Johann Christian Bach: Six Keyboard Sonatas Op. 17 (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2012. 01. 21.

Az 1773/74 körül kiadott Op. 17-es gyűjtemény a legkisebb komponista Bach-fiú második szólószonáta kollekciója, és a korai kíséretes szonátákhoz képest letisztultabb stílust és érettebb személyiséget tárnak elénk. Mindeközben tagadhatatlanul és azonnal felfedezhetően kiérződik belőlük az olasz opera végtelen dallamossága, és a zömében kéttételes, uralkodóan gyors szerkezet is olasz hatásra – még pontosabban az Itáliában, a német fejedelemségekben és Angliában egyaránt elterjedt gáláns, preklasszikus stílus jól érezhetően megtermékenyítő erejére – utal.
A tételek kivétel nélkül magától értetődőek, természetesen áradó témák és motívumok – a klasszikában később megszokottá váltnál jóval kevésbé szabályszerű szerkesztési elvek mentén való – kibontásai, tehát nélkülözik a hangulatbeli ellentéteken alapuló szigorú szembeállításokat. A frázisok egymásból fejlődnek tovább, alakulnak, állnak össze egységes kompozícióvá, és kizárólag a No. 1 második tételében találkozhatunk egy menüett-témát feldolgozó variációsorozattal, amely előre meghatározható keretek között változik, miközben megőrzi tematikus esszenciáját és zenei magját.
A két háromtételes szonáta andantéja úgyszintén olaszos, operaáriákra emlékeztető melódiákból áll, ráadásul rendkívüli érzelmi töltettel is rendelkezik, amint az az Op. 17-hez képest alig pár év eltéréssel megszületett és a londoni Vauxhall-kertben előadott koncertáriákról is elmondható. Elsősorban a No. 2-es c-moll darab mutat valamelyes rokonságot az akkoriban virágkorát élő, az érzelmeket és drámaiságot előtérbe helyező zenei Sturm und Drang megoldásaival.
Akik pedig az egyszerűségükben is zseniális ötleteket keresik e művekben, különös figyelemmel hallgassák a No. 3-as Esz-dúr szonáta első tételének sziporkázóan leleményes változatosságát. Az akkordokkal kísért dallamoktól, a felbontásokkal színesített témákon át a témát egymásnak átadó, feleselgető szólamokig számtalan ötlettel találkozhatunk a kidolgozásban, s ekképp folyamatos élvezetre lelhetünk a páratlan Christian Bach-i leleményben.
Hasonlóképp lélegzetelállítóan finom megoldásokkal van tele a No. 5-ös, A-dúr szonáta, melyben az első tétel melléktémájának egyik frázisa az arpeggiók és a rövidke válaszdallamok egymás kiegészítő sorából épül fel egészen csodálatosan, izgalmas hangnemváltásokkal, míg a triolás 3/8-os tempójelzésű második tétel sodró lendületű, lüktető energiával ragad magával, és repít a gyönyörűség paradicsomába.
Péteri Judit pontosan azt hozza ki e darabokból, ami a legnagyobb érdemük: azt a felszabadult örömet és játékosságot, azt a harmonikus, olaszos szépséget, ami annak idején Mozartnak is olyannyira megtetszhetett. Maga a hangszerválasztás vélhetően szintén e törekvésre utal, hiszen a csembaló csilingelő tónusa, a pengetős mechanika pergő futamai egyaránt rendkívüli könnyedséget és fesztelenséget sugallnak, ami a barokk és a bécsi klasszika közötti korszakban divatos gáláns stílus elválaszthatatlan jellemzője. Felüdüléshez, felhőtlen kikapcsolódáshoz, megnyugváshoz ideális ez a valóban elbűvölő muzsika, amely a sekélyesség csapdáit elkerülve képes fülbemászó dallamokkal és harmóniákkal kielégíteni a szépségre szomjazó lelket.
Előadók:
Péteri Judit – csembaló
A lemezen elhangzó művek listája:
1-2. No 1 Sonata in G major
3-5. No 2 Sonata in C minor
6-7. No 3 Sonata in E flat major
8-9. No 4 Sonata in G major
10-11. No 5 Sonata in A major
12-14. No 6 Sonata in B flat major