Dresch Quartet: Kapu és kert (CD)
Írta: Németh Attila | 2014. 02. 03.
Ahogyan a dzsessz a jazz magyar átirata, úgy a Dresch Quartet az amerikai műfaj legeredetibb magyar letéteményese. A 13. századi, perzsa eredetű szantir sokadunokájaként létrejövő cimbalom integrálása a műfajba egészen meghatározza mind hangzásában, mind pedig dinamikájában Dresch kvartettjét. A rendszerint az albumok teljes anyagát egyedül jegyző Dresch korongról korongra igyekszik a cimbalomban rejlő kompozíciós lehetőségek köré rajzolni szerzeményei formai kereteit, ahogyan a Kapu és kert címet viselő, legújabb sorlemezen is hallhatjuk.
A lehetőségek gyakorlatilag végtelenek, főleg ha egy olyan virtuóz, mint Lukács Miklós cimbalmozik, akit legfőképpen nem is hangszeres fürgesége, hanem a zene iránti érzéke, igazi muzsikusi minősége határoz meg. Lukács mindvégig olyan bontásokkal teremti meg a harmóniaszőnyegeket, amelyek hatása alatt az egész kvartett roppant erőre kap és „[á]t a kőtengeren” szinte hegyeket mozgat meg. Baló István (dobok) megrészegült intenzitással játszik és még Hock Ernő (nagybőgő) is ki-kilép időnként a rászabott, kissé monoton basszusszólamok szerepéből. Ez utóbbi jegy mintha elvárás lenne az ifjú bőgőssel szemben, amely inkább visszahúzó erőt teremt a muzsikában rejlő lehetőségek megvalósításában – kiváltképpen érezni ezt a negatív hatást az egyébként rendkívül szépen megformált „Ereszkedő”-ben.
A lemezzel kompozicionálisan egy érettebb Dresch-gyűjteményt kapunk, amely lazán kapcsolódó egységként is megközelíthető, legalábbis az, ahogyan a karácsonyi Fonó koncerten szinte minden megszakítás nélkül végigjátszotta a korong egészét az együttes, arra látszott utalni, hogy ezt ők is így fogják fel. (Ennek a koncertnek egyébként az igazi különlegessége a meglepetés vendég, Chris Potter (szaxofon) volt). Nagyszerű élmény volt hallgatni, ahogyan a világ egyik legmeghatározóbb tenorja játszott Dresch korábbi szerzeményeire, némileg a saját komfortzónáján kívül, hiszen a koncertnyi ráadásban mindössze egy Don Cherry átirat Potter átirata került terítékre, amellyel viszont a kvartett is rendkívül együtt élt.)
A Kultúrpart Stúdióban felvett Kapu és kert egy kiváló hangminőségű korong, amelyen minden apró kis ütés vagy fújás arányosan szólal meg, mint ahogyan Dresch öblös énekhangja is a helyére kerül. Kiváltképpen így van ez a „Bizalom” már-már avantgárd és minden egyszerűsége ellenére mégis a legprogresszívebben megszólaló szerzeményével is, amelynek szépsége éppen abban rejlik, hogy nincsen túljátszva. Kétségtelenül egy nagyon jó pillanatban készült felvétel, amely a jelenlegi Dresch kvartett egyik lehető legerősebb formáját mutatja.
Előadók:
Dresch Mihály – tenor és szoprán szaxofon, fuhun, ének
Lukács Miklós – cimbalom
Hock Ernő – nagybőgő
Baló Istvána – dobok
A lemezen elhangzó szerzemények:
1. Át a kőtengeren
2. Ereszkedő
3. Futás Miska
4. Kapu és kert
5. Széki köszöntő
6. Bizalom