The Art of John Lennon – Micheal-Andreas Wahle gyűjteményéből
Írta: Fülöp Anna | 2012. 02. 14.

Talán nem annyira közismert tény, hogy Lennon nem csupán a zenének hódolt életében, hanem a képzőművészeteknek is. 1957 és 1960 között a Liverpool College of Art hallgatója volt, tehát mondhatjuk, hogy a művészeti háttértudása megalapozottnak tekinthető. A képzőművészetek iránti érdeklődése végigkísérte további életét, olykor csupán papírlapokra firkált rajzok formájában, olykor pedig kiállításokra szánt litográfiák képében. A Reökben megrendezett tárlat ezt az utat szeretné bemutatni közönségének.
A kiállítás első terme John Lennon karrierjének kezdeteit mutatja be: a falakon elhelyezett fényképeken első feleségével, Cynthia-val vagy éppen a Beatles-szel pózol. Nagyjából hat fényképben összesűrítve látjuk a rajongva imádott együttes frontembereként, családapaként és férjként. Szinte halljuk az őrült rajongók sikításait, és talán felcsendül képzeletünkben a "Twist and Shout" című nóta is. Az első pár fénykép kiválóan képes megalapozni a Beatles-életérzést, ami talán épp jól jön a következő falon kiállított Lennon-rajzokhoz. Ezek az első feleség, Cynthia Lennon által hitelesített alkotások, melyeket John saját lemezcégének levélpapírjaira rajzolt. Azonban ezek az unalomban papírra vetett kreatúrák egy egészen különleges látásmódú művészt sejtetnek maguk mögött. A legtöbb figura egyenesen az abszurditásba fordul, gondoljunk csak a kétszemű lábakra vagy a kétlábú fülre. Némelyik egészen részletgazdagon lett papírra vetve, és vannak olyanok is, melyek csupán egy-két vonást mondhatnak magukénak.
A közel tizenkét rajz után egy kisebb terembe vezet az utunk, ahol csak Lennon és a zene van: platina- és aranylemezek lógnak a falakon, és köztük dedikált lemezborítók is helyet kapnak, illetve néhány fénykép, melyeket Robert Withsaker vagy éppen Annie Leibovitz készített. A leginkább Yoko Ono által táplált Lennon-kultusz is kezd beszivárogni már ennek a teremnek a falai közé, hiszen helyet kap egy Yoko Ono lemezborító (Season of Glass) is, mely John Lennon véres szemüvegét ábrázolja, amit meggyilkolásakor viselt. Illetve Yoko Ono kiállításának 2009-es plakátja is a teremben díszeleg, amelynek központi témája Lennon New York-i élete volt.
A harmadik teremben ismét visszatérünk Lennonhoz és a képzőművészethez, most már árnyalatnyival komolyabb formában. A falakon a híres-hírhedt Bag One portfólió néhány darabja csüng, melyek John Lennon immár kiállításra szánt illusztrációi. A Bag One 1969-ben született sorozat, melyet a művész új feleségének, Yoko Ononak nászajándékként adott egy olyan fehér bőrtokba csomagolva, amelyet Ted Lapidus, a híres párizsi divattervező álmodott meg. A sorozatból néhány darabot Lennon kiállításra szánt, ám nyilvánosságra kerülésük után nem sokkal hatalmas botrányt robbantottak ki. A közönség túl obszcénnak találta némelyik illusztrációt, így a rendőrség lefoglalta mindet. A nagy hercehurca folyamán több litográfia is megsemmisült, és végül ez az egész felhajtás és botrány egy életre elvette Lennon kedvét a kiállításoktól. A teremben ezen kívül helyet kap a First One és a This is My Story című sorozat néhány darabja, valamint színes litográfiák is. Utóbbiak érdekessége, hogy ezeket John Lennon fiával, Sean-nal együtt közösen készítette: ő rajzolt, fia pedig a képek címét adta meg. A teremben helyet kapnak még különböző Lennon-ereklyék is, úgymint Lennon táskája, jellegzetes szemüvegének limitált példányszámú másolata, különböző zenei díjak vagy éppen ajándékok Yoko Onotól.
S igazából itt tettem fel magamnak azt a kérdést, ami már az első teremben található rajzok esetében is felmerült bennem, hogy vajon John Lennon képzőművészete csupán a kultuszban létezhet? Rajzai, litográfiái ugyanolyan ereklyék lennének, mint a szemüveg vagy a táska? A sok fényképpel, meg lemezborítóval borított falak mintha egy percre sem engednék a látogatót elfeledkezni arról, hogy egy popikon kiállításán van – ami bizonyos szempontból lehet, hogy lényegtelen, vagy éppen az elvárásoknak megfelelő. De vajon lehetséges-e ilyen körülmények között önmagukban/önmagukért megítélni ezeket az alkotásokat? Elfeledkezhetünk-e a kultuszról pár percre?
Ha egy kis időre sikerül kizárni magunkból azt az atmoszférát, amely szinte megrohanja a látogatót az első pillanattól kezdve, akkor olyan rajzokat fedezhetünk fel a falakon, melyek egy különleges látásmódú, ötletgazdag művészt sejtetnek maguk mögött. Aki, ha nem a zene mellett kötelezi el magát, bizonyosan elismert képzőművész lett volna.
A Micheal-Andreas Wahle magángyűjteményéből készült kiállítás május 4-ig tekinthető meg a szegedi Reök-palotában.