Johann Sebastian Bach: Cantatas (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2012. 03. 22.

Scholl értelmezésében meghallgathatni e csodálatos műveket a transzcendencia, az anyagiságon való felülemelkedés ígéretét hordozza magában. Nyilvánvalóan hozzátesz ehhez a kontratenor regiszter testetlen, nem evilági jellege is, a lényeg mégis az előadás átgondoltságában rejlik, hiszen Scholl bevallottan rengeteget készül már az első próbák előtt: végigtanulmányozza a szöveget, és a hangsúlyok, a deklamáció, a frázisok legőszintébb megvalósítását keresve beleássa magát a bachi muzsika mélységeibe. A Bázeli Kamarazenekar pedig elsőrangú partnernek bizonyul e vállalkozáshoz, mivel mind a modern, mind a régizene előadásában a legkiválóbb mesterek és dirigensek mellett csiszolódtak, érlelődtek.
Az „Ich habe genug” kezdetű kantátát eredetileg basszusra és zenekarra komponálta Bach, előrelátó – valójában takarékossági megfontolásokból született – megoldásainak köszönhetően mégis könnyen transzponálható, így nem hat idegenszerűnek kontratenorra átdolgozva sem. Az obligát oboára összpontosítva tökéletesen megfigyelhető a műben a sokszor concerto-szerű szerkesztés, ahol ugyan az ének a kifejezés legfőbb eszköze, a hangszeres szólamok mégis akár önállóan is életre kelhetnének, és a recitativók kivételével jószerével teljes élményt nyújtva hangozhatnának fel koncerteken.
Még határozottabb a rokonság a versenymű és a kantáta között a „Gott soll allein mein Herze haben” első és ötödik tételében, melyekben ténylegesen a BWV 1053-as, E-dúr billentyűs verseny parafrázisát hallhatjuk. A Sinfonia a concerto első tételének kibővített változata, ezúttal orgonával megszólaltatva, amivel a szólam nagyrészt le is veti magáról a világiasság gúnyáját, és a vallásos szeretet érzékletes megszólaltatójává válik. A Siciliano megnevezésű ária a versenymű lassú tételének jelentősebb mértékű átdolgozása, mégis érződik rajta Vivaldi velencei idiómájának hatása. A kantátát jellegzetes lutheránus korál zárja le mintegy a vallásos hevület csodálatos illusztrációjaként.
A „Nach dir, Herr, verlanget mich” Sinfoniája sokkal inkább Albinoni egymásba sokszor fájdalmas súrlódásokkal átúszó akkordjait idézi, ereszkedő kromatikája pedig a gyász és a fájdalom 17. századi barokk zenei előképeivel rokon. Az ezt követő két ária és a közbeékelt recitativo együttesen akár egy önálló kantátát is kiadhatna, a felvételhez azonban Andreas Scholl a számára legkedvesebb tételeket választotta ki. Különösen hatásos a „Schlage doch, gewünschte Stunde” csengőütéseinek hipnotikus ismétlődése, és jóllehet a mű feltételezhetően Georg Melchior Hoffmann alkotása, tökéletesen kiegészíti az autentikus bachi tételeket.
Johann Sebastian Bach bármely műve a zeneirodalom legkiemelkedőbb alkotásai közé tartozik, azért nem is annyira maga a darab, mint az előadás a meghatározó, amikor gyűjteményünket akarjuk gyarapítani egy újabb lemezzel. Andreas Scholl és a Bázeli Kamarazenekar felvétele kétségtelenül a legigényesebbek közé tartozik; ennél szebben s hitelesebben megszólaltatni e műveket valószínűleg nem is lehet.
Előadók:
Andreas Scholl – kontratenor
Kammerorchester Basel
Julia Schröder – koncertmester
A lemezen elhangzó művek listája:
1-5. Cantata BWV 82 „Ich habe genug”
6-12. Cantata BWV 169 „Gott soll allein mein Herze haben”
13. Cantata BWV 150 „Nach dir, Herr, verlanget mich” – Sinfonia
14. Cantata BWV 200 „Bekennen will ich seinen Namen” – Aria: Bekennen will ich seinen Namen
15. Cantata BWV 161 „Komm, du süße Todesstunde” – Recitativo: Der Schluss ist schon gemacht”
16. Cantata BWV 53 „Schlage doch, gewünschte Stunde” – Aria: Schlage doch, gewünschte Stunde