Wolfgang Amadeus Mozart: Le Nozze Di Figaro (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2012. 06. 19.

Mindezek után érthető, hogy komoly felelősséggel jár jelentősebb dalszínházakban előadni vagy hanglemezre rögzíteni ezt az operát, már csak ezért is, mert a rengeteg kiváló felvétel és élő interpretáció eleve összehasonlításra ösztönzi a hallgatót. Ráadásul a Figaro házassága magától értetődően mind a „hagyományos” felfogás, mind a korhű hangszereket preferáló, autentikusságra törekvő zenekarok és dirigensek egyik kedvelt darabja. Daniel Barenboim számára, aki főképp a kiemelkedő romantikus komponisták műveinek tolmácsolójaként ismert, némileg stílusidegen Mozart művészete, értelmezése ennek ellenére a darab számos fontos elemére ráirányítja a figyelmet.
Rögtön a nyitányban kiderül, hogy a neves karmester az erőteljes zenekari hangzást keveri a rokokó jellegű, finomkodó díszítésekkel, aminek eredményeképp csaknem szimfónia-tételnek beillő szenvedélyességgel szólal meg a kezdő „Sinfonia”. Az 1780-as évek közepén Mozart meglehetősen ritkán komponált már szimfóniákat, ehelyett a kamarazenére, a versenyművekre, és mindenekelőtt az operára összpontosított, a haydni szimmetriák és érzelemgazdagság azonban áthatja a fő témákat megelőlegező zenekari megnyilatkozást, és ez különös erőt kölcsönöz a nyitánynak, amit még tovább fokoz a lendületes és heves, mégsem bombasztikus előadásmód. Az album egyik nagy erénye éppen az, hogy a csembalóval ízlésesen kísért recitativóktól eltekintve mindvégig hasonló felfogásban támogatják a szólistákat a hangszeresek.
A felvétel igazi értékének, úgy vélem, mégis a korrekttől az egészen nagyszerűig terjedő énekesi teljesítmények számítanak. Közülük is kiemelkedik John Tomlinson Figarója, amely bármelyik ismert énekes felvételével eséllyel felveheti a versenyt, a legtöbbnél pedig egyenesen messze jobb. Hallgassuk csak meg Figaro és Susanna duettinóját az első felvonásban (CD 1: 4), és megértjük, mire gondolok. Persze mindez ízlés kérdése, és előfordulhat, hogy Tomlinson jellemformálásából egyesek hiányolni fogják a drámaiságot, a túljátszást, de a tiszta, tökéletesen intonált hangok talán mégiscsak jobban illenek a főszereplő karakteréhez.
Az ellenben aligha vitatható, hogy Cecilai Bartoli kifejezetten remekel Cherubino szerepében. A híres „Voi che sapete…” kezdetű áriában (CD 1: 24) minden hang, minden hajlítás, minden árnyalat tökéletesen a helyére kerül. Ritka eset, hogy egy énekes hangja és előadói stílusa ennyire jól beazonosítható, mint Bartolié, ráadásul Mozart mintha csak az ő hangjára írta volna meg a szerepet.
Ugyanitt megcsodálhatjuk azt a zsenialitást is, ahogyan a komponista abszolút biztos kézzel kezeli a zenekar színeit, és egy-egy dallamhoz vagy motívumhoz mindig sikerül kiválasztania a legodaillőbb instrumentumot és megszólaltatási metódust Ennél már csak az a mód lenyűgözőbb, ahogyan a második felvonás záró jelenetében (CD 2: 7), a híres septetben fokozza Mozart a feszültséget. Ily sok szólammal őelőtte senki sem mert dolgozni – leszámítva persze a késő reneszánsz szerzőket, ők azonban nem az operaszínpadon próbálkoztak a szinte lehetetlennel, és egészen más hatásokra is kellett törekedniük.
Összességében Mozart lángelméjéhez méltó felvételt hallhatunk a lemezen, melynek John Eliot Gardiner és Nikolaus Harnoncourt Figarói mellett ott a helye minden komolyabb gyűjteményben.
Előadók:
Andreas Schmidt – bariton (Il Conte di Almaviva)
Lella Cuberli – szoprán (La Contessa di Almaviva)
Joan Rodgers – szoprán (Susanna)
John Tomlinson – basszus (Figaro)
Cecilia Bartoli – mezzoszoprán (Cherubino)
Phyllis Pancella – mezzoszoprán (Marcellina)
Günter von Kannen – bariton (Bartolo)
Graham Clark – tenor (Basilio)
Richard Brunner – tenor (Don Curzio)
Hilde Leiland – szoprán (Barbarina)
Peter Rose – basszus (Antonio)
RIAS Kammerchor
Marcus Creed – kórusvezető
Richard Amner – csembaló
Berliner Philharmoniker
Daniel Barenboim – karmester
A lemezen elhangzó művek listája:
Le nozze di Figaro, Comedia per musica in quattro atti, KV492
CD 1
1. Sinfonia
2-20. Atto primo
21-27. Atto secondo (Scena I – Scena II)
CD 2
1-7. Atto secondo (Scena III – Scena XI)
8-18. Atto terzo (Scena I – Scena VIII)
CD 3
1-7. Atto terzo (Scena IX – Scena XIV)
8-21. Atto quarto