Főkép

Fogalmazhatnék úgy is, hogy szeretem a színészek könnyűzenei albumait, azokat a közlési közegek közti kirándulásokat, amikor a drámai erő a melódiával párosul. És való igaz, rengetegszer meghallgattam már például Kern András kissé fanyar humorú, időnként nosztalgiázásba hajló számait vagy Udvaros Dorottya első nagylemezét, Tompos Kátya azonban egészen más, jóval magasabb szintre juttatta el ezt a sajátos „műfajt”. Nyilván közrejátszott ebben az is, hogy ő a Színház- és Filmművészeti Egyetem musical szakán végezte tanulmányait, de meggyőződésem, hogy ennél sokkal fontosabb – no nem önmagában a tehetség, sokkal inkább az a belülről fakadó igény, hogy valami valóban értékessel, énekesként is maradandó produkcióval kedveskedjen a rajongóinak. Vagy talán ezzel bizonyítson önmaga előtt.

 

Tompos Kátya énekesi kvalitásai, úgy érzem, mindenekelőtt a francia nyelvű, európaiasan jazzes dalokban érvényesülnek ellenállhatatlan erővel, talán mert ezekhez illik leginkább az engem valami megfoghatatlan minőség miatt a bluesgitárokéra emlékeztető orgánuma. Vagy tán a mesterkéletlennek ható kiejtés, esetleg a hangszerszerű, a hagyományos scateléstől mégis különböző improvizációk fekszenek különösen neki. Persze a „Les Passants” parányit Django Reinhardt-os gitárszólója is sokat dob a számon, ugyanakkor a „Belleville Rendez-vous” a verzében kuplékra emlékeztető hangulata és sodró lendületű refrénje és énekelt imprója sem marad el izgalmasság tekintetében az előbb említett számnál. Az album egyértelműen legmerészebb és bizonyos tekintetben tényleg kimagaslóan legjobb feldolgozása a U2 „With Or Without You”-jának szívbemarkoló átértelmezése, amin még az sem ront, hogy a lassanként zavaróan közhelyessé váló „Tavaszi szél”-lel házasították. Az eredeti óta azonban tényleg nem hallottam ennyire meggyőző újragondolást, a világzenés színezet pedig végül mégis sokat dob az egészen.

 

A szláv szerzemények egyrészt a misztikum atmoszférájával bővítik a kínálatot, másrészt egy más szempontokból is más világba engednek bepillantást. Tompos Kátya pedig újfent mintha anyanyelvén szólalna meg, mely immár a sokadik ezen a nagylemezen. A címben sugallt képzeletbeli utazás tehát nem teljességgel imaginárius, már ami a soknyelvűséget illeti, de stílusok tekintetében is a változatosság a meghatározó. Legfeljebb Loreena McKennitt nem tisztán kelta korongjai ennyire sokszínűek és átvettségükben is autentikusak, ha elsősorban a poposabb-rockosabb könnyűzene világában akarnék párhuzamokat keresni.

 

Ugyanakkor, mint az a „Радка Майка Си Думаше”-ban is rögtön feltűnik, a magyarral ötvözött idegennyelvűség egészen nem mindennapivá teszi az albumot. A magyar szövegek ráadásul sokszor valódi költemények, melyeket Tompos Kártya nem annyira énekel, mint elszaval, színésznőként értelmez, verses lemezekre emlékeztetőn tesz elevenné. Talán ettől olyan hatásosak az ellenpontként megszólaló kompozíciók, mint amilyen a „Csak a szívem érzi”, mely bármelyik folk-pop csapat repertoárjába beleférne. (Azt sem tagadhatom, hogy a nekem legkevésbé szimpatikus szám éppen az, amelyikben Tompos Kátya az átlényegülés legszembeszökőbb példáját adja, ráadásul énekesként úgyszintén a maximumot – és nem egyszerűen a saját maximumát – nyújtja: „Az én kutyám” már ténylegesen nem emberi hangzásokkal, kadenciákkal bővül. És nem tehetek róla, valamiért nem vágyom arra, hogy egy előadó átmenjen kutyába, hiába tökéletes, közben pedig leplezetlenül színpadi az illúzió, akárcsak Marlowe és Shakespeare színházában.)

 

Bárhogy legyen is, az album egésze már az első hallgatáskor megfogott, elmélyedve pedig további izgalmakat adott és ígér a későbbiekben is. Tompos Kátya nem csak színészként, énekesként is a legmagasabb színvonalon teljesít, kísérői, zenésztársai pedig afféle profizmussal dolgoznak alá, ami abszolút hibátlanná teszi a produkciót. Ha Kern András feledhetetlent nyújtott nem csupán Leonard Cohen feldolgozásaival, hanem a kifejezetten számára komponált szerzeményekkel is, akkor Tompos Kátya egy új nemzedék kiemelkedő – immár nem is pusztán ígérete, hanem könnyen lehet, hogy legnagyobb kétfajta színpadon, két eltérő előadói praxisban is bizonyító tehetsége.

 

Előadók:

Tompos Kátya – ének

Dely Domonkos – vokál, perka

Galambos Zoltán – billentyűs hangszerek

Fehérvári Attila – basszusgitár

Hrutka Róbert – gitár, mandolin

Kalmus Felicián – cselló

Markó Ádám – dob

 

A lemezen elhangzó számok listája:

1. Szerelem?

2. Les Passants

3. Másik felhő

4. Hajnali részegség / Little Wing

5. Вы Сестрицы-Подруженьки

6. Радка Майка Си Думаше

7. Csak a szívem érzi

8. With Or Without You

9. Az én kutyám

10. Belleville Rendez-vous

11. Sej elaludtam / Feeling Good

 

Diszkográfia:

Keresztül Európán (2013)