Főkép

A napokban jelent meg a pályázati felhívás a budapesti WOMEX-en való részvételre. A világzene legnagyobb eseményét minden évben októberben rendezik, idén Budapesten. A WOMEX egyszerre vásár, világzenei fesztivál, konferencia, zenei dokumentumfilmek fesztiválja és díjkiosztó ünnepség. A fellépő zenekarokat, konferencia-előadókat és filmeket egyaránt pályázat útján választja ki nemzetközi zsűri. Az esemény alatt mintegy 80 koncertet rendeznek, ezekre több mint tízszeres a várható túljelentkezés az előadók részéről. A vásárra közel 3000 külföldi vendéget várnak mintegy 90 országból.

 

Abból a célból, hogy a magyar előadók minél sikeresebben szerepelhessenek a pályázaton és a budapesti – és egyben első Kelet-Európai rendezésű – WOMEX alkalmával minél több magyar zenekar jusson be a programba, a rendezés jogát pályázaton elnyerő Hangvető a napokban pályázati felkészítő programba kezdett. A kétnapos, Van egy perced? Világzenei szakmai napok, avagy hogyan (ne) WOMEX-elj című, a Fonó Budai Zeneházban szervezett programon közel 150 hazai zenész, előadó, menedzser és egyéb szakmabeli vett részt, ahol hazai és külföldi előadók tartottak előadásokat és konzultációkat arról, hogy hogyan használhatja ki a hazai nép- és világzenei szcéna legjobban a WOMEX budapesti rendezésében rejlő lehetőségeket.

 

A meghívott külföldi vendégek közül Simon Broughton, a szakmában legfontosabbnak tartott kiadvány, a Songlines főszerkesztője arról tartott előadást, hogy hogyan használhatják javukra a médiát a zenészek, hogyan építsék fel saját profilukat és kommunikációs stratégiájukat. Petr Doruzka, a WOMEX korábbi és számos fesztivál illetve a World Music Charts Europe jelenlegi zsűritagja, a kiválasztás menetéről, a zsűrik működéséről, a zenészek számára fontos szempontokról beszélt.

 

Amira Medunjanin énekesnő, a 2013-as, Cardiffban rendezett WOMEX egyik legsikeresebb fellépője azt osztotta meg a közönséggel, hogy hogyan készült a pályázatra és aztán a koncertre, mi volt a saját sikere mögött.

 

Dragi Šestić, a Mostar Sevdah Reunion, Ljiljana Butler, a Klezmofobia, Farida Ali és számos más előadó lemezeinek producere és kiadója a szükséges szakmai és üzleti háttérről tartott előadást. A hazai szakemberek közül Morcz Fruzsina, a képzéseket nyújtó Zeneipari Hivatal vezetője a jó pályázathoz szükséges technikai-szakmai fogásokat mutatta be. Harcsa Veronika egy szomszédos műfaj, a dzsessz hasonló rendezvényein szerzett tapasztalatait és az önmenedzselés útjait mutatta be. Bodrogi-Bozán András a digitális terjesztés és az online felületeken kialakított arculat jó és rossz gyakorlatairól, Horváth László, a Fonó igazgatója pedig a szakma összefogásának szükségességéről beszélt.

 

A Hangvető munkatársai, Lelkes András, Liber Endre és Weyer Balázs a WOMEX-ben rejlő lehetőségekről, a magyar nép- és világzene nemzetközi reprezentációjáról, és a WOMEX-ig vezető útról osztottak meg információkat.

 

A program részeként a résztvevők – a WOMEX lebonyolításának kicsinyített másaként – néhány zenekar rövid, 20 perces koncert-bemutatkozását és megtekintették, majd a tapasztaltakról másnap szakmai szemmel visszajelzést adtak.

 

A résztvevő zenekaroknak és szakembereknek a program zárásaként személyes konzultációra is volt lehetősége a program külföldi és hazai előadóival, ennek keretében mintegy negyven konzultációra került sor.

 

Forrás: Hangvető