Claudio Monteverdi: Scherzi Musicali (CD)
Írta: Hetessy Csaba | 2012. 02. 27.

1630-ban Girolamo Mocenigo felkérésére Monteverdi megírta a La Proserpina rapita operáját, majd ezután Bolognában mutatott be egy másikat Delia e Ulisse címmel. Sajnos az utókor nem ismerhette meg egyik művet sem, mivel elvesztek.
Még ebben az évben Velence lakosságának egyharmadát veszítette el történetének legsúlyosabb járványa következtében: közel ötvenezer embert. Monteverdire valószínűleg ez is hatással volt, hogy komoly elhatározása következtében beköltözött egy velencei paplakba – ahol élete végéig élt – és felvette a reverendát.
A Scherzi Musicali (1632), zenei tréfa megjelenése idején Monteverdi már a „reverendo” címet viselte. E gyűjtemény darabjai áriákat és recitatív madrigálokat tartalmaznak, mintegy becsempészve a színpadi művészetet a meghittebb, kisebb előadói összeállítások közé. Bár zenei tréfáról van szó, a kompozíciókat Monteverdi – mint minden keze alól kikerülő munkát – rendkívül igényesen alkotta meg. Le kell szögeznünk, hogy Monteverdi késői, érett, kifinomult, de zenei szerkesztésben egyszerűbb műveivel állunk szemben. Zsenijére vall, hogy a kisebb formákban is kiemelkedőt alkotott, nemes és dallamos művekkel kápráztatta el hallgatóit. Velencében ez a stílus akkor rendkívül népszerű volt, s szerzője meg kívánta mutatni, hogy tud ő is igényes szórakoztató zenét írni. Nem németes szórakoztató Tafelmusik, hanem vérbeli olasz, dallamdús, érzelmekkel teli zene ez. S vérbeli velencei muzsika.
Az énekre, egy vagy két hangszeres szólamra és continuóra írt néhány perc időtartamú darabok gyűjteménye eredetileg nyolc művet tartalmazott. Érdekesség, hogy három 1624-ben Velencében kiadott Carlo Milanuzzi kompozíció, az „Ohimé ch’io cado”, a melankolikus „Si dolc’é il tormento” és a „La mia turca” című kapott helyet a lemezen; ezzel színesítve Monteverdi művészetét, s utalva kortársára. Az „Ohimé ch’io cado” egy szinte reneszánsz vagy inkább jazzes sétálóbasszus-menettel indul. Ez a basszus meghatározza az egész kíséretet egy markáns dallammal együtt. Közismert ritornell az „Et é’ pur dunque vero”, melyben az ének mellett megszólal a görbekürt, színezve a hangzást.
A „Maledetto sia l’aspetto” a reménytelen szerelem zenei elbeszélése. A beteljesületlen és egyoldalú érzelem megoldása csak a halál felé vezető út lehet, ez a reneszánsz egyik visszatérő témája. Monteverdi egy skálát választ a dallam első részeként, megkapó egyszerűséggel. A darab által befutott ív alatt egy csipetnyi nápolyi zene, szöveg és zene művészi miniatűrje bontakozik ki. Harmonizálása, hangszerelése a többi darabhoz hasonlóan színes, minden a szöveget szolgálja: kifejez, kísér, gyönyörködtet és elvarázsol. Ez elmondható az „Eri giá tutta mia” darabról is. Két Alessandro Vincenti mű is rákerült a lemezre, melyek 1634-ben két évvel a Scherzi Musicali után jelentek meg.
A lemezen szereplő utolsó, s egyben leghosszabb Monteverdi mű a „Lamento di Arianna”(Arianna panasza), 1608-as keltezésű. Claudio Cavina – akinek a munkáját dicséri a hangszerelés – a Venexiana művészeti vezetője maga is énekes (kontratenor), s belülről érzi ennek a késő reneszánsz, kora barokk vokális kultúrának minden ízét, zamatát. Összefogó, művészi elgondolásai is frissítően hatnak ezekre a patinás művekre.
A spanyol Glossa kiadó gondozásában megjelent lemezéhez a régizene egyik méltán ünnepelt együttese, a Venexiana 2008-ban Modenában, a San Carlo templomban rögzítette a felvételt. Az együttes Gesualdo és Monteverdi összes madrigálkötetének, Monteverdi színpadi műveinek felvételeivel vált ismertté és elismertté, és számos nemzetközi zenei díj birtokosa is egyben. A lemez szólistája Emanuela Galli (szoprán), aki végigvezeti a hallgatót ezen a zenei sétán, mely a 17. századi velencei szórakoztató zenét idézi meg. Gyönyörű, tiszta hang birtokosa, akinek a kromatikus hajlások, menetek sem okoznak gondot. Biztos, elhivatott előadása érződik az összes vokális kompozícióban. A szólista és a Venexiana énekes és hangszeres művészi összjátékát mutatják be. A fantasztikus előadói összképet erősíti Fulvio Garlaschi (barokk gitár), Gabriele Palomba (theorba, lant) és Doron David Sherwin (görbekürt) emlékezetes hangszeres játéka.
Külön említést érdemel a Glossa kiadóra jellemző exkluzív papírtokos megjelentetés, s a rendkívül informatív kísérőfüzet, mely tartalmazza az összes elhangzó darab szövegét, nemcsak olasz eredetiben, hanem angol, német, francia és spanyol fordításban is. A kiadványt mindenkinek ajánljuk, aki meg szeretné ismerni Claudio Monteverdi zenéjét, ezeket az örök darabokat a reneszánsz és barokk határáról. A lemez hallgatásakor kialakuló élmény igazi zenei katarzis: Monteverdi a Venexiana előadásában.
Előadók:
Emanuela Galli – szoprán
La Venexiana
Claudio Cavina – karmester
A lemezen elhangzó művek listája:
1. Carlo Milanuzzi: Ohime ch’io cado, ohime
2. Carlo Milanuzzi: Si dolce e’l tormento
3. Claudio Monteverdi: Maledetto sia l’aspetto
4. Claudio Monteverdi: Quel sguardo sdegnosetto
5. Claudio Monteverdi: Eri gia tutta mia
6. Claudio Monteverdi: Ecco di dolci raggi il sol armato
7. Claudio Monteverdi: Et e pur dunque vero
8. Carlo Milanuzzi: La mia turca che d’amor
9. Claudio Monteverdi: Voglio di vita uscir, voglio che cadano
10. Alessandro Vincenti: Piu lieto il guardo
11. Alessandro Vincenti: Perche, se m’odiavi
12. Claudio Monteverdi: Lamento d’Arianna