Főkép

Friss és ambiciózus – ez a két szó jutott először eszembe a Tegyünk a Földért című ifjúsági ismeretterjesztő könyvről. Olyan, mint tizenöt érdekfeszítő, egymásra épülő előadás, mellyel bepillantást nyerhetünk az ökológia tudományába, továbbá a legfontosabb társadalmi és gazdasági kérdésekbe. Sikeresen vette ezt az akadályt abban a tekintetben – melyben egyébként a hasonló témájú könyvek sorra buknak –, hogy úgy volt képes elénk tárni az éhínség, a környezetszennyezés, a kultúrák, valamint az állatfajok pusztulásának témáját, hogy nem lett szorongást keltő. Gazdagon illusztrált lapjain megmutatja, milyen figyelemre méltó időket élünk, és az innovatív ötletek, a növekvő elkötelezettség milyen fontos mérföldkövek a környezettudatos életmód felé vezető úton.

 

A szerzők a 12-14 éves korosztályt jelölik meg az ismeretterjesztési szint célcsoportjaként, de végigolvasva egyértelművé vált, hogy a felnőttek számára is képes új gondolatokat átadni. A kezdő fejezetei főként az elmélettel foglalkoznak, és modellezéssel segítik elhelyezni az Olvasót a Föld ökológiai rendszerében, majd az összefüggések megértése után erre a kapcsolatra építik fel a jelenkor empirikus problémáit. Lényeges szempont az is a mai zűrzavaros világban, hogy anélkül ad széles látókört és nyitottságot, hogy közben sértené a vallásos hitet vagy a különböző politikai irányultságú szülők nézeteit és nevelési törekvéseit.

 

A könyv végére érve 360 fokos rálátásunk lesz környezetünkre és a globális világválság legégetőbb dilemmáira, emellett pedig láthatjuk azt is, hogy a fenntartható fejlődés egyszerre cél és magatartásforma. Ösztönzi a fiatalokat, hogy vegyék ki a részüket a környezetvédelemből, miközben a lokálpatriotizmusra való törekvés erősítése, a környezettudatos életvitel kifejlesztése talán a legerősebb üzenete az egész könyvnek. De alapvetően minden téma feldolgozása meggyőző logikájú, és tudatosítja azt is, hogy a fenntartható fejlődés sem ér semmit szociális méltányosság nélkül.

 

A könyv esztétikájáért külön elismerés illeti a szerkesztőket, mert ez a dizájn már kifejezetten a 21. század gyermekének készült. Szakít a hagyományos tankönyvszerű kötetek hosszú tömött soraival, szövege rendkívül tagolt, oldalain annyi „flash” van, mintha egy weboldalon böngésznénk. Egyedül a körforgások ábrázolását tartom elhibázottnak. Itt olyannyira törekedtek arra, hogy tükrözzék a modernséget, hogy a vizuális összkép sokkal bonyolultabbnak hat, mint amilyen az adott körforgási rendszer egyébként. De csak ennél az alig hat oldalnál emeltem kifogást a tálalás módszerével szemben, a többi igazán kiváló munka.

 

Ez az az olvasmány, melynek hatása egy napon belül kimutatható. Nem akarjuk már elkérni a boltban a felajánlott nejlonzacskót, hiszen tudjuk, hogy hazaérve úgyis a kukában landol, és lebomlási ideje több mint 450 év. A kólás doboz sem repül ki az autóablakon, mert a gyermek már tudja, hogy 100 évig fog még az út szélén díszelegni. A hasznos tanácsoknak köszönhetően nem fog egész nap égni a villany, csöpögni a csap, biciklire pattanunk és a régi tárgyaink helyett sem feltétlenül akarunk hetente újat vásárolni, a fogyasztásra kondicionált életvitelnek pedig ezennel búcsút mondhatunk. Persze, ez mind csak komolytalan túlzás, de az viszont tény, hogy az útmutatások alkalmazása szokáskialakító erővel bírhat, és jó irányban formálhatja a gyermek személyiségfejlődését.

 

A könyv összességében jól felépített és olvasmányos, feltevései hitelesek, megfelelnek a jövő kihívásainak. Diákok és pedagógusok egyaránt haszonnal forgathatnák.