Third Reel: Many More Days (CD)
Írta: Németh Attila | 2015. 11. 11.

A kíváncsiság természetes emberi ösztön, és kit ne érdekelne három fiatal dzsesszmuzsikus korongja az ECM kiadásában, főként, ha egy olyan ritka hangzásvilágot ígér a felállás, mint amilyen a klarinét-gitár-dob triójából fakadhat? Persze hallgatás közben kiderül, hogy Nicolas Masson tenor és szoprán szaxofonokon is játszik, a dobos Emanuele Maniscalco pedig zongorázik is, ezért nem egy monoton triót, hanem állandóan váltakozó felállást hallgathatunk. Egyedül Roberto Pianca ragaszkodik hangszeréhez és a kompozíciók eloszlása is tükrözi a zenei képzelet eszközgazdagságát.
Az album hangulata szomorkás, meditatív, nagyon jól illeszkedik a Manfred Eicher féle ízlésvilágba és voltaképpen erősen reflektál is tónusaiban a zene az ECM egykori, és még mindig fennálló csillagainak hangzására. Jan Garbarek hangszínei folyton visszaköszönnek a szaxofonjátékban, de Louis Sclavis sem áll messze Massontól, amíg lényegében a gitár a Terje Rypdal féle álló-akkordokkal operál. Nem történik szinte semmi az egész albumon, mégis olyan megnyugtató és némileg meglepő módon sokszor újrahallgatható.
Masson egy helyütt így vélekedik a projektről: „Az anyag legnagyobb részének nincsen prekoncepciója, többféle zenei célra felhasználható és többféleképpen elrendezhető a felállás vagy egyszerűen csak a pillanat hangulata szerint. Egy ösztönös megközelítésmóddal interpretáljuk a szerzeményeket, amelyek a kezdetektől fogva e célra születtek. Mindhárman a triónak írjuk a zenét, de – és most csak a saját nevemben beszélhetek – nálam a kiinduló pont és ami megvalósul sokszor két teljesen különálló dolog. Mindazonáltal mindannyian arra törekszünk, hogy sokféle értelmezési és kibontási lehetőségnek hagyjunk teret a zenénkben. Igaz, némely darab önálló életre kel, mintha csak néhány kottára vetett gombóc nőne fel magától. De ez nem azt jelenti, hogy egy minimalista elképzelésre korlátoznánk magunkat; persze ha egy szerzemény éppen úgy kívánja, hogy csak eljátsszuk úgy, ahogyan le van írva, voltaképpen az is teljesen rendben van.”
Ahogyan a felvételeken hallható, ez utóbbi eset nem jelenti azt, hogy ettől a felvételek roppant összetetté válnának, hanem éppen ellenkezőleg: ilyenkor a lehető legminimalistább témák születnek. Mindazonáltal talán éppen a három zenész ösztönösségének határai közötti játék az, ami hitelessé és élvezhetővé teszi az albumot: senki nem próbál olyasmiket játszani, amibe beletörik a hangszer, hanem inkább igyekeznek minél finomabban és mélyebben megszólaltatni zenei elképzeléseiket a vállalható kereteken belül. Persze, hogy ez önmagában elégséges-e, és hogy kielégíti-e a fiatal zenészek felé nyitottan közelítő hallgatót, azt döntse el mindenki maga, aki hajlandó ilyen zenei kalandokra.
Előadók:
Nicolas Masson – tenor és szoprán szaxofon, klarinét
Roberto Pianca – gitár
Emanuele Maniscalco – dobok, zongora
Elhangzó szerzemények:
1. Gilberto Stimmung
2. Afterwards
3. Fourth Reel
4. Simple
5. Lara`s Song
6. Strand
7. White
8. Happy People
9. Many More Days
10. Hill
11. Fast Forward
12. Two-Part Chorale
13. White Epilogue