Brazil: Űrkalóz
Írta: Hegyi Zoltán Imre | 2012. 03. 30.
Az Anguleme-i nemzetközi képregény fesztivál igazi eldorádója a műfaj rajongóinak – túl azon, hogy az egyik legnagyobb európai rendezvény, a szervezők évről évre szellemes ötletekkel dobják fel az egyébként sem programszegény fesztiválnapokat. Az egyik ilyen ötlet a 24 órás képregényé. Profi és amatőr kategóriában bárki pályázhat, a verseny maga pedig remek alkalom arra, hogy a fiatal alkotók felhívják magukra a figyelmet. 24 óra alatt kell egy 24 oldalas komplett sztorit az asztalra tenni – a 2012. évi megmérettetés alkalmával a szervezők három mondatot adtak meg, amelynek megadott helyen kellett a történetben szerepelni, így próbálták lehetetlenné tenni, hogy bárki is „előre dolgozhasson”.
Idén magyar résztvevője is akadt a profi kategóriának: a ’Brazil művésznéven rajzoló Tebeli Szabolcstól a Space Pirate – Űrkalóz. Meg kell mondjam, a többiek munkájának fényében a mi fiunk szinte túlvállalta magát. A legtöbben jelentősen egyszerűbb – egyszerűbben véglegesíthető – technikákat alkalmaztak, s nem a szabadkézi tollrajzot, mint Brazil. Aki viszont könnyedén bizonyította be: a gyors kéz munkája, a kihúzás hanyagolása nem feltétlenül kelti a képregény-vázlat benyomását, sőt, akár stílusként is felfogható sajátos rajzi világot teremthet.
Maga a történet, a ’24 karátos „B” komik’ határozottan vicces paródiája minden Zs kategóriás képregénynek és űroperának – miközben voltaképp összedobált klisék kifordítása történetben és rajzban. A visszavonult Űrkalóz bolygójára egyszer csak lezuhan a Megmenteni Való Nő, zavaros sztorival, és üldözőkkel a nyomában – s az öreg harcos persze hogy felcsatolja a kütyüövét, belepattan cápaorrú járgányába, s persze hogy nem azért indul el, hogy megmentsen, vagy igazságot tegyen…
Ilyesmit valóban csak kihegyezett iróniával érdemes csinálni, s a figyelmes szemlélő kockáról kockára láthat itt apró képi gegeket, utalásokat, fricskákat a műfaj egészéhez – a mangás sebességvonalakká alakuló dübörgés-felirattól a francia western-képregények beállításait gegelő párbajjeleneten át a Pif egykori környezeti világát megidéző „űrhajókig”. Az utolsó oldalakra maga a rajzoló is belekameózik a saját meséjébe – mintegy saját magát kritizálva, s megkapva ezért a „méltó büntetést”. El kell mondjam, az ilyen mentegetődző izéket soha nem csíptem igazán, de ez itt határozottan jópofa.
A képregény mindenki számára hozzáférhető, ugyanis a Nero Blanco Comix a legutóbbi képregény-börzére megjelentette. Ott került a mi birtokunkba is, Brazil pikk-pakk összerakott, rajzos ajánlásával – jó volt látni, mennyire nem hagytak a vásárlók pihenőidőt a fiatalembernek, gyakorlatilag végigdedikálta az egész eseményt. Sokan ismerik a munkáit, és szerintem már sokan várják is azt a nemcsak suttogó pletykaként terjedő, jóval több idő és energia ráfordításával készült, ihletett Kittenberger-képregényt. Valahogy így kellene kezdődjön a siker, nemde?
Brazil, s a versenytársak munkái a verseny hivatalos honlapján is megtekinthetők:
http://www.24hdelabandedessinee.com/public/index_en.php
Idén magyar résztvevője is akadt a profi kategóriának: a ’Brazil művésznéven rajzoló Tebeli Szabolcstól a Space Pirate – Űrkalóz. Meg kell mondjam, a többiek munkájának fényében a mi fiunk szinte túlvállalta magát. A legtöbben jelentősen egyszerűbb – egyszerűbben véglegesíthető – technikákat alkalmaztak, s nem a szabadkézi tollrajzot, mint Brazil. Aki viszont könnyedén bizonyította be: a gyors kéz munkája, a kihúzás hanyagolása nem feltétlenül kelti a képregény-vázlat benyomását, sőt, akár stílusként is felfogható sajátos rajzi világot teremthet.
Maga a történet, a ’24 karátos „B” komik’ határozottan vicces paródiája minden Zs kategóriás képregénynek és űroperának – miközben voltaképp összedobált klisék kifordítása történetben és rajzban. A visszavonult Űrkalóz bolygójára egyszer csak lezuhan a Megmenteni Való Nő, zavaros sztorival, és üldözőkkel a nyomában – s az öreg harcos persze hogy felcsatolja a kütyüövét, belepattan cápaorrú járgányába, s persze hogy nem azért indul el, hogy megmentsen, vagy igazságot tegyen…
Ilyesmit valóban csak kihegyezett iróniával érdemes csinálni, s a figyelmes szemlélő kockáról kockára láthat itt apró képi gegeket, utalásokat, fricskákat a műfaj egészéhez – a mangás sebességvonalakká alakuló dübörgés-felirattól a francia western-képregények beállításait gegelő párbajjeleneten át a Pif egykori környezeti világát megidéző „űrhajókig”. Az utolsó oldalakra maga a rajzoló is belekameózik a saját meséjébe – mintegy saját magát kritizálva, s megkapva ezért a „méltó büntetést”. El kell mondjam, az ilyen mentegetődző izéket soha nem csíptem igazán, de ez itt határozottan jópofa.
A képregény mindenki számára hozzáférhető, ugyanis a Nero Blanco Comix a legutóbbi képregény-börzére megjelentette. Ott került a mi birtokunkba is, Brazil pikk-pakk összerakott, rajzos ajánlásával – jó volt látni, mennyire nem hagytak a vásárlók pihenőidőt a fiatalembernek, gyakorlatilag végigdedikálta az egész eseményt. Sokan ismerik a munkáit, és szerintem már sokan várják is azt a nemcsak suttogó pletykaként terjedő, jóval több idő és energia ráfordításával készült, ihletett Kittenberger-képregényt. Valahogy így kellene kezdődjön a siker, nemde?
Brazil, s a versenytársak munkái a verseny hivatalos honlapján is megtekinthetők:
http://www.24hdelabandedessinee.com/public/index_en.php