Lana Del Rey: Honeymoon (CD)
Írta: Kökény Pali | 2015. 09. 23.
Lana Del Rey nagy utat tett meg az első, Born to Die című bemutatkozó albuma óta, de mindezt úgy, hogy tulajdonképpen el se mozdult arról az álmos kaliforniai tengerpartról, ahonnan a „Video Games” első hangjai megszólaltak. A kezdetben csak egyszerű zeneipari terméknek tartott Lizzy Grantnek sikerült az, ami a kortárs popzenében keveseknek: képes volt felépíteni egy különös, szomorú szemű lányokkal és elátkozott szerelmesekkel teli mitológiát a személye köré, amiről a harmadik lemez környékére lassan már el is hisszük, hogy nem csak póz, hanem maga Lana Del Rey. A Honeymoon ráadásul még közvetlenebb folytatása a Born to Die-nak, mint a tavalyi Ultraviolence volt. A bágyadt hatvanas évek-inspirálta pasztellvonósok mellé visszatértek ugyanis az elsőlemezes triphop-ütemek, amiket ezúttal olyan mesterien sikerült a zenébe illeszteni, hogy a dalok semmit nem vesztenek időtlenségükből. Elég, ha csak az első single-ként kikerült „High By the Beach”-et vesszük, ami legalább akkora részben kortárs popdal, mint amekkorában egy múltból visszacsengő hangfoszlány, amit egy tragikus sorsú bálkirálynőről írt a szomszéd srác a tavaszi szünetben.
A zenei szövetben érezhetően minden elem az atmoszféra megteremtésén dolgozik: az időnként szomorúan felsíró szaxofon, a levegős, suttogás-szerű vokál, a filmes jelleget erősítő szimfonikusok. Ezeknek a segítségével képes a Honeymoon külön világot kialakítani magának: bármilyen helyzetben kezdjük is el hallgatni, azonnal ott találjuk magunkat Baz Luhrmann csillogóan, dekadensen szép, de sorsszerűen szomorú Nagy Gatsbyjében. Bár a legtöbb esetben nagyon kevés választja csak el a dallamokat a sziruposságtól, Lana annyira jó ízléssel egyensúlyoz az émelyítő és az andalító között, hogy sosem lesz túl tömény a végeredmény. A ’60-as évek Fellini-hősnői óta szerintem senki nem tudta olyan édesbúsan kiejteni azt, hogy „Ciao Amore” (meg azt, hogy „Cacciatore”, ami tulajdonképpen azt jelenti, hogy csirkepörkölt), mint Lizzy a „Salvatore” című tételben. A szöveg önmagában bárgyú zagyvaságnak tűnhet, de zenei kontextusban az ember szíve belesajdul az olyan sorokba, mint „Calling out my name, in the summer rain, ciao amore”.
Persze a nosztalgia nyilvánvalóan nagyon fontos és alapvető összetevője a Honeymoonnak. Ha valaki nem fogékony a hangulatzenékre, akkor könnyen lehet, hogy terjengősnek és patetikusnak fogja tartani a lemezt a fogós dallamok és kimunkált hangszerelés ellenére (vagy éppen azért). Azt azonban, ízléstől függetlenül, nem lehet tagadni, hogy az album az elejétől a végéig fenntartja a figyelmet, a legkevésbé sem fárad ki, nem ismétli önmagát és minőségileg is borzasztóan konzisztens. Még a Nina Simone feldolgozás is úgy illeszkedik bele a zenei folyamba, hogy fel se tűnik, hogy nem eredeti szerzeményről van szó. A „Don`t Let Me Be Misunderstood” ráadásul egyfajta ars poeticaként is felfogható, hiszen Lizzy a Honeymoonnal tényleg végérvényesen bebizonyította a fanyalgóknak, hogy sokkal több egynyári hóbortnál: egyénisége, saját hangja van, ami elég erős ahhoz, hogy elkészítse 2015 egyik legjobb lemezét.
Aminek amúgy a megjelenését is tökéletesen időzítették; pont ez az őszbe hajló indián nyár hozza magával azokat az érzéseket, amik Lana Del Rey művészetének az alapját is képezik: az elmúlt (nyári) boldogság utáni vágyódást és a régi fényképekből áradó polaroid-szomorúságot. Azt, hogy a Honeymoon mennyire válik majd a tumblr-generáció Mezzanine-jává, csak az utókor fogja tudni megmondani, de abban biztos vagyok, hogy a „Music To Watch Boys To” és az „Art Deco” soraira sok szív fog még idén is megszakadni. És egyelőre ennyi elég. Ciao amore. Ciao.
A zenekar tagjai:
Lana Del Rey – ének, mellotron
Rick Nowels – gitár, szintetizátorok, rézfúvósok
Kieron Menzies – dobok, basszusgitár, elektronika
Patrick Warren – vonósok, fafúvósok, szintetizátorok, elektronika
Curt Bisquera – élő dobok
Brian Griffin – dobok
Leon Michels – fafúvósok, szintetizátorok
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Honeymoon
2. Music To Watch Boys To
3. Terrence Loves You
4. God Knows I Tried
5. High By The Beach
6. Freak
7. Art Deco
8. Burnt Norton (Interlude)
9. Religion
10. Salvatore
11. The Blackest Day
12. 24
13. Swan Song
14. Don`t Let Me Be Misunderstood
Diszkográfia:
Lana Del Ray (2010)
Born to Die (2012)
Ultraviolence (2014)
Honeymoon (2015)