Saltatio Mortis: Manufactum III (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2013. 06. 22.
A középkori rockról legtöbbünknek a reneszánsz vásárok, a furcsa, régi ruhákba beöltözött ünneplők és mindenekelőtt az olyan együttesek jutnak eszünkbe, mint például a Blackmore’s Night és a velük gyakran együtt koncertező német Geyers. Ám akik ezeknél valamivel keményebb dallamokra vágynak, nekik inkább az ugyancsak német Saltatio Mortis való, hiszen az Alea der Bescheidene (vagyis a latin-német vegyes művésznevet felvett „Kocka, a Szerény” – esetleg „a Sz@r/Pocsék”) vezette csapat valódi vásári hangulatot képes teremteni elsősorban dobokkal és dudákkal – vagyis a középkori hadseregeket kísérő zenekarok fő instrumentumaival – előadott muzsikájukkal.
A fő hangsúly pedig ezúttal ismét a hangulatra helyeződik, hiszen legújabb sorlemezüket egy 2012-ben a komoly tradíciókkal büszkélkedhető Hamburg Szabad és Hanzavárosban rendezett koncerten rögzítették, amelyre kifejezetten a műfajért és nyilvánvalóan a zenekarért rajongók zarándokoltak el. Azaz a csapat több szempontból is úgymond hazai pályán játszhatott, ahol jószerével garantált a siker, és legfeljebb csúnya öngólokkal lehet elrontani az ünnepet. Ám effélékre szerencsére még véletlenül sem kerülhetett sor, mert az immár tizenkét esztendeje gyakorlatilag minden évben új felvétellel jelentkező együttes apait-anyait beleadott a buliba.
A hatásos, közönséghergelő „bevonulást” követően egyértelműen a zenekar énekese viszi a prímet a számok közötti át- és felvezető szövegeivel, fűti jó érzékkel a hangulatot és adagolja a hasznos, sokszor költői hangzású és nem egyszer humoros információmorzsákat, amelyek így végleg kiteljesítik a számokat. Talán meglepőnek hangzik, de a koncert engem kifejezetten az ír alapokon nyugvó zenét játszó magyar csapat, a Firkin fellépéseire emlékeztetett, és nemcsak az egész fergeteges hangulata és lendületessége miatt, hanem azért is, mert rengeteg rokon vonás felfedezhető a középkori és a kelta zenék között. Ráadásul a Saltatio Mortis dalaiban éppúgy felbukkannak punkos begyorsítások, mint népies, amolyan iszogatós-mulatozós pillanatok, legfeljebb itt nem Guinness-szel vagy Dreherrel, hanem német sörrel koccintanak.
Vagy vodkával, amikor a „Russe” popba hajló dallamaira tombolnak, ami után nem sokkal megszólal a közönségénekeltető, önfeledten vidám „Eulenspiegel” – de nem is érdemes csodálkozni azon, hogy itt csúcsosodik ki a koncert, a kedves szélhámos Till Eulenspiegel, a népi származású és népi regékben megőrzött hős alakja ugyanis a csínyek, mások megtréfálásának egyfajta szimbóluma. Szinte adja magát, hogy Alea der Bescheidene a férfiak és nők hangerő-vetélkedőjével szórakoztassa és ugrassa a közönséget. Ugyanakkor rendkívül izgalmasak a valóban középkori és kora reneszánsz ritmusképletek, melyek észrevétlenül is rendkívül összetetté teszik a látszólag egyszerű dalokat.
Ha azzal a céllal készült a lemez, hogy érzékeltesse, mennyire magával képes ragadni a közönséget a csapat, és milyen elsöprőek a dalaik, egyértelműen elérték, amit akartak. Emellett igencsak meglepődnék, ha bármely beavatatlan, aki előítéletektől mentesen közelít az együtteshez, ne szeretne bele a zenéjükbe már első hallásra is, hiszen ami a szerbeknek, mondjuk, Goran Bregović zenekara, az oroszoknak a Leningrad, a magyaroknak a Csík Zenekar, nagyjából ugyanaz lehet a németeknek a Saltatio Mortis. Csupán valamivel keményebben és punkosabban szólnak ezek a dalok, így – hogy úgy mondjam – azoknak sem szégyen kedvelnie őket, akik alapból inkább Slayert vagy Children Of Bodomot hallgatnak, vagy éppenséggel a Firkinért rajonganak. Csalódni tehát aligha lehet a lemezben, hiszen valóban szinte bárki számára fogyasztható.
Az együttes tagjai:
Alea der Bescheidene – ének, gitár, duda
Lasterbalk der Lästerliche – dob, ütőhangszerek, davul
Falk Irmenfried von Hasenmümmelstein – duda, schalmei, ének
El Silbador – duda, schalmei, furulya
Bruder Frank – basszusgitár
Herr Samoel – gitár, buzuki
Der Tambour – dob, ütőhangszerek, billentyűk, gitár, ének
Luzi das L. – duda, schalmei
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Intro MMXII
2. Veitstanz
3. Der letzte Spielmann (Akustik-Version)
4. La Ride
5. Salome (Akustik-Version)
6. Charybdis
7. Pirates Life
8. Scylla
9. Russe
10. Nach Jahr und Tag (Akustik-Version)
11. Fiat Lux (Akustik-Version)
12. Eulenspiegel (Akustik-Version)
13. Saltatio Mortis MMXII
14. Saltarello
15. Wieder unterwegs (Akustik-Version)
Diszkográfia:
Tavernakel (2001)
Das Zweite Gesicht (2002)
Heptessenz (2003)
Erwachen (2004)
Manufactum (2005) – koncert
Des Königs Henker (2006)
Aus Der Asche (2007)
Wer Wind Sät (2009)
Manufactum II (2010)
Strum Auf Paradies (2011)
Manufactum III (2013)
Wachstum über alles (2013) EP