Főkép

Különleges ősbemutató lesz április 16-án 19 órakor a Budapest Music Center koncerttermében: Dubóczky Gergely karmester felkérésére Esterházy Péter írt Joseph Haydn: Krisztus utolsó hét szava a keresztfán című művéhez mai szöveget a hét szóhoz, a prédikációk helyére. Ezt az előadást hallhatja a közönség április 16-án este, a Budapest Sound Collectiv előadásában, Dubóczky Gergely vezényletével. Esterházy Péter szövegét Mácsai Pál és Kerekes Éva adja elő.

 

Joseph Haydn ezt a művét a délspanyol város, Cadiz felkérésére komponálta 1785-ben. A templom belső terét fekete kendőkkel fedték be, csak középen világított egy lámpa. Haydn: Krisztus hét utolsó szava a keresztfán (Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze) című műve a cadizi püspök prédikációjával hangzott el, amelyet a hét szóhoz adott elő a húsvéti liturgia részeként.

 

A fiatal karmester, Dubóczky Gergely ötlete és koncepciója alapján Joseph Haydn zeneműve hamarosan kétféle előadásban csendül fel Magyarországon: 2014. április 12-én 19.30-kor a Gödöllői Szentháromság-templomban, ahol zenés áhítat lesz elmékledéssel,a Budapest Sound Collective zenekar előadásában, Dubóczky Gergely vezényletével, Szecsődi Péter plébános prédikációival.

 

Április 16-án 19 órától pedig a Budapest Music Centerben hallható az ősbemutató Esterházy Péter szövegével, Mácsai Pál és Kerekes Éva, valamint Budapest Sound Collectiv előadásában, Dubóczky Gergely vezényletével.

 

Joseph Haydn élete meghatározó részében az Esterházy család szolgálatában állt, évtizedeken át komponált és zenélt Eisenstadtban (Kismartonban) és Fertődön, a művészi alkotómunkája szorosan összefonódott az osztrák-magyar kultúrával. Az, hogy Haydn ciklusához most Esterházy Péter írt mai szöveget, a közös örökség továbbvitelének a szép példája.

 

Az előadó zenekar, a Budapest Sound Collective2013 ősze óta működik ezzel a névvel, az alapító karmester, Dubóczky Gergely művészeti vezetésével. A zenekarban kiemelkedő művészek dolgoznak rangos magyar szimfonikus zenekarokból, a tapasztalt és a fiatal művészek folyamatosan inspirálják egymást a közös munka során, hiszen itt nem a saját, állandó zenekarukkal dolgoznak, hanem olyanokkal, akikkel esetleg nem is volt még alkalmuk közös muzsikálásra. A BSC koncertmestere Koppándi Jenő, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertmestere.

 

A darab felépítése: bevezető - 7 szonáta - földrengés. A földrengés kivételével mind lassú tétel. A szonáták között hangzanak el a szövegbetétek. A mű érdekessége még egy tétel, amelyben kizárólag fúvósok szólalnak meg.