Főkép



Jan Garbarek
a kortárs európai dzsesszművészet egyik legnagyobb alkotóegyénisége, akit sokan Európa legjobb szaxofonjátékosának tartanak.

A norvég muzsikus zenéje rendkívül népszerű a világban, koncertjei iránt óriási az érdeklődés. Művészetének elismeréseként a Norvég Királyi Ház lovagja címet viseli és a Norvég Művészeti Nagydíj birtokosa. Egyedülálló játékstílusát, hangzásvilágát, megkülönböztetett figyelem övezi 1962 óta.
Garbarek neve egybefonódott a világ egyik legjelentősebb lemezkiadó, a német ECM sikereivel, melynek vezető komponistája és első számú sztár-dzsesszistája.

Jan Garbarek rendkívüli sikereket ért el a The Hilliard Ensemble közreműködésével készült Officium /1994/ és Mnemosyne /1997/című gregorián albumaival is, melynek első lemezét 1, 5 millió példányban vásárolták meg.
A két zenei óriás, azaz az angol férfi énekegyüttes, a The Hilliard Ensemble és a norvég szaxofonos, Jan Garbarek 1993-ban dolgozott először együtt, melynek eredménye a 90-es évek egyik leghíresebb zenei produkciója, az Officium, melyet az egész világon óriási siker koronázott. A következő közös produkciójuk, mellyel egész Európát bejárták, a Mnemosyne volt.
Ezek a lemezek mintegy 5000 év zenei anyagát ölelik fel.

„Ez a zene egyszerűen „csak” van, méghozzá mindenki ámulatára és épülésére!”
/The Times/

2009. júniusában megszületett és felvételre került egy gazdag, új anyag, a trilógia befejező része. Az Officium Novum nem csak a jazz rajongókat, hanem az egyházi zene lelkes híveit is kielégíti, melyhez Garbarek játéka újra ötödik elemként csatlakozik. A lemezkritikák gyakran említenek még egy hatodik meghatározó szereplőt, az ausztriai St. Gerold kolostor akusztikáját, mely az előző két lemez felvételének helyszíne is volt.
A repertoár központi motívuma az örmény zene, melynek hatása Garbarekből a legihletettebb játékot váltotta ki. Komitas Vardapet /1869-1935/ szerzeményei a középkori egyházi zenék és a kaukázusi énekmondó hagyományokból táplálkoznak, de helyet kaptak az albumon Arvo Pärt észt zeneszerző művei, és XVI. századi francia, XII. századi spanyol és bizánci zenék is. A különleges zenei anyag Garbarek két saját kompozíciójával egészül ki, az „Allting Finns”és a „We are the Stars” c. költeményekkel. Ez utóbbi indián kötődésű mű, így az album kelettől nyugatig tartó utazást köt össze a zene által. Az énekhangok mellett a szoprán és tenorszaxofon hol a mélyben, hol a magasban szárnyal.

A nyugalom és a szenvedély összeáll a művekben, egységet alkotnak. Hol az emelkedettség, hol a szabadság érzését éli át a hallgató. Előfordulnak pillanatnyi disszonanciák, de ezek rövid ideig tartó feszültséget jelentenek, amelyek légies, áttetsző szépségű hangzásba úsznak át, és mámorító harmóniává alakulnak.

Köztudott, hogy a The Hilliard Ensemble énekegyüttes és Jan Garbarek a koncertek helyszínén a közönséget újabb és újabb zenei megoldásokkal ajándékozzák meg. A Szent István Bazilika közönsége is számíthat olyan improvizációkra, zenei meglepetésekre, melyek egyedivé teszik az estet. A jazz, és a régi zene kedvelői egyaránt feledhetetlen élményt kapnak!

Külön érdekesség, hogy a művészek nagyon szerény vendéglátást kérnek a koncert előtt. A friss kávé mellé mindössze némi idény gyümölcsöt, teasüteményt, üdítőket és egy kis vörös bort. A koncert után pedig egy könnyű hidegtálat, indiai, vagy thai ételeket.

Jan Garbarek Group - Officium Novum
2012. május 2.
Szent István Bazilika

Közreműködők:
Jan Garbarek – tenor-, és szopránszaxofon
David James – kontratenor
Rogers Corvey-Crump – tenor
Steven Harrold – tenor
Gordon Jones – bariton