Jeremy Denk: Ligeti / Beethoven (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2012. 06. 23.

Ludwig van Beethoven 1821–1822-ből származó, op. 111 jelzéssel megjelent c-moll szonátája a szerző utolsó zongorára írt darabjai közül való, és csupán a Diabelli-variációk (op. 120), valamint két bagatell-gyűjtemény (op. 119 és op. 126) követték még. A szonáta különlegessége a kéttételesség mellett (ami Beethoven esetében persze nem egyedi eset) a mű szerkezetének szokatlan szimmetriája, hiszen a rövidebb, címében is szenvedélyes Allegro con brio ed appassionato tételre egy időtartamát illetően nagyjából kétszeres hosszúságú, egy tizenhat ütemes C-dúr téma variációiból és codából álló, Adagio molto, semplice e cantabile tétel következik, ami után valójában furcsának hatna bármiféle lezárás is. A többnyire ellenpontot alkalmazó, gyakran fúgaszerű variációsorozat az örökkévaló zene eszményének leginkább Bach műveihez hasonlítható manifesztációja, és mind Beethoven művészi pályafutásának, mind a zongorairodalomnak egyik meghatározó, az abszolút tökélyhez kifejezetten közel álló, örökérvényű darabja.
Jeremy Denk játéka Beethoven művének mélységeibe segít behatolni – a vad szenvedély és a szinte kegyeletteljes áhítat között az érzelmek egész arzenálját vonultatja fel. Kétségtelenül nem szigorúan vett klasszika ez, hanem a tényleges nagyromantika egyik előfutára. Mindig érdekes kérdésként merül fel a lassú tétel harmadik variációjának értelmezése, amit a szerző eredetileg éppoly lassúnak szánt, mint a témát és az első két változatot, ám az évtizedekkel később megszületett ragtime teljesen más megvilágításba helyezte azt, így mára a gyors, jazzes megszólaltatás vált megszokottá. Denknek sikerül elkerülnie az eltúlzott, frivolitásba hajló ritmizálást, pedig a variáció valóban kínálja magát az efféle értelmezésre, ugyanakkor sikerül érzékeltetnie a töredezett ütemben eleve benne rejlő táncos, felszabadult, már-már népiesen könnyed játékosságot.
Egyértelműen sokkal komolyabb kihívást jelent bármely zongorista számára Ligeti György zongoraetűdjeinek első két kötete, melyek közül a korábbit 1985-ben adták közre, a második pedig 1988 és 1994 között született. (A tervezett harmadik kötet töredékben maradt a szerző idős korára megcsappant alkotóereje és halála miatt.) A tanító jellegű darabok a 20. század végére jellemző problémákkal szembesítik elsősorban az előadót, ám vele együtt a hallgatót is. Ligeti a romantikus hagyományokat folytatva minden egyes rövid kompozícióban egyetlen specifikus kérdéssel foglalkozik, Chopin és Schumann öröksége mellett azonban a fő hangsúly a poliritmiára és a szembehelyezésekre kerül, legyen szó regiszterekről, skálatípusokról, blokkolt és szabad hangokról vagy épp szokatlan aszimmetriákról. E tekintetben Ligeti etűdjei Philip Glass és Steve Reich művészi kísérleteivel rokoníthatók, de általában véve az ötvenes éveket követő művészi törekvések egyfajta összegzéseként felfoghatók.
A lemezről nyilatkozva maga Denk is kiemelte, mennyire más jellegű összpontosítást, a két kéz vagy a két agyfélteke teljes elkülönülését követelik meg a darabok, márpedig ez a szinte szkizoid megközelítés a második világháború után született avantgárd irányzatok szinte mindegyikére jellemző, és nem csupán a zene területén. A romantika grandiózus szeszélyessége és az afrikai zenére jellemző ritmikai eltolások vegyítése egészen újszerű muzsikát eredményezett, ami épp annyira előítéletektől mentes befogadási hajlandóságot követel meg a hallgatótól, mint amennyire élvezetesnek találjuk, amint megszoktuk még a jazzen is messze túlmutató szélsőségeit.
Rendkívül izgalmas párosítást hallhatunk tehát Jeremy Denknek a Nonesuch számára készített első albumán, és ugyan nem különösebben kedvelem a többszerzős lemezeket, Ligeti és Beethoven kései zongoraművei jószerével kínálják magukat az egymás mellé helyezésre – legalábbis ebből a felvételből erre következtethetünk –, a keretes elrendezés pedig különösen jól kiemeli a kettejük közötti szellemi rokonságot.
Előadók:
Jeremy Denk – zongora
A lemezen elhangzó művek listája:
1-6. Ligeti György: Piano Études: Book One
7-8. Ludwig van Beethoven: Sonata No. 32 in C minor, Op. 111
9-15. Ligeti György: Piano Études: Book Two