The Smashing Pumpkins: Siamese Dream (CD)
Írta: Turán Beatrix | 2012. 04. 22.

Én 2009-ben, a megjelenés után tizenhat évvel hallottam először a Siamese Dreamet, a Smashing Pumpkins második albumát, amellyel a zenekar annak idején széles körben ismertté vált. Akkoriban körülbelül 35-40 percnyi sétára laktam a munkahelyemtől, és egy jó darabig mindennap elindítottam a CD-t a lejátszómon munkába menet. Mindennap az elejétől kezdve hallgattam az albumot, aminek két következménye volt: egyrészt nagyon sokáig csak a nyolcadik dal, a „Geek U.S.A.” legelejéig ismertem a lemezt; másrészt pedig a korong első fele azóta is megbonthatatlan egységet képez bennem és semmiképpen sem szeretek szünetet tartani az első hét szerzemény hallgatása közben.
Persze idővel eljutottam odáig, hogy a többi számot is megismerjem, és arra jutottam, hogy a Siamese Dream tökéletes. A tizenhárom dal között egy sincs, ami csak helykitöltő lenne, és ha nem engedek az állandó késztetésnek, hogy újra és újra meghallgassam a kedvenceimet, és véletlenül sikerül folyamatosan, újrajátszások nélkül végighallgatnom a CD-t, mindig rácsodálkozom, milyen csodás íve van a lemeznek és milyen tökéletes sorrendben követik egymást a számok: az egyes darabok néhol egymásra építkeznek és erősítik egymás hatását, mind a zenében, mind pedig a szövegekben, máshol pedig ellensúlyozzák az előző/következő szerzemény – nyilván szándékos – túlzásait: vagy a túlzott ellágyulást, vagy a túlzott keménységet. A végeredmény pedig egy mindenre kiterjedő igényességgel megalkotott, sokrétű, szívbemarkoló mű, amelynek egyetlen fölösleges részlete sincs.
A Siamese Dream szerkezetével kapcsolatban érdemes megfigyelni, hogy az épp középen található „Soma” miként osztja két részre a lemezt. A „Somá”-t megelőző dalok a szövegek minden melankóliája, sötét iróniája, dühe, kegyetlensége vagy félelmetes költőisége mellett is barátságosabbak, könnyebben befogadhatóak és megfoghatóbbak – csupa dúdolnivaló, megragadó szám. Elég csak a „Today”-re gondolni, amely első hallásra mintha csupa könnyedség, optimizmus és életigenlés lenne. Ám ha jobban odafigyelünk arra, hogy mit énekel Billy Corgan, rájöhetünk, hogy a darab valójában (és persze a Smashing Pumpkinstól nem meglepő módon) igen sötét gondolatokat és érzelmeket rejt – az énekes állítása szerint a „Today” egy olyan napról szól, amikor éppen öngyilkos tervek jártak a fejében.
Vagy említhetem a „Rocket”-et is, amelynek a dallama első hallásra megragad az emberben. Ha csak a zenére vagy a videoklipre figyelünk (a klip utolsó néhány másodpercét leszámítva), úgy tűnik, hogy ez egy vidám szerzemény, amely remekül kifejezi az ifjúság kifogyhatatlan energiáját és tele van reménnyel – de a boldogság és a remény illúziója most is csak addig tart, amíg el nem kezdünk odafigyelni a szövegre, aminek a hangulata és a tartalma majdnem pontosan az ellentéte annak, amit a zene és a klip sugall. Egyébként Billy Corgan egyik legkülönösebb képessége is megfigyelhető a videóban: az, hogy az énekes képes az arcán tökéletesen ártatlan mosollyal énekelni a legsötétebb érzelmekről és a legmardosóbb kétségekről is.
Ahogy az a „Today”-ből, a „Rocket”-ből és a Siamese Dream első felének több más darabjából kiderül, a Smashing Pumpkins számos dalának hangzása, a szövegek tartalma és hangulata, illetve Billy Corgan előadásmódja között furcsán ironikus, sokrétű kapcsolat van: a szöveg gyakran ellentmond a zenének; az előadásmód nem mindig illik a szöveghez, viszont sokszor illik a zenéhez; ugyanakkor maguk a dalszövegek egyáltalán nem hatnak ironikusnak vagy komolytalannak attól, hogy Billy Corgan az arcán átszellemült mosollyal, látszólag a világon semmiféle gonddal nem küszködve énekli őket.
A korong első felére tehát az efféle vidámnak hangzó, dúdolgatásra késztető, ugyanakkor rengeteg sötét részletet tartalmazó kompozíciók a jellemzőbbek. Ami viszont a „Soma” után következik, az valami egészen más: ezekben a dalokban már a hangzás sem vidám – olyan összetett, súlyos és félelmetes számok ezek, amelyet átlagos, kizárólag önmagam szórakoztatására éneklő-dúdolgató zenehallgatóként soha meg sem kísérelnék magamnak énekelni, mert ezek a szerzemények vagy egyáltalán nem vagy pedig nehezen dúdolhatók (mint pl. az elképesztő szólót tartalmazó, vad „Geek U.S.A.”), vagy olyan mélységesen szomorúak és személyesek, hogy már a meghallgatásukra is külön fel kell készülni (mint pl. a „Spaceboy” vagy a „Luna”) – vagy mindez egyszerre (mint pl. a „Silverfuck” vagy a „Mayonaise”).
A lemez első és második része a „Somá”-n keresztül kapcsolódik össze – mint a sziámi ikrek (és a sziámi álmok) két fele. Az első és utolsó hat dalt külön-külön hallgatva olyan, mintha a Siamese Dream két különálló (fél)album lenne, de a közepén összetalálkozik a két rész, és a „Somá”-ban a lemez összes jellemzője egyesül: melankólia, fájdalom, magány, düh – ami az érzelmeket illeti; lágyan induló, majd váratlanul agresszívre váltó, fantasztikus gitárszólót felvonultató zene; valamint poétikus és szívfájdító dalszöveg.
A „Soma” által összekötött két sziámiálom-fél pedig egy olyan felkavaró és rendkívül érzelemgazdag egészet alkot, ami csöppet sem avult el és ami még most is egészen lenyűgöző élményt nyújt – vagyis a Siamese Dream egyáltalán nem csupán a 90-es évek zenéje iránt nosztalgikus érzéseket tápláló zenehallgatóknak ajánlott.
Az együttes tagjai:
Billy Corgan – ének, gitár, basszusgitár
James Iha – gitár
D’arcy Wretzky – basszusgitár
Jimmy Chamberlin – dobok
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Cherub Rock
2. Quiet
3. Today
4. Hummer
5. Rocket
6. Disarm
7. Soma
8. Geek U.S.A.
9. Mayonaise
10. Spaceboy
11. Silverfuck
12. Sweet Sweet
13. Luna
Diszkográfia:
Gish (1991)
Siamese Dream (1993)
Earphoria (1994/2002) (live)
Pisces Iscariot (1994) (B-oldalak)
Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995)
The Aeroplane Flies High (1996) (box set)
Adore (1998)
Machina/The Machines of God (2000)
Machina II/The Friends & Enemies of Modern Music (2000)
Rotten Apples / Judas O. (2001) (Greatest hits)
Zeitgeist (2007)
Teargarden by Kaleidyscope (2009)
Oceania (2012)