Nicola Antonio Porpora: Notturni Per I Defunti (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2012. 12. 09.

Nicola Porporáról ugyan hallottam, olvastam már Handellel kapcsolatban, sajátos nápolyi stílusáról azonban vajmi keveset tudtam, amíg a kezembe nem került a Fuga Libera csodálatos kiadványa, amelyen a szerző három notturnójának rekonstruált változata hallható. Mindhárom kompozíció recitativóval, ariosóval majd da capo nélküli áriával váltakoztat responzóriumokat, melyekben jó megfigyelhető a letisztult, mégis izgalmas akkordmenetekre támaszkodó, tömbös építkezés, míg a kíséretet – és ez leginkább a szólórészeknél feltűnő – elsősorban a hangismétléses, nem pedig a lépkedő basszus jellemzi. Hasonló megoldásokat hallhatunk a bécsi klasszika majd a romantika idejéből származó számos operában is, a késő barokk, azaz a nagyjából ugyanebben az időszakban született velencei dalművek azonban egészen más belső mozgásokkal bontják ki a harmóniameneteket, ezenkívül a szólamok kontrapunktikus viszonyai is jóval feltűnőbbek.
A legnagyobb meglepetést mégis a kompozíciók hangulata okozta a számomra, a három notturno rendeltetése ugyanis a halottakról való megemlékezés, és megszoktam már, hogy kevés kivételtől eltekintve a rekviemek és gyászénekek vagy komoran magasztosak, vagy szívfájdítóan keserűek. Porpora darabjaiban viszont legfeljebb zaklatottságot vélek néha felfedezni; a finom harmóniák, valamint a ragyogás és pompa sokkal inkább valamiféle földi gondoktól és bajoktól megszabadult állapotot, mintsem levertséget sugall. Nyilvánvalóan ott és akkor kellett volna élnem ahhoz, hogy megértsem a hangokba kódolt üzenetet, az eltérő gondolkodásmód azonban egyértelműnek tűnik, ám ami egészen bizonyosan változatlanul megmaradt, az a darabok kivételes szépsége.
Teljesen más típusú virtuozitás figyelhető meg a notturnók között felcsendülő, azoktól valóban markánsan eltérő sinfoniákban, a számomra végképp terra incognitaként felfedezendő Nicola Fiorenza szerzeményeiben. A két darab, különösen a második, voltaképp kamaraszonátába oltott versenymű, melyeknek élvezetes előadásához kétségtelenül komoly technikai felkészültség szükséges, befogadásuk ellenben legfeljebb a kivételes szépség iránti nyitottságot feltételez. Telített, érzelmekben gazdag futamokat hallhatunk magas szintre fejlesztett ellenponttal, ugyanakkor Porpora műveihez hasonlóan e két darab is kimondottan előre, a preklasszika felé mutat. Ám tudjuk, hogy a zene története lényegében sosem merev, rögzült állapotok sorából áll, sokkal inkább az átmenetek különféle fázisait követhetjük nyomon benne, és ettől oly érdekes megismerkedni a nem stílusteremtő óriások életművével is.
Ehhez aligha kaphatnánk hathatósabb támogatást, mint amikor korhű, alapos tanulmányokkal megtámogatott előadásban hallhatjuk ezeket a ritkábban megszólaltatott alkotásokat. A Dolce & Tempesta hangszeresei nevükhöz híven ugyanúgy képesek édesen és andalítóan, mint viharosan és fergetegesen játszani. A feszes, tökéletesen intonált szólamok az érzelmek széles skáláját járják be, néhol kifejezetten éles váltásokkal, de mindvégig ízlésesen, kizárólag a zenei anyagban eleve sejtetett tónusokkal és indulatokkal. A Stagione Armonica tagjai kristálytiszta, precíz és egységes énekükkel emelik a responzóriumok fényét, míg Monica Piccini és Romina Basso a 18. századi énekstílus, a valódi bel canto visszafogottabb, mégis teljes értékű koloratúrájával szólaltatja meg a gyönyörű melódiákat. Még akkor is feltétlenül érdemes felfedezni ezeket az elsőrangú interpretációban rögzített műveket, ha még a legjelentősebbnek tartott komponisták legfontosabb alkotásait sem ismerjük hiánytalanul, mivel így sokkal árnyaltabb lesz a kép, a látókörünk pedig sokkal szélesebb, ezáltal pedig a legnagyobbra tartott remekműveket is teljesebb kontextusban értelmezhetjük majd.
Előadók:
Monica Piccini – szoprán
Romina Basso – alt
La Stagione Armonica
Dolce & Tempesta
Stefano Demicheli – karmester
A lemezen elhangzó művek listája:
1-6. Nicola Antonio Porpora: Notturno Primo
7-10. Nicola Fiorenza: Sinfonia a due violini e basso in fa minore
11-16. Nicola Antonio Porpora: Notturno Secondo
17-20. Nicola Fiorenza: Sinfonia a violoncello solo con violini e basso in fa maggiore
21-25. Nicola Antonio Porpora: Notturno Terzo