Wolfgang Amadeus Mozart: The Prussian Quartets (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2011. 12. 27.

Hogy az újszerű megoldások akkoriban még nem feltétlenül a tudatos zeneszerzői koncepció eredményei voltak, hanem legalább ennyire meghatározó szerepet játszottak megszületésükben a kényszerítő körülmények, a mecénások, jól mutatja a porosz kvartettek létrejöttének története. (Habár, hogy csak egy 20. századi példát hozzak, Olivier Messiaen Quatour pour la fin du temps című, különös kvartettje – igaz, nem vonósnégyese – úgyszintén kívülálló okok, jelesül a háborús viszonyok miatt lett olyan, amilyen, de ez már egy egészen más világ művészetalakító hatását tükrözi.)
E késői vonósnégyesek megrendelője és eredeti címzettje II. Frigyes Vilmos porosz király és brandenburgi választófejedelem – az egyetemes zenetörténetben Carl Philipp Emanuel Bach patrónusaként és fuvolistaként is ismert II. (Nagy) Frigyes utóda – volt, és mivel a király maga is jól játszott csellón, ráadásul az ő szolgálatában állt a kor egyik legkiválóbb gordonkaművésze, Mozart kiemelt fontosságú csellószólamokkal igyekezett a kedvébe járni. Ennek eredményeképp a négy szólam lényegében egyenrangúvá vált e kvartettekben, és így, bizonyos szempontból e három kompozíció nyitotta meg az utat Beethoven művészetéhez.
Jóllehet Mozart hat vonósnégyest tervezett megkomponálni, az 1789-ben kezdődő gazdasági válság az ő életére is komoly befolyással volt, és a harmadik kvartett elkészülte után, vagyis még 1790-ben arra kényszerült, hogy egyrészt pénzzé tegye a már elkészült darabokat, másrészt új, jövedelmezőbb megbízások után nézzen. Hogy a kéziratok végül kihez kerültek, nem tudhatni, mindössze annyi bizonyos, hogy nyomtatásban csupán a szerző halála után jelentek meg 1791 végén.
A darabok elsősorban a kiegyensúlyozott, harmonikus szólamkezelésből fakadó szépségükkel emelkednek ki a mozarti oeuvre-ből, noha Joseph Haydn híres megjegyzése szerint a vonósnégyesek (melyek közé persze odatartoznak a Haydnnak címzettek is), valamint a Rekviem elegendő lett volna, hogy megalkotójukat halhatatlanná tegyék. Azonban egyes tételek is rendkívül hatásosak e művekből, különösen a K. 575 variáció jellegű záró Allegrettója, a K. 589 szokatlanul hosszú, lenyűgöző kidolgozása miatt különleges Menüettje és a K. 590 drámai, ismét egy téma variációival gyönyörködtető második tétele.
Az Emerson Vonósnégyes habitusához hallhatóan tökéletesen illenek e darabok. A hangszerek hol vidáman csevegnek egymással, hol komoly párbeszédeket folytatnak, ám mindig tiszteletben tartják egymás „véleményét”, egyik sem akar uralkodni a másik felett. Mi sem illusztrálhatná ezt jobban, mint az a tény, hogy Eugene Drucker és Philip Setzer felváltva játszanak első és második hegedűn. És ugyan a kvartett modern hangszereket használ, megszólalásukra közvetve mégis bizonnyal hatott a régizenei együttesek immár sok évtizedes gyakorlata is. A végeredmény mindenesetre meggyőző és valóban csodálatos, és az sem lepne meg, ha ezzel a felvétellel is eséllyel pályáznának egy következő Grammy díjra, amiből eleddig kilencet gyűjtöttek be, és határozottan nem érdemtelenül.
Előadók:
Emerson String Quartet
A lemezen elhangzó művek listája:
1-4. String Quartet K. 575
5-8. String Quartet K. 589
9-12. String Quartet K. 590