Leonard Cohen: Popular Problems (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2014. 12. 25.
Leonard Cohen zenei nyelvezetét sok mindennek nevezték már a folktól a soft rockon át a popig és a bluesig, de számai éppúgy korhoz és stílushoz köthetetlenek, mint Tom Waits dalai, vagy a preraffaeliták festményei. Cohen gyakorlatilag minden megnyilvánulása inkább a szövegre, a témára, a szimbólumokra, azaz a versre összpontosít a tényleges zene helyett, ami ugyan fontos – voltaképp kihagyhatatlan – alkotóelem, mégsem a dallam vagy a harmóniák állnak a középpontban. E megállapítás korábban is igaz volt, ám hatványozottan áll a legújabb albumra, amely a többféleképp is értelmezhető Popular Problems címet kapta.
Mindebből pedig az is következik, hogy az énektechnikájukat előtérbe helyező előadótársakkal ellentétben Cohennek alig van mit veszítenie. A hangja mindenesetre nem kophat meg úgy, ahogy egy egykor még példátlan magasságokba törő rock vagy metal énekesé. A coheni dörmögés most talán parányit monotonabb, mint korábban, de jól áll neki a vénség. Nyolcvan évesen is önmagát adhatja, és nincs miért vagy ki előtt szégyenkeznie. A lényeg, hogy a szavak ugyanolyan ütősek legyenek, mint korábban, a zene pedig korrekt, finom akkordfűzésekből legyen összerakva. És persze az sem árt, ha a kísérő muzsikusok hibátlanul teljesítenek.
A lemez számai lényegében mind ugyanarra a sémára épültek: elhangzik a vers Cohen öreguras, érett tolmácsolásában, aztán – mintegy antifonális ellenpontként – megszólalnak az angyali hangú hölgyénekesek, a végeredmény pedig hátborzongatóan felemelő. Ugyanakkor a változatosság hiányával sem vádolhatjuk meg Cohent, hiszen a korongon hallhatunk tradicionálisnak nevezhető bluest, a rock előtti korokból ránk maradt táncokat, és ezúttal meglehetősen prominensen megjelennek az ír-angol és a klasszikus, főként egyházi zenei gyökerek is. Különösen a „Did I Ever Love You” countryba átcsapó refrénje döbbentett meg, amikor először meghallottam a szerzeményt, de miután hozzászoktam a furcsa stílusbeli váltáshoz egyre inkább úgy éreztem, hogy ez az album legsikerültebb dala.
Nem mintha a nagyvárosi folk legszebb éveit idéző „Slow” ne lenne nagyszerű, de ugyanez igaz jószerével az egész anyagra is, hiszen nem túlzás kijelenteni, hogy mindegyik dal telitalálat a maga nemében. Az egyetlen, a „Nevermind” kivételével, melynek kísérletezése véleményem szerint kissé idegen Cohentől, vagy tán túl késő már ehhez, esetleg egészen egyszerűen eleve nem kedvelem azt a diszkós, hip-hopos, rhythm and bluesos műfajt, amiből merít. Ám még ebben is találni értékeket. A refrén közel-keleti beütése, vagy maga a szöveg önmagukban kifejezetten izgalmasak, összességében mégis túlerőltetettnek hat az egész. Cohen nem tud reppelni, és nem is állna jól a dolog neki, a versszakok hangzó ritmusa mégis valami effélét sugall. Ugyanakkor az egész „nem számít”, amint a cím mondja – ez is belefér, és e pár perc nélkül talán már túlságosan rövidnek találnánk a fél óránál így is alig hosszabb albumot. Persze annak idején, amikor még bakelitlemezről hallgattuk Cohent, akkor sem kaptunk, hiszen nem is kaphattunk tőle ennél hosszabb anyagot.
A versek viszont elgondolkodtatóak. Mérhetetlen nyugalom árad belőlük, néhol egy kevés beletörődéssel árnyalva, de mindig is motoszkált némi szomorúság Cohen zenéiben és szövegeiben. És ahogy az első számban maga is kijelenti: mindig lassan szerette. Azaz nem ment végbe, nem érzékelhető lényeges változás. Öröm olyasvalakit hallgatni, aki nem harcol az évekkel. Közben bennünk motoszkál a tudat, hogy mivel nem egy dal, többek között – költeményként – a „Nevermind” is, régebbi megnyilvánulások lecsiszolt, véglegesített verziója, a lemez talán Cohen hattyúdala lehet. Talán egy lassanként kiszáradó kút utolsó, édes-keserű cseppjeit ízlelgetjük. Mégis azt remélem, hogy tévedek, és lesz még részünk abban a kegyben, hogy egy vagy néhány ugyanilyen értékes új lemezt hallgathatunk tőle.
A zenekar tagjai:
Leonard Cohen – ének
Patrick Leonard – billentyűk, zene
Charlean Carmon – vokál
Dana Glover – vokál
Donna Delory – vokál
Joe Ayoub – basszusgitár
Brian Macleod – dobok
Alexandru Bublitchi – hegedű
James Harrah – gitár
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Slow
2. Almost Like the Blues
3. Samson in New Orleans
4. A Street
5. Did I Ever Love You
6. My Oh My
7. Nevermind
8. Born in Chains
9. You Got Me Singing
Diszkográfia:
Songs Of Leonard Cohen (1967)
Songs From A Room (1969)
Songs Of Love And Hate (1971)
Live Songs (1973) – koncert
New Skin For The Old Ceremony (1974)
Death Of A Ladies’ Man (1977)
Recent Songs (1979)
Various Positions (1984)
I’m Your Man (1988)
The Future (1992)
Cohen Live: Leonard Cohen In Concert (1994) – koncert
Field Commander Cohen (2001) – koncert
Ten New Songs (2001)
Dear Heather (2004)
Live In London (2009) – koncert
Live At The Isle Of Wight 1970 (2009) – koncert
Songs From The Road (2010) – koncert
Old Ideas (2012)
Popular Problems (2014)