The Big Teutonic Four (CD)
Írta: Mezei Attila | 2013. 03. 09.
A „Nagy 82-esek” vagy – hogy a The Big Teutonic Four elnevezéshez hűek maradjunk – „A nagy teuton 82-esek” címet is adhatták volna ennek az LP-nek. Az ok igen egyszerű: a korongon hallható bandák mindegyike 1982-re datálja megalakulását és mindez – bár ez a teutonból szerintem egyértelmű – Németországban (akkoriban Német Szövetségi Köztársaság) történt. Ennyit az évszámok és helyek különös egybeeséséről; nézzük konkrétabban kikről is van szó. Kreator, Tankard, Destruction, Sodom. Illusztris névsor, az egyszer biztos. A ’80-as évek thrash metal (a Destruction-nél a speed metal is játszik) színterének meghatározó alakjai lettek viszonylag rövid idő alatt, tevékenységükre jellemző, hogy még a világhírnév elérése után sem veszett el zenéjük szenvedélyessége, integritása és őszintesége. Ez a négy banda most összeállt, hogy olyan nagy nevek előtt tisztelegjenek, akik az ő zenéjükre voltak hatással és az indulásukkor már meglehetős hírnévnek örvendtek. Ez a két zenekar az Iron Maiden és a Motörhead.
Nem tudom, mennyire volt tudatos, hogy játszanak a számokkal és a helyekkel a készítők, de a fent említett két zenekar ugyanabban az évben – 1975-ben – alakult és mindkettő Nagy-Britanniában. Remélem és gondolom, hogy nem szorulnak különösebb bemutatásra. No, de mit is kapunk a korongon? Két-két feldolgozást a két brit zenekartól, amolyan kellemes thrash metal megközelítésben. Kezdésnek mindjárt a „The Number Of The Beast” jön a Kreator-től. Nem kis falat egy alapművet feldolgozni, többeknek tört már bele a bicskája ilyen vállalkozásba. A Kreator azonban vette az akadályt és – mondjuk így – „ráncfelvarrta” az eredetit. Leginkább. De ha jobban odafigyelünk – és mondjuk még az eredeti nótát is meghallgatjuk –, akkor feltűnik egy-két apró különbség. Kezdjük mindjárt a dobbal, ahol Jürgen „Ventor” Reil ügyesen „turbózza fel” a meglévő ütés/taposás számot, kerülve a túlzásokat, a ritmus és a harmónia széthullását. A másik markáns különbség a szólónál érkezik. Máshogy szól és kicsit újragondolták, az összhatás azonban hű az eredetihez.
A kettes rajtszámú dal nem más, mint a Motörhead „Ace Of Spades” című szerzeménye a Sodom tolmácsolásában. Elsőre kicsit féltem, hogy mit fogok hallani, de a Kreator produkciója után bíztam benne, hogy a Sodom is valami egészen egyedi és jó dolgot tesz le az asztalra. Hát, nem lehetett könnyű dolguk, hiszen Lemmy-ék legismertebb dalához nyúltak hozzá.. A már eleve száguldó tempójú nótában Phil „Philthy Animal” Taylor anno tökéleteset dobolt. Ezt „megfejelni” némi extrával úgy, hogy bevegye az ember gyomra, nem kis művelet. Szerintem. A Sodom azonban vette az akadályt és apró változtatásokat eszközölt a dobon, valamint sikerült úgy változtatni a gitárok hangszínét, hogy a hallgató óhatatlanul is úgy gondolja, az eredetiben is így szólt. Pedig nem. Meg kell itt is kagylózni az 1980-as felvételt és mindjárt kiderül mi és mennyire más a németek verziójában. Úgy gondolom a Sodom is remek munkát végzett.
Harmadikként a Destruction előadásában a Motörhead „The Hammer” című nótáját kapjuk. Pár másodperc után szembesülhetünk azzal, hogy itt bizony „leglátványosabb” változás a dobjáték előtérbe kerülése. Vaaver igazán remek munkát végzett ezen a téren. Hogy a gitárra se legyen panasz: míg az eredetiben a jól bevált „mocskos” módon szól, addig a Destruction csavart egyet a dolgon és a „mocskost” még inkább „összekoszolta”. Az eredmény egy sokkalta „maszatosabb” gitárhang lett. Szerintem jó. Nagyon.
Zárásként az Iron Maiden „The Prisoner” című dala csendül fel a Tankard prezentálásában. Nos, ez az a nóta, amelyiknél nálam rezeg a léc, mert számomra kicsit aggályos Andreas „Gerre” Geremia hangja a refrén alatt. Tetszik, nem tetszik, nem ér Bruce Dickinson nyomába, na. Úgy érzem, Gerre nagyon küzdött, hogy ki tudja énekelni a magasabb hangokat és az ne legyen hamis vagy fals. Ezen kívül, mintha egy-két helyen túl lenne dobolva a nóta. Csak hogy így szép magyarosan fogalmazzak. Szóval sok. Ráadásul számomra úgy tűnik, majdnem szétesik a dob és az ének ritmusa ilyenkor. A gitárokra nem lehet panasz, jól eltalálták a hangszíneket. És még egy kis csavart is kapunk a gitárjáték kapcsán. Aki az eredeti nótát jól ismeri, annak azonnal fel fog tűnni, hogy a refrén alatt nem a basszusgitár viszi a fő dallamot, hanem a szólógitár. Érdekes és jól eltalált megoldás, bár aki szereti, ha a basszus nem csak a ritmust nyomja és aláfestésként működik, az elsőre talán fanyalogni fog.
A lemez – azon túl, hogy tisztelgés az Iron Maiden és a Motörhead előtt – valami mást is jelent. Jelenleg annyit tudunk, hogy a 2013. május 30-tól június 1-ig tartó Bestival-on (a németországi Geiselwindban) mind a négy zenekar fellép majd, ráadásul ugyanazon a napon, egymás után. Hogy ezen kívül milyen folytatása lesz a négy zenekar közös munkájának, azt még nem nagyon lehet tudni.
Az együttesek tagjai:
Tankard
Andreas „Gerre” Geremia - ének
Frank Thorwarth - basszusgitár
Olaf Zissel - dob
Andreas Gutjahr - gitár
Destruction
Schmier - ének, basszusgitár
Mike Sifringer - gitár
Vaaver - dob
Sodom
Tom Angelripper (Thomas Such, Onkel Tom) - ének, basszusgitár
Bernd „Bernemann” Kost - gitár
Markus „Makka” Freiwald - dob
Kreator
Miland „Mille” Petrozza – ének, gitár
Sami Yli-Sirniö – gitár
Christian „Speesy” Giesler – basszusgitár
Jürgen „Ventor” Reil – dob, ének
A lemezen elhangzó számok listája:
Kreator - The Number Of The Beast (Iron Maiden)
Sodom - Ace Of Spades (Motörhead)
Destruction - The Hammer (Motörhead)
Tankard - The Prisoner (Iron Maiden)
Diszkográfia:
Tankard
Zombie Attack (1986)
Chemical Invasion (1987)
The Morning After (1988)
The Meaning of Life (1990)
Stone Cold Sober (1992)
Two-Faced (1994)
The Tankard (1995)
Disco Destroyer (1998)
Kings of Beer (2000)
B-Day (2002)
Beast of Bourbon (2004)
The Beauty and the Beer (2006)
Thirst (2008)
Vol(l)ume 14 (2010)
A Girl Called Cerveza (2012)
Destruction
Infernal Overkill (1985)
Eternal Devastation (1986)
Release from Agony (1988)
Cracked Brain (1990)
The Least Successful Human Cannonball (1998)
All Hell Breaks Loose (2000)
The Antichrist (2001)
Metal Discharge (2003)
Inventor of Evil (2005)
D.E.V.O.L.U.T.I.O.N. (2008)
Day of Reckoning (2011)
Spiritual Genocide (2012)
Sodom
Obsessed by Cruelty (1986)
Persecution Mania (1987)
Agent Orange (1989)
Better Off Dead (1990)
Tapping the Vein (1992)
Get What You Deserve (1994)
Masquerade in Blood (1995)
`Til Death Do Us Unite (1997)
Code Red (1999)
M-16 (2001)
Sodom (2006)
The Final Sign of Evil (2007)
In War and Pieces (2010)
Epitome of Torture (2013)
Kreator
Endless Pain (1985)
Pleasure to Kill (1986)
Terrible Certainty (1987)
Extreme Aggression (1989)
Coma of Souls (1990)
Renewal (1992)
Cause for Conflict (1995)
Outcast (1997)
Endorama (1999)
Violent Revolution (2001)
Enemy of God (2005)
Hordes of Chaos (2009)
Phantom Antichrist (2012)