Főkép

Egy viharos estén egy fiatal pár, Ákos és Zsuzsa érkezik egy széles körben elismert szexuálpszichológus, Ernő lakására, hogy új életet leheljenek évek óta halódó házasságukba. Elviekben egy másik, számukra teljesen ismeretlen párral kéne eltölteniük egy hétvégét a pszichológus felügyelete alatt, miközben egymás hathatós segítségével hozzák rendbe kapcsolataikat. De amikor benyitnak a szobába, döbbenten találják szemben magukat legjobb barátaikkal, Gyulával és Katival. Vajon a véletlen műve? A kezdeti felháborodás után végül úgy döntenek, hogy maradnak, nem kis részben Ernő noszogatására, aki titokban abban reménykedik, hogy a véletlen szülte „legjobb barát módszerrel” forradalmasíthatja a párterápiát.

 

Azonban a csapat még nem teljes. Hamarosan betoppan Ákos fiatal titkárnője, Anikó, aki munkája mellett Ernőnél tanul pszichológiát. Ezzel felállt a szextett, kezdődhet a terápia, melynek irányítása azonban fokozatosan kicsúszik Ernő kezeiből, aki szép lassan maga is az események részévé válik. Eközben egyre közeledik a kezelés szexuális része, de az már egyre kétségesebb, hogy mindenki azzal fog-e ágyba kerülni, akivel a pszichológus lakására érkezett…

 

A Francia rúdugrás alapfelállása nagyon sokban hasonlít a Centrál Színház rendezésében megtekinthető egyik másik darab, a New York-i komédia koncepciójára. Mindkét produkcióban két középkorú házaspár alkotta baráti társaság áll a középpontban, melynek tagjai túl régóta és túl jól ismerik egymást, ennek ellenére számos mocskos kis titkuk van egymás előtt. Nincs is más dolgunk, mint hozzáadni ehhez a keverékhez egy fiatal, szexi titkárnőt, aki mindenkiről mindent tud, és kész is a humorbomba. A Francia rúdugrás esetében ez még kiegészül egy hatodik taggal, a már emlegetett sztárpszichológussal, a darab vitathatatlanul legellentmondásosabb karakterével: Ernő ugyanis csak a nevében pszichológus, valójában egy magányos, szexre éhező szemfényvesztő, aki egy alkoholgőzös orgiába rángatja bele betegeit, miközben elhúzza előttük a mézesmadzagot, hogy ettől majd megjavul a házasságuk. Jellemének esendőségét és kicsinyességét csak tovább tetézi, hogy egy idő után saját személyes céljainak elérésére próbálja használni a teljes káoszba fulladt „terápiát”. Felhőfi Kiss László kiváló játékával életre tudja kelteni Ernőt, a pszichológust alakító szemfényvesztőt, aki olykor még maga is elhiszi, hogy lakásán egy professzionális kezelés zajlik.

 

Bár a humor jellege és forrása szempontjából a Francia rúdugrás és a New York-i komédia nagyon hasonló, mégis van egy lényeges különbség. Utóbbinál a humor mellett fontos szerepe van a mélyben megbúvó, eleinte alig észrevehető tragikumnak, mely a darab végkicsengését kissé komorrá, nyomasztóvá teszi. Ezzel szemben a Francia rúdugrás műfaja tisztán vígjáték, célja az egy estére szóló önfeledt kacagás biztosítása, nem fogalmaz meg semmilyen összetett, nehezen kibogozható társadalomkritikát. A darab hangulatát, humorának stílusát és tálalását tekintve sokban hasonlít viszont a népszerű szituációs komédiákra; ezt a benyomást a díszlet kialakítása is erősíti. Ugyanis a színpad leghangsúlyosabb eleme a középre helyezett hatalmas, nézők felé fordított süppedős kanapé, mely szinte folyamatosan a szereplők játékának középpontjában van.

 

Ki kell még térni a Francia rúdugrás nyelvezetére, ami viszont egyáltalán nem hozható kapcsolatba a szokásos komédiákkal: a szereplők szóhasználata a magyar köznapi, informális beszédet tükrözi, ami persze igen gazdag cifra káromkodásokban, pláne ha a szexről vagy a szexuális életről van szó. Azonban a darabnak ez az egyik legnagyobb előnye, ugyanis sokkal életszerűbbé és emberibbé teszi a karaktereket, akikkel a nézők sokkal könnyebben tudnak azonosulni, hiszen a legtöbben nem virágnyelven beszélgetnek barátaikkal és házastársukkal a szexről, pláne ha már lecsúszott néhány feles.

 

Szereplők: Pál András, Herczeg Adrienn, Felhőfi Kiss László, Kovács Patrícia, Urbán Tibor, Szabó Vera

Rendező: Mohácsi István 

Díszlet: Fodor Viola 

Jelmez: Remete Krisztina 

A rendező munkatársa: Róbert Gábor

Produkciós vezető: Gáspár Anna

 

A MaNNa és az Orlai Produkciós Iroda közös előadása.