oldalon az „Isle of Evermore” és a „Lucifer” első fele dominál; utóbbiban Jorn alakít nagyot, Tobival közösen, majd a második felében ez a nóta is bekeményít, az egyik legjobb bizonyítékként arra, hogy a dalszerzés mennyire körültekintően, kifinomultan zajlott, melynek köszönhetően könnyedén megfeledkezik az ember a nagyérdemű csalogatásáról, egyszer csak átadja magát a zenének. Ilyen érzetet kelt a címadó vagy a „Master of the Pendulum” is.

 

Engem személy szerint olykor szájhúzásra késztetnek a nyúlós dallamok és a túldíszített énektémák, de az továbbra is vitathatatlan, hogy Tobias Sammet és az Avantasia vezető attrakció a maga nemében, a zene ma is izgalmas és lenyűgöző, méltó a mind nagyobb felhajtásra és színpadokra.

 

Az együttes tagjai:

Tobias Sammet – ének, basszusgitár

Sascha Paeth – gitár, basszusgitár, billentyűsök

Michael „Miro” Rodenberg – billentyűsök, nagyzenekari hangszerelés

 

Közreműködő zenészek:

Jorn Lande – ének

Michael Kiske – ének

Dee Snider – ének

Geoff Tate – ének

Marco Hietala – ének

Sharon Den Adel – ének

Ronnie Atkins – ének

Bob Catley – ének

Robert Mason – ének

Herbie Langhans – ének

Bruce Kulick – gitár

Oliver Hartmann – gitár

Felix Bohnke – dobok

 

A lemezen elhangzó számok listája:

01. Mystery of a Blood Red Rose

02. Let the Storm Descend upon You

03. The Haunting

04. Seduction of Decay

05. Ghostlights

06. Draconian Love

07. Master of the Pendulum

08. Isle of Evermore

09. Babylon Vampyres

10. Lucifer

11. Unchain the Light

12. A Restless Heart and Obsidian Skies

 

Diszkográfia:

The Metal Opera Part I (2001)

The Metal Opera Part II (2002)

Lost In Space Part 1 & 2 (single, 2007)

The Scarecrow (2008)

The Wicked Symphony (2010)

Angel Of Babylon (2010)

The Flying Opera (live, 2011

The Mystery Of Time (2013)

Ghostlights (2016)