Hír: Két félidő a MüPában
Írta: ekultura.hu | 2012. 03. 10.
A Müpa és a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) együttműködésében a filmművészet legendás rendezőinek legszebb darabjaiból álló, új rendezvénysorozat kezdődik. Az első félév 10 digitális vetítése Fábri Zoltán életművéből válogat.
Noha a háromszoros Kossuth-díjas Fábri Zoltán főhelyet kapott a szocialista kultúrpolitika kirakatában, filmrendezői életművét (1952-1983) meghatározták a letiltott forgatókönyvek, ezért milliós nézőszámokat elérő irodalmi adaptációkban mondta el a világról, diktatúrákról és emberi kapcsolatokról alkotott humanista üzenetét. Alapvetően nem volt filmnyelvi újító, mégis, a modern magyar film szimbolikus nagy pillanatait pergetve képzeletbeli mozinkban, alig akad, akinek ennyi erős képsorát összefűzhetnénk a Körhinta (1955) drámai hintajelenetétől A Pál utcai fiúk grundjáig (1968), a Hannibál tanár úr (1956) expresszív stadionjától Latinovits Zoltán őrnagyának abszurd dobozolásáig (Isten hozta, őrnagy úr, 1969).
Ukrajnában, 2. világháborúban, a német hadvezetésnek az az ötlete támad, hogy Hitler születésnapján a magyar munkaszolgálatos század tagjaiból verbuvált focicsapat mérkőzzön meg német egységek csapatával. (A téma egyébként megtörtént eseményeken alapult.) A legendás hírű válogatott focista Ónodi II (Dió) vezényletével a magyar muszosok megverik a németeket, akik a zendüléstől tartva sorra lelövik a győztes magyar csapattagokat. A fociőrület és a haláltábor pszichológiájának egybejátszatásában Fábri lélekábrázoló művészetének csúcsára jutott. A foci tizenegy ember számára csillantja meg az életben maradás lehetőségét: a kétballábas, a beteg és az öreg is játszani akar; a kenyérért, a pihenőért, a borzalmaktól való szabadulásért. A válogató Ónodi (Sinkovits Imre) viszont halálosan komolyan veszi a focit. Nem hősöket, hanem életteli figurákat látunk. Fábri az érzelmek, indulatok, hangulatok pillanatok alatt végletesen változó, hatalmas, tragikomikus skáláját vonultatja fel, miközben a játék élet-halálharccá válik. Noha a film kiemelkedett az évtizedfordulón mélyponton álló filmkínálatból, Fábri és Sinkovits Imre megkapta a magyar filmkritikusok díját, a film elismerő oklevelet nyert Bostonban 1962-ben, a jövőt mégsem ez, hanem az ugyanakkor készülő Megszállottak, Makk Károly markáns, modernizmust előlegező munkája jelentette.
A Fábri Zoltán retrospektív sorozat további vetítései:
március 26. Húsz óra (1965)
április 9. A Pál utcai fiúk (1968)
április 23. Isten hozta őrnagy úr (1969)
május 7. Hangyaboly (1971)
május 21. Az ötödik pecsét (1976)
június 4. Magyarok (1977)
müpamozi - Fábri Zoltán: Két félidő a pokolban (1961)
Házigazda: Réz András
2012. március 12. 19:00
Eloadóterem
Jegyárak: 1000 Ft
Forrás: MÜPA
Noha a háromszoros Kossuth-díjas Fábri Zoltán főhelyet kapott a szocialista kultúrpolitika kirakatában, filmrendezői életművét (1952-1983) meghatározták a letiltott forgatókönyvek, ezért milliós nézőszámokat elérő irodalmi adaptációkban mondta el a világról, diktatúrákról és emberi kapcsolatokról alkotott humanista üzenetét. Alapvetően nem volt filmnyelvi újító, mégis, a modern magyar film szimbolikus nagy pillanatait pergetve képzeletbeli mozinkban, alig akad, akinek ennyi erős képsorát összefűzhetnénk a Körhinta (1955) drámai hintajelenetétől A Pál utcai fiúk grundjáig (1968), a Hannibál tanár úr (1956) expresszív stadionjától Latinovits Zoltán őrnagyának abszurd dobozolásáig (Isten hozta, őrnagy úr, 1969).
Ukrajnában, 2. világháborúban, a német hadvezetésnek az az ötlete támad, hogy Hitler születésnapján a magyar munkaszolgálatos század tagjaiból verbuvált focicsapat mérkőzzön meg német egységek csapatával. (A téma egyébként megtörtént eseményeken alapult.) A legendás hírű válogatott focista Ónodi II (Dió) vezényletével a magyar muszosok megverik a németeket, akik a zendüléstől tartva sorra lelövik a győztes magyar csapattagokat. A fociőrület és a haláltábor pszichológiájának egybejátszatásában Fábri lélekábrázoló művészetének csúcsára jutott. A foci tizenegy ember számára csillantja meg az életben maradás lehetőségét: a kétballábas, a beteg és az öreg is játszani akar; a kenyérért, a pihenőért, a borzalmaktól való szabadulásért. A válogató Ónodi (Sinkovits Imre) viszont halálosan komolyan veszi a focit. Nem hősöket, hanem életteli figurákat látunk. Fábri az érzelmek, indulatok, hangulatok pillanatok alatt végletesen változó, hatalmas, tragikomikus skáláját vonultatja fel, miközben a játék élet-halálharccá válik. Noha a film kiemelkedett az évtizedfordulón mélyponton álló filmkínálatból, Fábri és Sinkovits Imre megkapta a magyar filmkritikusok díját, a film elismerő oklevelet nyert Bostonban 1962-ben, a jövőt mégsem ez, hanem az ugyanakkor készülő Megszállottak, Makk Károly markáns, modernizmust előlegező munkája jelentette.
A Fábri Zoltán retrospektív sorozat további vetítései:
március 26. Húsz óra (1965)
április 9. A Pál utcai fiúk (1968)
április 23. Isten hozta őrnagy úr (1969)
május 7. Hangyaboly (1971)
május 21. Az ötödik pecsét (1976)
június 4. Magyarok (1977)
müpamozi - Fábri Zoltán: Két félidő a pokolban (1961)
Házigazda: Réz András
2012. március 12. 19:00
Eloadóterem
Jegyárak: 1000 Ft
Forrás: MÜPA