Beleolvasó - Marcus du Sautoy: A prímszámok zenéje
Írta: ekultura.hu | 2013. 05. 28.
Fülszöveg:
Az iskolában a gyerekek megtanulják, hogy a prímszámok csak önmagukkal és eggyel oszthatók. Azt viszont nem tanítják meg nekik, hogy az emberi tudás keresése során a prímek jelentik a legcsábítóbb rejtélyt. Hogyan lehet megjósolni, mikor fog felbukkanni a következő prímszám? Létezik-e olyan formula, amely prímeket tud generálni?
1859-ben Bernhard Riemann német matematikus előállt egy hipotézissel, amely megoldást javasolt a prímszámok eloszlásával kapcsolatos rejtélyre. Mielőtt azonban sejtését bizonyíthatta volna, meghalt, így a rejtély csak fokozódott. Izgalmas könyvében Marcus du Sautoy különc és zseniális tudósok történetét meséli el, akik megszállottan keresik a megoldást, mely idővel olyan sokféle területet forradalmasított, mint az e-kereskedelem, a kvantummechanika és a számítástudomány. Magával ragadóan és lenyűgözően kelti életre a matematikusok világát, annak minden szépségével és titkával.
Részlet a könyvből:
A prímszámok a számtan atomjai. A prímek azok az oszthatatlan számok, amelyek nem írhatók fel két kisebb szám szorzataként. A 13 és a 17 prímszám, a 15 viszont nem az, mert felírható 3-szor 5 alakban. A prímek csupán elszórt díszek a számok végtelen világának hatalmas területén. A matematikusokat még mindig csodálattal töltik el ezek a számok: 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23... - időtlen számok ezek, a fizikai valóságtól függetlenül is léteznek. A természet ajándékai a matematikusok számára.
A prímszámok matematikai jelentősége abból fakad, hogy belőlük minden más szám felépíthető. Minden nem prímszám létrehozható ezen prím építőkövek összeszorzásával. A fizikai világ minden egyes molekulája felépíthető a kémiai elemek periódusos rendszerében szereplő atomokból. A prímek listája a matematikusok saját periódusos rendszere. A prímszámok közül a 2, a 3 és az 5 a matematikus laboratóriumában a hidrogén, a hélium és a lítium. Ezen építőkövek használatának elsajátítása reményt nyújt a matematikusoknak arra, hogy segítségükkel új módszereket fedeznek fel utak feltérképezésére a matematika világának hatalmas útvesztőiben.
Látszólagos egyszerűségük és alapvető jellegük ellenére a prímszámok még mindig a matematikusok által vizsgált legrejtélyesebb objektumok. Egy olyan tudományágban, amelynek eltökélt célja a szabályok és a rend keresése, a prímek jelentik a végső kihívást. Elég egy pillantást vetni a prímszámok listájára, és rögtön kiderül, hogy lehetetlen megjósolni, mikor fog felbukkanni a következő prím. A lista kaotikusnak és véletlenszerűnek tűnik, egyáltalán nem utal arra, hogy miképpen lehet meghatározni a következő számot. A prímek listája a matematika szívverése, de a lüktetést egy erős koffeinkeverék diktálja.
Lehet-e olyan formulát találni, amely a listában szereplő számokat generálja, valamilyen varázslatos szabályt, amely elárulja, mi a 100. prímszám? Ez a kérdés évszázadok óta nem hagyta nyugodni a matematikus elméket. Több mint két évezreden át tartó próbálkozás ellenére a prímszámok ellenállni látszanak azon kísérleteknek, hogy valamilyen világos szabályt illesszenek hozzájuk. Számtalan generáció hallgatta a prímszámok dobjának pergését, amint a hozzá tartozó számsorozatot üti: két ütés, amelyet három ütés követ, majd öt, hét, tizenegy. Ahogy a ritmus folytatódik, könnyű elhinni, hogy a véletlenszerű, mindenféle belső logikát nélkülöző fehér zaj felelős érte. A matematika központjából a mindenben rendet kereső matematikusok csak a káosz hangját hallották ki.
A tudósok képtelenek beismerni: nincs magyarázat arra, hogy a természet milyen módon választotta ki a prímeket. Ha nem lenne struktúra a matematikában, ha nem lenne benne az egyszerűség szépsége, akkor nem is lenne érdemes tanulmányozni. A fehér zaj hallgatása sosem vált élvezetes időtöltéssé. Henri Poincaré francia matematikus így írt erről: „A tudós nem azért tanulmányozza a természetet, mert az hasznos, hanem azért, mert örömét leli benne, éspedig azért leli benne örömét, mert gyönyörű. Ha a természet nem lenne gyönyörű, nem lenne érdemes megismerni, és ha a természet nem lenne érdemes a megismerésre, élni sem lenne érdemes.”
Lehetne reménykedni abban, hogy a prímszámok szívverése a kezdeti ugrálás után megnyugszik. Ám ez nincs így - amint egyre messzebb jutunk a számolásban, úgy tűnik, a helyzet csak romlik. Íme a prímek a 10 000 000 előtti és utáni száz szám között. Először a tízmilliónál kisebbek:
9 999 901, 9 999 907, 9 999 929, 9 999 931, 9 999 937,
9 999 943, 9 999 971, 9 999 973, 9 999 991.
De nézzük csak meg, milyen kevés prímszám van a 10 000 000 után következő 100 szám között:
10 000 019, 10 000 079.
Nehéz kitalálni egy olyan szabályt, amely képes ilyen mintázatot létrehozni. Igazság szerint a prímek sorozata inkább hasonlít egy véletlen számsorozatra, mint egy szép, szabályos mintázatra. Ahogy 99 pénzfeldobás nem segít a 100. pénzfeldobás eredményének megjóslásában, a prímszámok is látszólag ellenállnak a jóslatoknak.
A prímszámok a matematikusok számára tudományuk egyik legfurcsább feszültségét testesítik meg. Egyrészt egy szám vagy prím, vagy nem az. Nincs az a pénzfeldobás, mely egy számot hirtelen oszthatóvá tesz egy nála kisebb számmal. Ennek ellenére nem tagadható, hogy a prímek véletlen számsorozatnak tűnnek. A fizikusok már hozzászoktak ahhoz a gondolathoz, hogy egy kvantumdobókocka dönti el a világegyetem sorsát, minden egyes dobásnál véletlenül választva ki, hogy a tudósok hol fognak anyagot találni. Azt azonban kissé kellemetlen beismerni, hogy olybá tűnik, mintha ezeket az alapvető számokat, amelyeken a matematika alapul, a természet pénzfeldobással választotta volna ki, minden egyes dobásnál eldöntve az egyes számok sorsát. A véletlen és a káosz a matematikus számára átok.
Véletlenszerűségük ellenére a prímszámoknak - sokkal inkább, mint matematikai örökségünk bármely más részének - időtlen, univerzális vonásaik vannak. A prímszámok mindig prímszámok maradnak, függetlenül attól, hogy eléggé fejlettek vagyunk-e a felismerésükhöz. G. H. Hardy cambridge-i matematikus az Egy matematikus védőbeszéde című híres könyvében ezt írta erről: „A 317 nem azért prím, mert mi azt gondoljuk, vagy mert elménk ilyen vagy olyan módon fejlődött, hanem mert az, mert a matematikai valóság ilyen módon épül fel.”
Néhány filozófus kivetnivalót találhat a világ ilyetén platonista felfogásában - az emberi létezésen túli abszolút és örök valóságban való hitben -, de az én szememben éppen ettől filozófusok ők, és nem matematikusok. A Beszélgetések az elméről, az anyagról és a matematikáról című könyvben rendkívül érdekes párbeszéd zajlik Alain Connes matematikus és Jean-Pierre Changeux neurobiológus között. A műben szinte tapintható a feszültség, amikor Connes a matematika elmén kívüli létezése mellett érvel, a neurológus pedig eltökélte, hogy megcáfolja az efféle gondolatokat: „Miért nem látjuk a n = 3,1416 számot aranybetűkkel az égen vagy a 6,02 x 1023 számot a kristálygömbben?” - bosszankodik Changeux a matematikus azzal kapcsolatos eltökéltsége miatt, amely szerint „létezik az emberi elmétől független, nyers és megváltoztathatatlan matematikai valóság”, és ennek a világnak a középpontjában a prímek örökké változatlan listáját találjuk. A matematika Connes állítása szerint „minden kétséget kizáróan az egyetlen univerzális nyelv”. A világegyetem másik végén elképzelhető másmilyen kémia vagy biológia, de bármelyik galaxisban számoljunk is, a prímszámok mindig prímek maradnak.
Carl Sagan Kapcsolat című klasszikus regényében az idegenek prímszámok segítségével teremtenek kapcsolatot a földi élettel. Ellie Arroway, a könyv hősnője a SETI-nél (Search for Extraterrestrial Intelligence) a Földön kívüli intelligencia kutatásán dolgozik, a kozmosz sercegését figyeli. Egy éjszaka, amikor a rádiótávcsövek a Vega felé fordulnak, hirtelen furcsa rezgéseket rögzítenek a háttérzaj mellett. Ellie pillanatok alatt felismeri a dobpergést a sercegésben. Két jelet egy szünet követ, majd három jel, öt, hét, tizenegy, és így tovább, az összes prímszám egészen 907-ig. Aztán az egész kezdődik elölről.
A kozmikus dob olyan zenét játszott, amelyet a Földlakók azonnal képesek felismerni. Ellie meg van győződve arról, hogy ezt a ritmust csak intelligens élet hozhatja létre: „Nagyon nehéz elképzelni, hogy valami sugárzó plazma vagy felrobbant galaxis matematikai jelzések sorozatának ilyen szabályosan ismétlődő forrása lehetne. A prímszámokkal akarják felhívni magukra a figyelmünket.” Ha az idegen kultúra az elmúlt tíz év földönkívüli lottójának nyerőszámait sugározta volna, Ellie képtelen lett volna megkülönböztetni azokat a háttérzajtól. Bár a prímszámok sorozata éppen olyan véletlenszerűnek tűnik, mint a lottószámoké, az idegenek üzenetének minden egyes számát meghatározza egyetemes állandóságuk. Ez a struktúra az, amelyet Ellie az értelmes élet jelzéseiként ismert fel.
A prímszámokkal történő kommunikáció nem csak a tudományos-fantasztikus irodalom sajátja. Oliver Sacks A férfi, aki kalapnak nézte a feleségét című könyvében bemutat egy huszonhat éves ikerpárt, Johnt és Michaelt, akik között a kommunikáció legmélyebb formája hatjegyű prímszámok csereberéjéből állt. Sacks beszámol arról, amikor felfedezte, hogy az ikrek a szoba egyik sarkában titokban prímszámokat cserélnek egymással: „Első pillantásra ínyenc borkóstolóknak tűntek, akik ritka ízélményeket osztanak meg egymással.” Sacks először nem érti, mit csinálnak az ikrek. Amikor viszont rájön a kódolt nyelvre, megjegyez egy nyolcjegyű prímszámot, amit következő találkozásuk alkalmával váratlanul bedob a társalgásba. Az ikrek meglepetését mély koncentráció követi, majd boldogan nyugtázzák az újabb prímszámot. Míg a mutatványhoz Sacksnek prímszámtáblázatra volt szüksége, az ikrek prímgeneráló módszere nyomasztó rejtély. Lehetséges volna, hogy ezek az autista zsenik olyan titkos képlet birtokában voltak, amely elkerülte matematikusok nemzedékeinek figyelmét? Az ikrek története Bombieri kedvencei közé tartozik.
A történetet nehéz végighallgatnom anélkül, hogy ne érezném, milyen lenyűgöző és csodálatos az agy működése. Vajon nem matematikus barátaim is hasonlóan éreznek? Van sejtelmük arról, hogy mennyire bizarr, menynyire bámulatos, sőt nem e világi az ikerpár különös képessége, amely annyira természetes számukra? Tudatában vannak annak, hogy a matematikusok évszázadok óta próbálkoznak azzal, amire John és Michael spontán módon képes: prímszámokat generálni és felismerni?
Mielőtt bárki megfejthette volna az ikrek titkát, harminchét éves korukban szétválasztották őket orvosaik, akik meg voltak győződve arról, hogy privát számnyelvük hátráltatja a fejlődésüket. Ha ezek az orvosok hallanák, milyen rejtélyes beszélgetések zajlanak az egyetemek matematika tanszékein, talán ezeket a helyeket is bezáratnák.
Valószínű, hogy az ikrek a kis Fermat-tételen alapuló trükköt alkalmazták annak vizsgálatára, hogy egy adott szám prímszám-e. A teszt hasonlít arra, ahogyan autista zsenik képesek gyorsan meghatározni azt, hogy 1922. április 13-a például csütörtökre esett-e - az ikrek ezt a nem mindennapi trükköt gyakran végrehajtották tévéműsorokban. Mindkét trükk az óra- vagy más néven moduláris aritmetikán alapul. Még ha nem is állt rendelkezésükre prímszámokat előállító varázsformula, képességük így is különleges volt. Mielőtt elválasztották volna őket egymástól, már húszjegyű számoknál jártak, ami bőven felülmúlta a Sacks által használt prímszámtáblázatokat.
A kozmikus prímszámokra utaló jeleket figyelő Sagan-hősnőhöz és a prímszám-ikreket kihallgató Sackshez hasonlóan a matematikusok évszázadok óta igyekeztek valamilyen rendet kivenni a prímszámok zajában. Az egész olyan értelmetlennek tűnt, mint a keleti zene a nyugati fül számára. A 19. század közepén azonban áttörés következett be. Bernhard Riemann teljesen új nézőpontból kezdte vizsgálni a problémát. Az új szemlélettel Riemann kezdett felfogni valamit a prímszámok kaotikus viselkedését előidéző „rendszerből”. A prímszámok zajos felszíne alatt a mélyben finom és nem várt harmónia rejtőzött. A hatalmas előrelépés ellenére ez az új muzsika titkainak zömét hallótávolságon kívül tartotta. Riemann, a matematika világának Wagnere nem rettent meg. Merész jóslattal állt elő az általa felfedezett rejtélyes zenével kapcsolatban. Ez a jóslat Riemann-hipotézisként vált ismertté. Aki bebizonyítja, hogy Riemann megérzése a zene természetével kapcsolatban helyes volt, magyarázatot fog adni arra, miért keltik a prímek a véletlenszerűség ilyen meggyőző látszatát.
A Kiadó engedélyével.