Szemünk fénye (film)
Írta: Bauman Tamás | 2012. 04. 05.

Roméo és Juliette találkoznak és első látásra egymásba szeretnek. Közös programokat, vattacukrozásokat, vidámparkba járásokat és kiállításnézéseket szerveznek maguknak. Nemsokára pedig megszületik fiuk, Adam is. A fiatal szülők nagyon boldogok, még a kisbabához kapcsolódó mindennapi gondok között is. Idővel viszont egyre szaporodnak a furcsaságok: a kis Adam furcsán tartja a fejét, az arcának jobb fele nem úgy reagál, ahogy a bal és járni sem akar. Hosszas vizsgálódások után kiderül: a másfél éves Adamnak tumora van.
Ha itt megállítjuk a filmet és csak képzeletben folytatjuk, valószínűleg rögtön drámai jelenetek peregnek le a szemeink előtt: a szülők kétségbeesve rohannak egyik orvostól a másikig, talán még vajákosokat is felkeresnek a gyógyulás érdekében; mindenki feszült és ideges; hatalmas veszekedések és sírások következnek. De a színész-forgatókönyvíró páros máshogy képzeli el az eseményeket, és teljesen más irányba tereli a történetet. Nem mintha a fenti jellemzők hiányoznánk a filmből, mert nem akarják rózsaszín szemüvegen keresztül láttatni a megrázó és elerőtlenítő eseményeket – épp ellenkezőleg, mindent pontosan átélünk és érzünk a fiatal párral. De a pár mögött ott áll a család és a barátok, akik támaszt és segítséget nyújtanak nekik, ahol csak tudnak. Ebből az összefogásból pedig Roméo és Juliette erőt merítenek, a lelkük mélyén meglelik a reményt, és az összeomlás helyett képesek lesznek bizakodni. Mindez pedig a film szövetébe is átszivárog a lényükből, így a dráma sosem válik végtelenül reménytelenné – még akkor sem, amikor újabb és újabb csapások érik a párt.
A film nagy léptékkel, helyenként hosszabb-rövidebb időszakokra fókuszálva halad, az átugrott részek pótlására és az érzelmek mélyebb lefestésére pedig a narrációt hívja segítségül. A ritmusváltásokkal teletűzdelt alkotás szuggesztív és magával ragadó filmmé válik, mely felváltva sokkoló és reményt sugalló: a diagnózisra várva idegőrlő lassúsággal vánszorognak a percek, míg a szörnyű hír kiderülésekor pörgő jelenetek sokkolnak minket és a szereplőkkel együtt mi magunk is sírunk vagy dühöngünk – ki-ki a maga módján. De a gondoktól kicsit elvonatkoztató jelenetek (mint például a vidámpark vagy a házibuli) nekünk is segítenek egy kicsit oldódni és elfelejtkezni a tragédiáról.
A színészek oly mélyen élik meg szerepeiket, mintha mindannyian átéltek volna már hasonló eseményeket és ebből merítettek volna erőt és soha ki nem fogyó reményt. A zene pedig szintén a lelkünket éri: a klasszikus zene néhány gyöngyszeme fokozza a feszült vagy megható részek erejét, miközben a kortárs alternatív stílusú darabok tökéletes háttérként szolgálnak a feszültségoldó, tomboló jelenetekhez.
Aprólékosan ábrázolt lelki folyamatokat követhetünk a filmben, ugyanakkor a két főszereplőt alakító filmes hihetetlen módon találta meg az egyensúlyt a dráma és az optimista létfelfogás között. Így lélekbemarkoló, szívszorító, de a könnyek közé egy-egy mosolyt és erőt sugárzó pillantást is csempésző alkotás kerekedett a filmből, mely ajánlott fiatal pároknak, beteg gyereket ápoló szülőknek és nagyszülőknek egyaránt.