Heller Ágnes: Nietzsche és a Parsifal
Írta: Galamb Zoltán | 2011. 12. 18.

Esetemben kétségtelenül szintén fontos, mondhatni, meghatározó tényező, hogy – bár voltaképp csupán felületesen ismerem – Nietzsche filozófiáját mindig is megismerésre és behatóbb tanulmányozásra érdemesnek tartottam, ahogy, mióta először hallottam művészetét, teljesen lenyűgöztek Wagner operái és zenedrámái is. E két lángelme találkozása és polémiája pedig így, papíron, szavakba öntve és a személyiségetika szemszögéből elemezve is megvilágosító élményt jelent.
E viszonylag vékony kötet – eredetileg öt előadás – keretein belül Heller Ágnes ugyanis Nietzsche és Wagner barátságát és kölcsönös egymásra hatását mutatja be és analizálja a kettejük szembefordulása és szakítása után végső formát öltött, monumentális, a pályafutást illően lezáró zeneműre, a Parsifalra, valamint Nietzsche erre adott reakciójára összpontosítva a gondolatmenetet.
Nem akarom – hiszen nem is tudnám az eredeti szöveghez viszonyítva akárcsak közelítően is megfelelő színvonalon és élvezetesen – összefoglalni az értekezést, ráadásul megítélésem szerint annak szinte minden felvetése és levezetése, valójában minden szava elhagyhatatlan, egymással szorosan egybefonódik, így inkább a kötet legszembetűnőbb erényeire összpontosítanék.
Először is szinte félelmetes az a mögöttes tudás, amivel Heller Ágnes nemcsak a filozófiai kérdéseket, hanem a wagneri muzsikát is taglalja; ahogy a lehető leghatásosabb hasonlattal, zenei terminusok használatával tárja elénk A morál genealógiájának felépítését, szerkezetét. Eközben pedig végtelen alázattal és szerénységgel említi meg, hogy lehetetlen lenne hiánytalanul ismerni a teljes Nietzsche-irodalmat, és jegyzi meg, hogy ugyan más aspektusait is érdemes lenne megismerni egy-egy, a témához kapcsolódó műnek, sokszor az ő személyes preferenciái határozzák meg választásait, azt, hogy mivel foglalkozzék az adott kérdések kapcsán.
Ugyanilyen fontosnak tartom erkölcsi állásfoglalását is, amely nem helyteleníti a nietzschei nihilizmust, mégis meg tudja értetni, hogy e személyiségetika keretein belül miért megengedhetetlen példának okáért Hitler viselkedése, pedig a náci német ideológia éppúgy merített Nietzsche filozófiájából, mint ahogy – és nem elsősorban a komponista antiszemitizmusa miatt – nemzetinek állította be Wagner zenedrámáit és egész művészetét. Emellett pedig helyén tudja kezelni a liberalizmust is, és ki meri jelenteni, hogy: nem ringathatjuk magunkat többé abba a felemelő illúzióba, hogy egy szabad és szép, kreatív emberekhez méltó etika feleslegessé tesz minden külső normát, értéket, parancsolatot és tiltást, megszüntetni a fájdalmas döntéseket, elfojtásokat s az öncenzúrát, felváltja vagy felválthatná egyrészt a Sittlichkeitet [hegeli „etikus életet”], másrészt a moralitást.
Ha őszinte akarok lenni magamhoz, valójában nem azért érdemes elolvasni a Nietzsche és a Parsifalt, hogy megtudjuk, az „aszkétikus eszmények” miért magasabb rendűek Nietzsche kizárólag önmaga számára megváltó nihilizmusánál, s hogyan adnak értelmet az emberi szenvedésnek, vagy hogy a filozófus megszállott rajongása a zeneszerzőért milyen gyökerekből ered, hanem hogy e kérdéseken elmerengve megismerhessük és teljesebbé tehessük önmagunkat.