Richard Strauss: Die Frau Ohne Schatten (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2012. 06. 03.

Strauss és librettistája, Hugo von Hofmannsthal következő közös alkotása, az Árnyék nélküli asszony című meseopera (1918) sokak szerint a zeneszerző legsikerültebb zenés színpadi műve, amely a szövegkönyv rendkívüli bonyolultsága és a szecesszióból tovább burjánzó szimbolizmusa miatt kissé ugyan nehezen követhető, a rendkívüli költői teljesítmény és az igényes, árnyalataiban és átfogó struktúrájában is változatos, tökéletesen megkomponált muzsika révén talán még a korábbi operai jellegű nagy sikerek, a Salome (1905) és az Elektra (1909) fölé is emelkedik. Bárhogyan is legyen, bármiként ítéljük is meg a mű értékeit, a továbblépést, úgy tűnik, a romantikus művészi forradalom előtti múlt felélesztése jelentette Strauss és társa számára. Hogy minderről megbizonyosodhassunk, elég a Hugo von Hofmannsthal története és Mozart Varázsfuvolájának meséje közötti párhuzamokat tekintenünk.
Az opera nyitójelenetében Keikobad tündérkirály hírnöke érkezik meg, hogy bejelentse: a gazellából emberré vált császárnénak vissza kell térnie atyja birodalmába, amennyiben nem sikerül három napon belül árnyékot szereznie. A császárné dajkája, aki varázserővel bír, titokban útnak indul úrnőjével, és megkéri Barak, a kelmefestő nejét, hogy fogadják hajlékukba a császárnét, a fényűzés ígéretével pedig arra is ráveszi az asszonyt, hogy adja el védencének az árnyékát. A férfiak azonban mit sem tudnak az egyezségről, és ki-ki a maga módján próbálja megbosszulni hitvesének csalárdságát. Nem tudják, hogy mindez próbatétel, és – akárcsak a Varázsfuvolában – a látszólagos segítő vinné rossz útra a két párt, akik éppenséggel áldozatukkal tudják csak megváltani önmagukat és elnyerni jutalmukat, a rettegett atya pedig maga a bölcs, nemes és igazságos bíró, aki végül meghozza a mindenkinek megnyugtató ítéletet.
Strauss egyszerű, korábban mégsem alkalmazott zenei szimbolikával ábrázolja a két világ közötti különbségeket: a tündérbirodalomhoz a Wagner és Liszt érett stílusát egyaránt messze túlszárnyalóan bőséges kromatikát rendeli, míg Barak köznapi életének a letisztultabb, diatonikus dallamok és funkcionális harmóniák felelnek meg. A két zenei rend között feszülő ellentétek, az egybefolyások és egybemosások izgalma szokatlanul élvezetessé teszik az operát, és a legfelemelőbb pillanatok a rendezett káosz magasztos – és ízlésesen dagályos – kitörései, mint például a zárójelenet áradó melódiák között tomboló kromatikus futamai. A zenekari elem tulajdonképp meghatározó szerepet játszik az egész műben, és az instrumentális betétek a szimfonikus költemények legszebb, legsikerültebb momentumaival vetekszenek, ha egyenesen túl nem szárnyalják azokat.
Ugyanakkor minden kritika és beszámoló kiemeli az énekszólamok rendkívüli technikai igényeit és a tényt, hogy a színre vitelhez legalább öt vagy hat különleges adottságokkal rendelkező énekes szükségeltetik – ami magyarázatot adhat arra is, hogy kezdettől fogva miért ódzkodnak az dalszínházak az opera műsorra tűzésétől. A Giuseppe Sinopoli dirigálta felvétel nagyszerűségét elsősorban talán épp az mutatja, hogy sehol sem érződik rajta az erőfeszítés, az, hogy a szólistáknak akár egyetlen pillanatra is nehézséget okoznának a straussi dallamok. A zenekar úgyszintén egyenesen fenomenális, és értő, átélt interpretációval népszerűsíti a fénykorába lépő modernizmus e remekművét.
Ugyan személy szerint kétségtelenül csodálatosnak és élvezetesnek tartom mind a művet, mind a felvételt, elsősorban inkább a 20. század zenéjét alaposabban ismerőknek ajánlhatom a lemezt, az operát mindenekelőtt Mozarttal, Donizettivel, Verdivel vagy akár Puccinivel azonosító közönség számára ugyanis elsőre megterhelő lehet ennyi elvontság és kromatika, és a darab keményen megfekheti a gyomrukat. Ám semmiképp sem szeretném elvenni a kedvüket, hiszen Az árnyék nélküli asszony valóban meghallgatásra, elmélyültebb tanulmányozásra érdemes, beavatatlanoknak mégis szerencsésebb előbb kisebb falatokban, például a zenekari betétekkel kezdve ismerkednie vele.
Előadók:
Ben Heppner – tenor (Der Kaiser)
Deborah Voigt – szoprán (Die Kaiserin)
Hanna Schwarz – mezzoszoprán (Die Amme)
Franz Grundheber – basszbariton (Barak)
Sabine Haas – szoprán (Sein Weib)
Andreas Schreibner – magas basszus (Der Einäugige)
André Eckert – basszus (Der Einarmige)
Roland Wagenführer – magas tenor (Der Bucklige)
Chor der Sächsischen Staatsoper Dresden
Staatskapelle Dresden
Giuseppe Sinopoli – karmester
A lemezen elhangzó művek listája:
CD 1
1-15. Erster Aufzug
CD 2
1-14. Zweiter Aufzug
CD 3
1-14. Dritter Aufzug