Don Winslow: Vadállatok
Írta: Szilvási Krisztián | 2012. 10. 24.

Ben és Chon két jó barát, akik mindig együtt járnak. Jó, nem mindig, de ha igen, akkor mindenképpen a tilosban. Közös „boltot” visznek DélKal (Dél-Kalifornia) területén a marihuána bizniszben. Chon ugyanis ex-SEAL-es katona, aki Talibánia földjéről a bevetéseket követően nem poszttraumatikus stresszt hozott magával, hanem egy olyan mariska-tövet, amely a homokban él (meg), s amelyet a nála biológiai szakértelem terén jóval kifinomultabb Ben a hazai földön tápoldatban továbbnemesített, megteremtvén ezáltal minden idők legütősebb elszívnivaló anyagát. Bevett ügyfélkörük van, marha jól megy nekik, tejjel-vajjal, de leginkább pénzzel kenik a rendőrséget is, hogy mindenki jól járjon. Ám egy napon Ben négymilkós tengerparti házában Chon vírusvideóba akad az interneten, amelyben 7 (azaz hét) magánzó drogvállalkozónak hullik porba a feje. A mexikói székhelyű Baja Kartell ugyanis DélKalban kezd terjeszkedni oly módon, hogy kiépített droghálózatokat kényszerít térdre, von a saját üzleti hálójába beosztottként, aki pedig nekik ellenáll, azoknak szó szerint repül a feje. Chon ugyan nem pánikol, ő nem az a fajta, de azonnal hazahívja Bent, aki valamelyik harmadik világbeli országban csavarog jótékonykodva.
Ketten amúgy közös nőért vannak oda, vele együtt érzik magukat teljesnek, s ahogyan a közhely-igazság mondja: a szeretet erősség, de a szeretet épp ezért gyengeség is. Ophelia (azaz O) ennivaló, bájos, öntudatos és nem buta lány. Hol külön, hol együtt élvezi Chont és Bent, s mivel a képlet szerint személye egyben a srácok gyengesége is, a Baja Kartell őt magát veszi biztosítékként ahhoz, hogy a mariska-páros ellenállás nélkül működjön együtt velük. Elrabolják O-t, és maguknál tartják mindaddig, amíg ’A’: le nem telik az öt évre „köttetett” megállapodásuk, vagy ’B’: amíg Chon és Ben át nem ad nekik 20 millió dollárt, amellyel kiválthatják az 5 évet (és egyben O-t is). A fiúk tudják, hogy az ’A’ opció biztosan nem áll meg a lábán, így marad a ’B’, az irdatlan kiváltási ár. Chon és Ben tehát nekiállnak pénzt szerezni, amelynek legkönnyebb módja maga a Baja Kartell megrablása. Szinopszis vége; még jó, hogy nem lövöm le a további történéseket! Don Winslow azonban nem teketóriázik. (Ha én ő lennék, akkor itt valamivel durvább szóhasználattal éltem volna.) Nála nincsenek tabuk sem (m)orális, sem konvencionális tekintetben: ha kell, erőszakoskodik; ha kell, öl; vagy ha kell, nem kegyelmez. Semmilyen téren.
Amúgy ha lecsupaszítva nézzük, a Vadállatok (illetve a korábbi kiadás címén Barbár állatok) története egyszerű, mint egy slukk. S még csak nem is a mélyre szívott fajtából. Két drogtermesztő és -eladó srác, közös csaj, gigantikus rivális, térdrekényszerítés, Dávid-Góliát harc. Semmi új, semmi eredeti. Viszont az irodalom azért (is) szép, mert cicomázni lehet: hol barokk-gyönyörű kelleműre, hol pedig feslett-cafkás mocskosra. Vagy éppen realisztikusan hitelesre. Winslow egyéni stílusa utánozhatatlan jelleget ad a szimpla sztorinak. Szemkápráztatóan karcos-valósra színezi a világot, amelyben játszódik; (nyers)hús-(tiszta)vér karakterekkel tölti meg a történetet; zsibbasztóan eredeti dialógusokkal, valamint destruktív-újszerű, álfilozófiai, asszociatív-szabad gondolatmenetekkel tépázza szilánkokra a befogadót. A golyózáporszerűen sűrűn szórt fejezetek nemcsak remek érzékkel transzformálják filmszerűvé az eseménysort, de ráadásul eltalált lüktetésű ritmust adnak a történetvonalnak. Don Winslow és a drogsztori konstellációja éppen ezért valahol a morbid paródia és a vérkomoly határán egyensúlyoz, de szerencsére egyetlen ponton sem billen – s nem billenünk mi magunk is vele – lefelé, sőt! A Vadállatok mindezek miatt őrült nagy szívás a (leg)jobbik joint-ból, amely utánsodrásért kiált. Több mint érdemes rápippantani!