Főkép

Christopher Moore amerikai író, életének főműve a Biff evangéliuma, egy mértéktelenül humoros, egyszersmind elgondolkodtató regény Jézus azon kb. 30 évéről, amiről a Biblia szemérmesen hallgat. A történetet Lévi, akit Biffnek hívtak, Jézus (aka Józsua, Józsó) gyerekkori haverja meséli el, ahogy ő látta. A könyv, rajongói szerint, egy szinten van a Galaxis útikalauz stopposokkal, valamint a Monty Python csoport Brian élete című filmjével.

 

A könyv rajongói azonban, úgy fest, nincsenek olyan sokan, hogy pl. a Thália Színház Új Stúdiójának nézőterét megtöltsék (vagy csak a jegyár volt borsos és a hírverés szerény). Akárhogy is: aki szeretne sokat nevetni, az menjen május 18-án Maglódra vagy 24-én az Erzsébetligeti Színházba, mert a jogtulajdonos csak x számú előadásra adott lehetőséget, és utóbbi lesz az x. előadás. (Vagy talán, még a nyáron, a Balatonnál…)

 

A Turay Ida Színház Spirit Kamaraszínházának társulata készítette színpadi átdolgozás persze sok mindenben különbözik a könyvtől, de mivel relatíve régen olvastam, csak egyet tudok a szemükre vetni: az „Egy kibaszott gödörben élsz, bazmeg!” jelenet nincs benne. Ám a lényeg ott van, és az tényleg ott van. A humor megannyi alfaja (és omegája) felsorakoztatik eme remek darabban, és a mondanivaló sem vész el, nagyon át sem alakul. (Barátság, szeretet, meg a Tao három ékköve, és persze a szex.)

 

A történetről röviden: a kb. 2 évezrede elhunyt Biffet feléleszti halottaiból Ráziel arkangyal (akinek később Moore külön regényt szentelt A leghülyébb angyal címmel, és Isten az atyám, de legalábbis Jézusé, hogy megérdemli a címet). Biff azt feladatot kapja, hogy írja le, szerinte hogy történtek a dolgok. Így megtudhatjuk, hogy a serdülőfélben lévő Jozsó és Biff, minekutána – ki ezért, ki azért – hiába próbálkoztak Marinál (a későbbi Mária Magdolnánál), valamint mert Jozsó faterja így utasítja őket, elindulnak, hogy megkeressék a három bölcset. Akik anno beköszöntek, mikor Jézus még baba volt. Egyikük Afrikában, másikuk Kínában (szavamra, inkább Tibet az), harmadikuk pedig Indiában lakozik, s mindhármójuktól sokat tanulnak mindketten, bár Biff szívesebben foglalkozik az evilági, profán dolgok megtapasztalásával. Barátjáért való önfeláldozásában odáig megy, hogy számos különféle rangú, korú és képességű nővel is hál (de jakkal nem!), hogy elmesélhesse a későbbi Megváltónak, hogy mi hogy volt, mert ugye neki nem szabad. Így kiokosodva térnek vissza Galliába, ja, nem, Galileába, ahol Jézus megkezdi közszereplését, a többi meg, ahogy mondani szokás, már történelem, vagy legalábbis a Bibliában olvasható. Kivéve, ami Biffel történik.

 

Mindezt egy szünettel kettéosztva, kb. 2 és fél órában adják elő, és a hatalmas hahoták, a számos apró geg és poén mellett hegynyi csöndek is előfordultak. Gyönyörű volt, na. A közönség körében helyet foglaló Szinetár Dóra például úgy meghatódott, hogy a tálkával kéregető buddhista szerzetesnek adományozta a karperecét. De mondok mást: a darab végén az is kiderül, mi Jozsó apjának neve.

 

Eszelősen nehéz lehetett ezt a sztorit színpadra vinni, fizikailag is, különösen a Józsuát játszó Bori Tamásnak, aki számos alkalommal cipeli hátán Biffet (noha Jászberényi Gábor külsőre is hitelesen alakít egy olyan fazont, aki 2000 éve egy falatot nem evett, hogy a nőkről ne is beszéljünk). De talán még nehezebb Szabó Viktor dolga, aki Jetiként is megizzad, a vödrös jelenet meg, hát, aki bírja a szadó-mazót… És persze Perjés János is megszenved, hiszen neki egyenest 4 szerepet kell eljátszania, és Keresztelő Szent Jánosé sosem volt hálás, ám itt minden korábbinál idiótább alakítást igényel. A leghálásabb szerep talán Széplaky Gézának jutott, aki Razielként parádézik nagyot. Az Új Stúdió kicsiny, két oldalról körülülős színpadát, a közepére állított pódiummal és egyéb minimalista kellékekkel már-már zseniálisan használták ki, arról nem is beszélve, nézőként milyen érzés a Jeti, János, s mindenek fölött Jézus karnyújtásnyi közelében lenni (pláne élőként). Aki nem válik hívővé ettől a darabtól, az… annak más a vallása, na.

Akárhogy is, Istennek legyen hála!

 

Szereplők:

Józsua: Bori Tamás

Lévi (Biff): Jászberényi Gábor

Raziel: Széplaky Géza

Gáspár, Menyhárt, Boldizsár, János: Perjés János

Jeti: Szabó Viktor

Mária hangja: Siménfalvy Ágota

 

Dramaturg: Perczel Enikő

Színpadra alkalmazta: Makranczi Zalán

Zene: Bori Tamás

Díszlet: Spirit

Jelmez: Mohácsi Nóra

 

Rendező: Makranczi Zalán

 

A fénykép az előadás facebook oldaláról származik.