Blur: The Magic Whip (CD)
Írta: Kökény Pali | 2015. 07. 09.
A Think Tank után 12 évvel és a körülmények ismeretében az is kisebbfajta csoda, hogy a britpop alapcsapatának elkészülhetett a legújabb, sorban nyolcadik albuma. Ebben az esetben is igaz, hogy a legjobb dolgokat az élet hozza a maga furcsa véletlenségében, ugyanis a számok mind egy és ugyanazon felvételi sessionből származnak, aminek apropója az volt, hogy két fesztiváli fellépés között a bandatagok Hong Kongban rekedtek, és jobb híján elkezdtek dalokat írni és felvenni. A zenei alapok készen is lettek, Damon Albarnnak azonban a szövegeket nem volt ideje megírni a rövid ott-tartózkodás alatt, így kétséges lett az akkor még cím nélküli hongkongi lemez sorsa. Az 1999-es 13 óta ez volt az első alkalom, hogy Graham Coxon gitáros is újra csatlakozott a dalszerzéshez és felvételhez, minden adott volt tehát egy igazi visszatérő album kiadásához, és ezt valószínűleg Albarnék is érezték, mert végül nem hagyták parlagon a cuccot, és Stephen Street producerrel együtt kiadták a The Magic Whipet, aminek meghallgatása után azért erősen árnyalni kell a szimpla vissza a gyökerekhez típusú elképzeléseket.
Ez az album ugyanis egyrészt tényleg egyfajta összefoglalása a banda (és Damon Albarn meg Graham Coxon szóló- és Gorillazos) karrierjének (az I, Broadcast-nél britpopabb dalt régen írtak), másrészt viszont egy igazi hangulatlemez, amire elképesztő módon rányomja a bélyegét a város, ahol felvették. A neonzölddel megvilágított égbe nyúló tornyok, a túlnépesedett utcák és a szmogfelhőben vakon sétáló emberek képei népesítik be ezeket a dalokat. Álmosan szomorú az egész, valahol azon a vonalon, ahol Sofia Coppola Elveszett Jelentése, csak itt a búsabb momentumokból kicsit többet kapunk, mint az édesekből. Talán az első gyorsabb szám az előbb említett, hatodikként érkező I, Broadcast , ami már a lemez A oldalának végét jelzi. Nem lesz tehát nagy őrjöngés a The Magic Whip tételeire, és azt se tudom elképzelni, hogy tömegeknek ez legyen a kedvenc Blur lemeze , de a titkos favorit címet biztos sokaknál elnyeri majd.
Nem is csoda, mert az erős hangulati jelenlét mellett a dallamok is nagyon működnek, legyen szó akár a szomorkás „New World Towers” -ről, az akusztikus „Ice Cream Man”-ről, vagy az apokaliptikus „There Are Too Many of Us” -ról. És akkor ezek még csak az egyértelmű választások, amik már első hallgatásnál megragadnak. Emellett olyan rejtőzködők is vannak, mint a romantikus „My Terracotta Heart”, a pszichedelikus „ Thought I Was a Spaceman” és a vidám „Ong Ong” . Még ha bizonyos utánérzések egyik-másik dalnál fel is merülnek olykor, azért összességében egy nagyon tartalmas és értékes, és nagyon Blur-ös dalcsokrot kapunk.
Furcsa kettősség uralja ugyanakkor az egész lemezt, mert bár ott van benne az elmúlt évek zenei világa (mármint a Blur szintjén), mégis kortalan, ugyanakkor egy bizonyos földrajzi helyhez és hangulathoz köthető. Egyszerre aggódik a túlnépesedés és a kiüresedés miatt, és csábít táncra az indonéz tengerparton. Neongőzös ködös lenyomat egy nagyon fontos zenekar Ázsiában töltött elveszett napjairól, egy elveszett városról, elveszett embereknek.
A zenekar tagjai:
Damon Albarn – ének, billentyűk, szintetizátorok, akusztikus gitár
Graham Coxon – elektromos gitár, vokál, ének
Alex James – basszusgitár
Dave Rowntree – dobok, ütőhangszerek, vokál
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Lonesome Street
2. New World Towers
3. Go Out
4. Ice Cream Man
5. Thought I Was a Spaceman
6. I, Broadcast
7. My Terracotta Heart
8. There are Too Many of Us
9. Ghost Ship
10. Pyongyang
11. Ong Ong
12. Mirror Ball
Diszkográfia:
Leisure (1991)
Modern Life Is Rubbish (1993)
Parklife (1994)
The Great Escape (1995)
Blur (1997)
13 (1999)
Think Tank (2003)
The Magic Whip (2015)