Elmore Leonard: Raylan - A törvény embere
Írta: Szilvási Krisztián | 2012. 11. 28.

Elmore Leonard regény- és forgatókönyvíró talán napjaink egyik legstílusosabb szerzője, s hogy látszólag tiszteletlen módon „fószernek” mertem szólítani, annak éppen a munkássága, s annak jellegzetessége az oka. Az 1950-es évek óta publikál, akkor még kimondottan westernekben utazott, csak később specializálta magát a krimikre és thrillerekre; Hollywood, általában a művészvilág és a maffia bennfentes visszásságait állítván témáinak középpontjába. Legismertebb regényeit (Macskafogó kommandó; Get Shorty – Szóljatok a köpcösnek; Rum Punch, amely aztán Jackie Brown címen futott Quentin Tarantino kezében; Mint a kámfor) mind-mind filmvászonra (avagy tévéképernyőre) adaptálták (néha éppen saját maga), s ezért meglehet, ő tartja a csúcsot összesen 26 filmre átültetett regénnyel és novellával. Karrierjét a népszerűség mellett számos díj és elismerés kísérte (Grand Master Edgar Díj, 1992; Louisiana Writer Award, 2006; F. Scott Fitzgerald Irodalmi Díj, 2008; National Book Award, 2012), nem csoda, hogy máig aktív: a Raylan idén jelent meg az Egyesült Államokban is, illetve jelenleg két további mozifilm készül regényeiből (Freaky Deaky, The Switch).
Leonard a Raylan – A törvény emberében bátran tér vissza a gyökereihez karimás cowboykalapban, sarkantyúval a csizmáján, hatlövetűvel a kezében, ám az imént taglalt módon hagyományőrző, ugyanakkor modern köntösben. A Raylan főhőse a könyvborító „megtévesztésével” ellentétben nem nő, hanem minden tekintetben férfi. Ráadásul ehhez a világhoz még a gyengébb nemnél is férfijellem szükségeltetik, ha boldogulni akar az ember fia-lánya. Szóval Raylan Givens szövetségi rendőrbíró valahogyan mindig a dolgok sűrűjében találja magát. Az addig rendben van, hogy a szénbányák felszámolása után a Kentucky állambeli Harlan megyében virágzik a kábítószer-kereskedelem, ám egyéb furcsa ügyek is bolygatják a lakosságot. A híres-hírhedt Crowe-testvérek, a maffiózó Pervis papa fiai például emberi vesével üzletelnek; Carol Conlan, a bányavállalat teljhatalmú női vezetője törvényt és szabályt nem ismerő módon, gyilkosságtól sem visszariadva kezeli cégének érdekeit; míg Jackie-t, a szökevény pókerjátékost összetévesztik három, kábítószeres befolyásoltság alatt álló női bankrablóval (illetve természetesen csupán egyikükkel). Raylan Givens-nek tehát nemcsak azért van feladva a lecke, mert a szétfutó ügyek itt-ott meglepő módon fedik egymást, hanem azért is, mivel személy szerint kizárólag ő lehet az, aki képes rendet vágni a puskaporszagú, véráztatta káoszban.
Elmore Leonard valami hihetetlen hidegvérrel van újra elemében. Raylan Givens figurája éppolyan, mint maga a regény: keveset beszél, de minden szava telitalálat; cowboykalapot hord, akár egy vadnyugati seriff, belül mégis lépést tart az idővel; nem használja feleslegesen a fegyverét, de ha lő, akkor általában öl is. A Raylan – A törvény embere jólesően avítt kelléktárral zsúfolt modern western-krimi, ahol az atmoszférateremtés egyértelműen a dialógusokban van. Leonard nem szöszöl a táj-, környezet- és embertípus leírásokkal, minden fontos dimenziót a párbeszédekbe sűrít bele rendkívül hatásosan működő, olvasóbarát technikával. A feszültségteremtés is a szavak, mondatok, kérdések, válaszok ritmusán keresztül érvényesül. További jóleső sajátja a történetnek a karcosan realisztikus ábrázolásmód, amelynek középpontjában mindig a karakterek állnak kontúrosan körbefestett valójukkal, ahol a figurák élő beszéde a cselekményépítésen túl saját maguk (kikacsintóan sztereotip) meghatározására is szolgál. Leonard mindemellett átgondoltan keveri a kártyákat, teljes mértékben ügyel a szálak kézben tartására, hogy aztán egy jól irányzott csapással – akár rasztaszerűen – egymásba tekerje őket. Egyszóval jó az öreg a vadnyugaton: a Raylan – A törvény embere kiváló, specifikus munka, amely úgy hozza vissza a múltat (illetve úgy helyezi a múlt karakterisztikájába az olvasót), hogy mindezt a jelenben képes ábrázolni. Cowboykalappal, sarkantyúval és hatlövetűvel mostani kereteink között.