Lélegzés (film)
Írta: Varga Júlia | 2012. 10. 18.
Karl Markovics filmje végignyerte fél Európát, zajos sikert aratott Cannes-ban, és elvitte a tavalyi miskolci Jameson Cinefest fődíját. A történet egy gyilkosságért elítélt 19 éves fiú sorsát mutatja be, aki a gyerekotthon és a fiatalkorúak börtöne után nehezen tudja csak megtalálni helyét a kinti világban, amit nem is ismer igazán. Több sikertelen munkavállalási kísérlet után a bécsi temetkezési vállalatnál alkalmazzák, ahova lassan beilleszkedik. A Lélegzés több kérdést is felvet, többek között azt, hogy megtalálhatja-e egy fiatal felnőtt egy idegen és távolságtartó világban azt, aki pótolni tudja a szüleit, meg tud-e békélni egy gyerekkori tragédiával, és fel tudja-e dolgozni az őt ért traumákat. Mert elvileg minden lehetséges.A film aprólékosan, részletesen mutatja be, mennyire nyomorúságos élete van egy börtönlakónak, hogy milyen egyedül lehet valaki, ha tényleg nincs senkije, de még a körülötte lévő felnőttek sem veszik a fáradtságot, hogy átsegítsék a holtpontokon, és milyen válogatott módon próbálnak meg elkülönülni a többiek tőle, amikor megtudják, hogy a hullaszállítóknál dolgozik. A történet érdekes része az, hogyan talál Roman lassan magára a temetkezési vállalat rideg, távolságtartó és kimért világában, ahol a kegyelet és az elhunyttal szembeni tisztelet az első, mégis könnyedén túl kell lépni a halál mindennaposságán. A fiú amellett, hogy megpróbál visszatérni a normális életbe, anyját is meg szeretné keresni, hogy megkaphassa a választ élete egyik legégetőbb kérdésére – hogy miért nem kellett az anyjának, vagy hogy egyáltalán kelleni fog-e valakinek valaha.
A főszereplő, Thomas Schubert érzékletesen alakítja a felszínen nyugodt és szenvtelen, belül teljesen tanácstalan és a gyengeségét szégyellő kamaszt, aki megtanulta, hogy felesleges kimutatni az érzéseit, mert úgysem kap rá semmiféle választ a környezetétől. Roman olyannak tűnik, mint akit egyáltalán nem érdekel, hogy mi lesz vele, még a közelgő meghallgatása sem aggasztja. Mintha mindegy lenne neki, hogy egy börtön falai között él-e, vagy a szabadnak mondott külvilágban, ahol a lehetőségei ugyanannyira korlátozottak, mint a jól ismert intézményekben. Ebből a döntésképtelenségből és apátiából kell kilépnie ahhoz, hogy életben maradjon, és ne adja fel saját magát. A néző pedig nem tehet egyebet, mint hogy csendben szurkol neki. Mert elvileg minden lehetséges.