Brian W. Aldiss: Szuperállam
Írta: Galgóczi Tamás | 2013. 03. 25.

Szintén a korábban említett vizuális katasztrófameséket idézi a szereplők kiválasztása, hiszen a nagyon nagy embertől kezdve (a Szuperállam, vagyis az Európai Unió elnöke) az arab menekültig mindenki megtalálható közöttük, így miközben egy-két oldal erejéig melléjük csapódunk, bámulatos panoráma bontakozik ki előttük, hiszen általuk megismerhetjük ezt a „szép új világot”, felül- és alulnézetből, annak minden előnyével és hátrányával együtt. Az előnyök közé tartozik mindaz, ami ekkora már olyan természetessé válik, hogy szót sem érdemel, ellenben a továbbra is megoldatlan globális problémák, mint például a felmelegedés, aminek köszönhetően karácsonykor madárcsicsergés és tavaszi virágok egészítik ki az ünnepi hangulatot kontinensünkön, szóval ezek a hátrányok majd minden lapról visszaköszönnek.
Persze nem a katasztrófákon van a hangsúly, hiszen ezek a történések ugyanúgy a hétköznapok részét képezik, mint mondjuk az enyhe telek miatt felbukkanó maláriaszúnyogok (ezek a vérszívók egyébként csak a középkori kis jégkorszaknak köszönhetően tűntek el hazánkból, szóval csak idő kérdése újbóli felbukkanásuk), vagy az emelkedő tengerszint. Igazából nincs is fő hangsúly a történetben, hiszen az androidok, vagy az ambionet elterjedése nem okoz akkora változást, hogy az emberi társadalomnak bármiféle kihívással kellene szembenéznie. Vagy ott a vallás, ami számomra váratlan módon szakít a hagyományokhoz való merev ragaszkodással, és ezért például a karácsony átalakul egyfajta „csínyt vagy ajándékot” ünnepé. Az is megnyugodhat, aki úgy gondolja, az emberiség szellemileg képtelen bármiféle magasabb szint elérésére, mert a jelek szerint teljesen igaza van: erre jó példa a regény vége felé leírt temetésen feltűnő újságíró, vagy a történetben felbukkanó katonák viselkedése. Aztán van pár határeset téma, amelyeknél nem tudtam eldönteni, ez most angolszász jellegzetesség (a szexualitás gyakori szereplése például), vagy a bemutatott világ indult el hedonista irányba. Egy biztos, az emberek nem lettek sem jobbak, sem rosszabbak, akár a földön, akár a világűrben vannak.
Aldiss azonban nem éri be a számtalan szereplő felvonultatásával, menet közben annyi nézet, tudományos elképzelés, magyarázat kerül megemlítésre, hogy a leírtak értelmezése bizony próbára teszi az olvasót, és akkor még nem szóltam a megértésről, feldolgozásról, nem beszélve ezek elhelyezéséről a regényben. De azt sem könnyű eldönteni, hogy az adott monológot komolyan kell-e vennünk, vagy csak egy őrült került elénk. A befejezés mindezek után cseppet sem meglepő módon összhangban van az előzményekkel, és nem csodálnám, ha az olvasók hozzám hasonlóan csak néznének ki a fejükből az utolsó oldal után. Most mi van? Mit is akart Aldiss? Ezt a mai napig nem tudom, a regény azonban minden furcsasága ellenére tetszett, és most egy kicsit szkeptikusan várom az itt leírt jövőt.
Részlet a regényből