BBC History – A világtörténelmi magazin II. évfolyam 11. szám
Írta: Veres Kristóf György | 2012. 11. 23.
Manapság a legtöbb ember Hitlert nem tartja többnek egy őrjöngő, fizikailag és szellemileg is leépült őrültnél, aki még akkor is a végső győzelemről hadovált betonbunkerének mélyén, amikor a szovjet tankok már Berlin külvárosaiban masíroztak. Ezt a képet valószínűleg Bruno Ganznak köszönhetjük, aki a Bukás című filmben felejthetetlen módon formálta meg a diktátor utolsó napjait. Laurence Rees azonban arra figyelmeztet minket, hogy nem engedhetjük meg magunknak azt a luxust, hogy a német diktátort egyszerűen dühöngő őrültnek tekintsük, és a nácizmus minden borzalmát ennek a számlájára írjuk. A Hitler sötét karizmája című írásból egy karizmatikus, racionálisan gondolkozó, ösztönös politikus képe tárul elénk, aki képes volt elhitetni elcsüggedt németek millióival, hogy ő az a megváltó, aki után vágyakoznak.
De vajon hogyan tudta Hitler hatalomra kerülése után is megőrizni népszerűségét, hiszen a nácik minden ígéretük ellenére sem tudták a válság sújtotta Németországot pár év leforgása alatt tejjel-mézzel folyó Kánaánná változtatni. Litván Dávid írása arra keresi a választ, hogy hogyan változott Hitler és a nácik népszerűsége 1933 után, illetve milyen okok járultak hozzá ahhoz, hogy a legtöbb német szinte sohasem személyesen Hitlert tette felelőssé az ország vagy a rendszer problémáiért.
A huszadik századot boncolgató cikkeket magunk mögött hagyva egy, a brit gyarmatosítás korai – kudarcoktól sem mentes – szakaszáról szóló írást olvashatunk David Childs tollából. A cikkből megtudhatjuk, hogy a XVI. századi spanyol gyarmatosítás roppant méreteihez képest mennyire szerények voltak a kezdeti angol próbálkozások, melyek rendre zátonyra futottak. Emellett arra is választ kaphatunk, hogy milyen okoknak volt köszönhető, hogy Észak-Amerika végül mindezek ellenére az angolszász kultúrkör szerves részévé vált.
Az újságban továbblapozva Az első keresztesek című cikk a szökőárszerű változásokkal teli VII. századba, a Bizánci Császárság és a Perzsa Birodalom utolsó, apokaliptikus háborújának idejébe kalauzol minket. Hérakleiosz császár Bizánc legmélyebb válságának idején ragadta magához a hatalmat, amikor a megállíthatatlannak tűnő perzsa hadsereg már a birodalom puszta létét fenyegette. Azonban az uralkodó a keresztény egyházra támaszkodva sikeresen tudta mozgósítani a teljes bizánci társadalmat szent háborújában, melyben a perzsák végül totális vereséget szenvedtek. Geoffrey Regan írása azt mutatja be, hogy Hérakleiosz „keresztes háborúja” hogyan járult hozzá az iszlám terjeszkedéséhez, illetve a dzsihád gondolatkörének kialakulásához.
Az iszlám szent háborújának szóba kerülése után érdemes elolvasni az Iszlám szelíd arca című írást, melyben Ágh Attila arra hívja föl a figyelmet, hogy legtöbbünkben erősen torz kép él Allah híveiről, amit csak akkor javíthatunk ki, hogyha megismerkedünk a vallás öt pillérével. Aki pedig a forró Közel-Kelet után hűvösebb tájakra vágyik, az megismerkedhet Anglia első „vasladyjével” Aethelflaeddel, aki Mercia királynőjeként sikeresen vette föl a harcot a kegyetlen vikingekkel.
A sok háború és véres csata után szerencsére olyan prózai dolgokról is olvashatunk, mint a QWERTY billentyűzetkiosztás eredete vagy a tolószékek története. A Zöld történelem rovatban ezúttal a vaníliával, a bájitalok elengedhetetlen összetevőjével ismerkedhetünk meg, továbbá az egyik rövidebb írásból arra is fény derül, hogy pontosan mi is volt az Ausztráliában vívott emu háború.
De vajon hogyan tudta Hitler hatalomra kerülése után is megőrizni népszerűségét, hiszen a nácik minden ígéretük ellenére sem tudták a válság sújtotta Németországot pár év leforgása alatt tejjel-mézzel folyó Kánaánná változtatni. Litván Dávid írása arra keresi a választ, hogy hogyan változott Hitler és a nácik népszerűsége 1933 után, illetve milyen okok járultak hozzá ahhoz, hogy a legtöbb német szinte sohasem személyesen Hitlert tette felelőssé az ország vagy a rendszer problémáiért.
A huszadik századot boncolgató cikkeket magunk mögött hagyva egy, a brit gyarmatosítás korai – kudarcoktól sem mentes – szakaszáról szóló írást olvashatunk David Childs tollából. A cikkből megtudhatjuk, hogy a XVI. századi spanyol gyarmatosítás roppant méreteihez képest mennyire szerények voltak a kezdeti angol próbálkozások, melyek rendre zátonyra futottak. Emellett arra is választ kaphatunk, hogy milyen okoknak volt köszönhető, hogy Észak-Amerika végül mindezek ellenére az angolszász kultúrkör szerves részévé vált.
Az újságban továbblapozva Az első keresztesek című cikk a szökőárszerű változásokkal teli VII. századba, a Bizánci Császárság és a Perzsa Birodalom utolsó, apokaliptikus háborújának idejébe kalauzol minket. Hérakleiosz császár Bizánc legmélyebb válságának idején ragadta magához a hatalmat, amikor a megállíthatatlannak tűnő perzsa hadsereg már a birodalom puszta létét fenyegette. Azonban az uralkodó a keresztény egyházra támaszkodva sikeresen tudta mozgósítani a teljes bizánci társadalmat szent háborújában, melyben a perzsák végül totális vereséget szenvedtek. Geoffrey Regan írása azt mutatja be, hogy Hérakleiosz „keresztes háborúja” hogyan járult hozzá az iszlám terjeszkedéséhez, illetve a dzsihád gondolatkörének kialakulásához.
Az iszlám szent háborújának szóba kerülése után érdemes elolvasni az Iszlám szelíd arca című írást, melyben Ágh Attila arra hívja föl a figyelmet, hogy legtöbbünkben erősen torz kép él Allah híveiről, amit csak akkor javíthatunk ki, hogyha megismerkedünk a vallás öt pillérével. Aki pedig a forró Közel-Kelet után hűvösebb tájakra vágyik, az megismerkedhet Anglia első „vasladyjével” Aethelflaeddel, aki Mercia királynőjeként sikeresen vette föl a harcot a kegyetlen vikingekkel.
A sok háború és véres csata után szerencsére olyan prózai dolgokról is olvashatunk, mint a QWERTY billentyűzetkiosztás eredete vagy a tolószékek története. A Zöld történelem rovatban ezúttal a vaníliával, a bájitalok elengedhetetlen összetevőjével ismerkedhetünk meg, továbbá az egyik rövidebb írásból arra is fény derül, hogy pontosan mi is volt az Ausztráliában vívott emu háború.