Josquin des Prez: Missa Pangue lingua • Missa La sol fa re mi (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2012. 03. 04.

Josquin, akinek kompozíciós stílusa eleinte egyértelműen Guillaume Dufay és Johannes Ockeghem szigorú, a szólamokat egyenlő súllyal megszólaltatni igyekvő imitációs ellenpontjának továbbvitele (az utóbbi valószínűleg ténylegesen ismerte és talán tanította is zenei örökösét), idővel egyre letisztultabbá vált, és a dallam mellett a tömbösen, akkordokban megszólaló harmóniákra úgyszintén egyre komolyabb hangsúlyt fektetett. Mindez legplasztikusabban a motettákban mutatkozik meg, ugyanakkor a misék fejlődésvonala úgyszintén hasonló ívet ír le, és ezt egyértelműen bizonyítja a jelen albumon szereplő két kompozíció, az 1502-ben közreadott La solfa re mi és a nyomtatásban csak 1539-ben, Josquin halála után megjelent Pangue lingua.
A Pangue lingva vélhetően Josquin utolsó, és ekképp stílusában legérettebb miséje, melyben a gregorián dallam többnyire rövid részletekben, a szólamok között szétosztva jelenik meg. A majdhogynem harcias, fúgaszerű belépésekkel induló, ám rögtön sűrítő Kyrie eleison hangulatában és szólamfelrakásaiban is erősen elüt a lágyabb Christe eleisontól, majd az ismételten gyorsabb, erőteljesebb, kánonszerű megoldásokat tartalmazó tétellezárástól.
A „Gloriá”-ban már rövid akkordikus betétek váltakoznak a mindvégig uralkodó imitációval, mely a duók és triók különféle – néhol antifonálisnak ható – variációit állítja szembe a mind a négy szólamban megszólaltatott motívumokkal, míg a hasonló eljárással megírt „Credo”-ban még szembeötlőbb az ellentét a három elkülönülő rész között, melyek közül az Et incarnatus est kezdetű sorok mindvégig akkordikus tömbökben haladnak.
A „Sanctus & Benedictus” folyondár, zömében két szólamra korlátozott, nem imitációs ellenponttal megszólaló dallamai több helyütt közeli rokonságot mutatnak a nagy elődök, Dufay és Ockeghem egyes kompozícióival, és így a vertikális összhangzatok helyett itt a lekövetés vagy az antifónia emel ki egyes frázisokat. Az eredeti gregorián melódia végül az „Agnus Dei” szoprán szólamában hangzik fel a legtisztábban felismerhető formájában, és így a mise mint egész szinte fantáziaszerű változatosságával éri el, hogy Josquin egyik legkedveltebb, leggyakrabban rögzített kompozíciójaként tartsák számon a mai napig.
A vélhetően jóval korábbra datálható La sol fa re mi mise cantus firmusa egy többé-kevésbé korabeli beszámoló alapján a tolakodó kérők útját a „Lascia fare mi” (Bízd csak rám) utasítással kiadó ismeretlen uralkodó jellegzetes szavajárásának, más kutatók szerint egy „Lassa far a mi” című szatirikus Serafino dall’Aquila-költemény szolmizációs hangokká alakított első sora. A mise különlegessége viszont elsősorban abban rejlik, hogy az A-G-F-D-E frázis különböző hangértékekkel és néhol más hangmagasságról indítva mindvégig hallható a különböző szólamokban.
A misére nem kifejezetten jellemzőek még az akkordikus megoldások sem, és az Et incarnatus est kezdetétől, a „Credo” tutti megszólaltatott Amenjének meghökkentő, hangsúlyos zárlatától és a „Sanctus” In excelsis frázisától eltekintve a szigorú imitáció válfajai, valamint a nem imitációs ellenpont az uralkodóak. A változatosság, a tökéletesen követhető szövegartikuláció, a szólamok abszolút egyenrangúsága azonban művészileg lényegében azonos szintre helyezi a két misét.
Josquin nagysága leginkább abban a magas fokú invencióban rejlik, amivel – többek között Bachhoz hasonlóan – egy-egy témát szinte a végtelenségig képes kihasználni és variálni, a szólamok különféle kombinációival pedig hasonlóan erőteljes hatást képes elérni, mint az érett és késő reneszánsz öt-, hat-, nyolc- vagy akár negyvenszólamú művei. A Tallis Scholars értő és páratlan előadásáról talán elegendő annyit elmondani, hogy 1987-ben a Gramophone magazin az év lemezének választotta – elsőként a független kiadók felvételei közül. Interpretációjuk azóta is megőrizte frissességét, színei nem fakultak, és aki esetleg nem ismerné az albumot, csak veszíthet vele.
Előadók:
Tha Tallis Scholars
Peter Phillips – karvezető
A lemezen elhangzó művek listája:
1. Gregorián ének: Pange lingua
2-6. Josquin des Prez: Missa Pangue lingua
7-11. Josquin des Prez: Missa La sol fa re mi