Ludwig van Beethoven: The 5 Piano Concertos (Glenn Gould Collection) (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2013. 02. 15.

Egy másik kapcsolódási pontként a Johann Sebastian Bach billentyűs művészete iránti közös vonzalmuk említhető. Beethovenről fennmaradt, hogy már fiatalon játszotta a Wohltemperiertes Klavier darabjait, ezenkívül számos más Bach-szerzemény kottája szintén a birtokában volt, Gouldról pedig köztudott, hogy Bach-interpretációival robbant be a köztudatba. Egyfajta lelki rokonság tehát kétségtelenül kimutatható a két művész között, a kanadai zongorista Beethoven-értelmezései pedig hol egészen új megvilágításban tárják elénk a ma már sokat játszott darabokat, hol a művek felülmúlhatatlanul hűnek és pontosnak tetsző előadásával és rögzítésével juttatnak el minket a kompozíciók feltételezhető esszenciájához, a művel való teljes azonosuláshoz. Ez utóbbiak közé tartozik a Beethoven öt befejezett zongoraversenyét tartalmazó tripla album is.
Az időtartamok által diktált sorrend miatt a három korong egymás utáni meghallgatásával nem érzékelhető igazán, Beethoven hogyan jut el a mozarti zongoraverseny külsődleges jegyeitől és a közvetlen utalásoktól a Mozart és Haydn érett művészetét ténylegesen meghatározó, tökélyre vitt harmóniai és kidolgozási egyensúlyokig, valamint az inkább a szimfóniákra, de meg Mozart késői billentyűs concertóinak lassú tételeire jellemző drámaiságig. Azt ellenben már az első lemezen szereplő Op. 15 és Op. 58 összevetésével megállapíthatjuk, hogy a tutti és a szólóhangszer „vetélkedését” egyértelműen a kettő kiegyensúlyozottabb párbeszéde, néha a szót egymástól közvetlenül átvevő eszmecseréje veszi át, az önálló zenekari témák és a hangszerelés pedig sokszor határozottan szimfóniaszerű hangulatot teremtenek. Különösen az Op. 73-ban feltűnő a zongora szinte azonnali, azonos szintű „szerepvállalása”, de a szóló ezt követően is egyenrangú félként, a zenekart magasztosságával és ragyogásával támogatva jelenik meg elsődleges dallamhordozó helyett.
Ugyancsak ez utóbbi versenyműben érzékelhető leginkább vegytiszta formájában a beethoveni harmóniakezelés magabiztossága és kísérletező beállítottsága, a feszültségek és szimmetriák, az ellenmozgások és az egymást kiegészítő témák lélegzetelállító drámaisága, valamint az a monumentalitás, ami a mai napig élvezetessé teszi ezeket az alapvetően egyszerű skálákból és gyakran ezekhez sokban hasonló, tört akkordmenetekből összerakott darabokat.
A digitálisan ugyan feljavított, eredetileg mégis analóg felvételeket még a monóban rögzített Op. 19 esetében is az az erőteljes, tiszta hangzás jellemzi, amely a hanglemezkészítés fénykorának legkimagaslóbb példáinak sajátja. Az egyes szólamok, valamint a zenekar és a zongora közötti arányok azt a fenséges kiegyensúlyozottságot tükrözik, amely – mint láttuk – a műveknek szintén meghatározó eleme. Az sem lehet vitás, hogy a kifogástalan tempóvételekkel dirigáló karmesterek minden részletre odafigyelve készítették fel a hangszereseket, akik egyszerre a legnagyobb alázattal és engesztelhetetlen határozottsággal, Beethovenhez és Gouldhoz egyaránt méltó, rendkívül magas színvonalon szólaltatják meg a műveket.
Glenn Gould játékára ugyanakkor nincsenek szavak. Egyéni, férfias billentése úgy különíti el egymástól a hangokat és a szólamokat, hogy közben egy pillanatra sem törik meg vagy bomlik fel a dallamok és motívumok íve, egysége. Frazeálása a lángelmékre jellemzően hibátlan; úgy látja át a szólamok szövetét és a melódiákat, akár egy elméleti matematikus a bonyolult képleteket. Dinamikája kifinomult, mégsem finomkodó, a néhol robusztus akkordokat és a közmondásosan gyöngyöző futamokat nem pedálhasználattal igyekszik megerősíteni, így sehol sem hallhatunk összemosott, esetleg kissé elnagyolt akkord- vagy dallammeneteket. Az egészből – a kiváló zenekarok közreműködésének úgyszintén köszönhetően – fékezhetetlen, paradoxnak ható módon mégis mindvégig kordában tartott erő sugárzik. Pontosan az az erő, amely Glenn Gouldot mint előadót, Beethovent pedig mint komponistát emelte a legnagyobbak közé. Ha Beethoven zongoraversenyeiből mindössze egy felvételt kellene kiválasztanom, különösebb tanakodás nélkül erre voksolnék.
Előadók:
Glenn Gould – zongora
A lemezen elhangzó művek listája:
CD 1
1-3. Konzert für Klavier und Orchester Nr. 1 C-Dur, Op. 15
Columbia Symphony Orchestra
Vladimir Golschmann – karmester
4-6. Konzert für Klavier und Orchester Nr. 4 in G-Dur, Op. 58
New York Philharmonic
Leonard Bernstein – karmester
CD 2
1-3. Konzert für Klavier und Orchester Nr. 2 B-Dur, Op. 19 (Mono)
4-6. Konzert für Klavier und Orchester Nr. 3 c-moll, Op. 37
Columbia Symphony Orchestra
Leonard Bernstein – karmester
CD 3
1-3. Konzert für Klavier und Orchester Nr. 5 Es-Dur, Op. 73 („Emperor”)
American Symphony Orchestra
Leopold Stokowski – karmester