FőképNégy estén hat produkció mutatja meg a közönségnek, hogy milyen távoli(nak gondolt) stílusokat fog össze a közös inspiráció, a népzenei indíttatás, a világzenei hatás. Olyan hagyományos hangszerek kerülnek fókuszba, mint a tárogató, a cimbalom, a kaval, vagy éppen a didzseridú és a sámándob, de ezeket olykor a legmodernebb technikával együtt szólaltatják meg a muzsikusok, miközben a műfaji nyitottságot és a kísérletező kedvet zenei határátlépések is fűszerezik.

2011. november 16., 20.00, Fesztivál Színház
Etno-unió
Transglobal Underground Project

A mindig megújulni tudó Transglobal Underground (TGU) alapító tagjai, Hamid Man Tu és Tim Whelan ismét különleges ötlettel álltak elő. Összegyűjtöttek Európa országaiból olyan zenészeket, akik tradicionális zenét ötvöznek modern, elektronikus hangzással – hogy egy közös lemezt készítsenek. A U.N.I.T.E – A Gathering of Strangers című albumon igazi etno-csemege hallható – cseh, dán, lengyel, magyar, francia, brit, ír, bolgár zenék. Ahogy ők mondják: „Ez egy utazás kezdete. Az album a térkép, de nem tudjuk, hogy melyik utazó mit tapasztal az út során.”
A Müpás utazásban a TGU mellett részt vesz még a bolgár hangzást képviselő Perunika Trio (Eugenia Georgijeva, Jaszmina Sztoszics, Gyessziszlava Vasziljeva), Jim Moray brit népdalénekes és Miki Shaw VJ.
A magyar vonalat Kovács Nóri (Balkán Fanatik), Barvich Iván (Sebő-együttes) és DJ Lepe (Balkán Fanatik) képviseli a projectben – erre a koncertre a Balkán Fanatik zenekarral kiegészülve.
Transglobal Underground, Jim Moray, Perunika Trio, Balkán Fanatik, Barvich Iván, Miki Shaw

2011. november 17., 20.00, Fesztivál Színház
Kampec Dolores; Nagual (BLR)

Kenderesi Gabit, a Kampec Dolores énekesnőjét, szövegíróját, az együttes számos koncertjét átszövő mesék szerzőjét ezúttal Krasznahorkai László Északról hegy, Délről tó, Nyugatról utak, Keletről folyó című regénye inspirálta. A koncerten belüli félórás bábopera előadását az együttes legújabb dalai övezik. Az együttes zenei vezetője Hajnóczy Csaba gitáros, aki a legendás Kontroll Csoport felállás legfontosabb zeneszerzője volt, basszusgitárosa Vajdovich Árpád, dobosa Németh Csaba. A jazz világában saját zenekarával is járatlan úton járó szaxofonos, Grencsó István mellett ezúttal egy vonósnégyes is csatlakozik az előadáshoz. A Kampec Dolores bő két évtizede van jelen a zenei életben, sajátos, elismerten egyéni, mégis rockos világával, de zenéjük legkisebb építő elemeit is áthatja a hagyományos kultúrában gyökerező magyar hangzásvilág.
A 2000-ben Fehéroroszországban alakult, héttagú Nagual együttes is az etno és a rock ötvözésével alkotott kiemelkedőt, de őket a mágia, a ráolvasás, a kitalált nyelv hangzása viszi közelebb az önkifejezéshez. A doromb és más ősi, például afrikai hangszerek is megszólalnak a szintetizátor és a tangóharmonika mellett. Dalaik „szövege” és hangszerelése ugyanannyira avantgárd gesztus, mint visszanyúlás a kollektív tudat mélyebb rétegeibe, de a révület és a röhögés kéz a kézben jár. A zenekar időközben bejárta egész Kelet-Európát, francia és német földön is sikerrel turnéztak. Gyakori alkotótársai minszki rajz- és dokumentumfilmes, színpadi, bábos, és bohóc-produkcióknak.
Kampec Dolores: Kenderesi Gabi – ének, Hajnóczy Csaba – gitár, Grencsó István – fúvós hangszerek, Vajdovich Árpád – basszusgitár, nagybőgő, Németh Csaba – ütőhangszerek

2011. november 18., 20.00, Fesztivál Színház
Borbély Mihály - Balkan Jazz Project
Vendég: Teodoszij Szpaszov (BG) és Carlo Rizzo (FR)

A Balkán Jazz Project a Quartet B és a Vujicsics együttes közös koncertjei során alakult ki a nép- és világzene, a jazz és a kortárs zene területén egyaránt otthonosan mozgó szaxofonos, Borbély Mihály vezetésével, hasonló szellemű és gondolkodású muzsikusok csatlakozásával. A két zenekart a sokoldalú fúvós személye köti össze, s eddigi nagysikerű koncertjeik bizonyították, hogy a Kárpát-medence, a Balkán és a jazz energiái könnyen gyűjthetők egy fókuszba. Koncertjeiken vendégszólistaként a balkáni muzsika mesteri tolmácsolói csatlakoznak a BJP-hez, így a népzene, jazz és világzene rajongói különleges élményre számíthatnak: erőteljes ritmusok, finoman áttetsző, lírai melódiák és fergeteges táncdallamok egyaránt megszólalnak.
Teodoszij Szpaszov a bolgár kaval világszerte elismert virtuóza, aki egyaránt sokat tett a hangszer hagyományainak megőrzéséért és annak megújításáért is. Számos díj kitüntetettje, pályafutása során nem kisebb nevekkel játszott, mint Dave Liebman, Andy Sheppard, Yildiz Ibrahimova, Ennio Morricone, Jamey Haddad, Albert Mangelsdorf, Mark Johnson, Ivo Papazov, Trilok Gurtu, Radio Sofia Orchestra, Glen Velez, Rabih Abou-Khalil vagy Milcso Leviev. A Balkán Jazz Project és Teodoszij Szpaszov előkészületben lévő lemeze zenei anyagát mutatja, melyben Borbély és Szpaszov szerzeményei mellett feldolgozások is szerepelnek.
Az est másik különleges vendége, Carlo Rizzo a tamburinok mestere, aki a délolasz és perzsa népzenék avatott előadója, sőt maga fejlesztett hangszereken is hallható.
Borbély Mihály - szaxofon, klarinét, tárogató, furulyák, György Mihály – gitár, buzuki, Lukács Miklós – cimbalom, Agatics Krunoszláv – harmonika, Horváth Balázs – bőgő, G. Szabó Hunor – dob, ütőhangszerek
Vendég: Teodoszij Szpaszov – kaval, Carlo Rizzo – tamburinok

2011. november 23., 20.00, Fesztivál Színház
Cimbalom és tárogató
Balogh Kálmán, Lukács Miklós és Kiss Gy. László

Különböző felépítésük és jellegük ellenére több hasonlóság is van a két leginkább magyarnak tartott hangszer, a cimbalom és a tárogató között. A világzenei törekvések elterjedése óta mindkettő reneszánszát éli, kortárs szerzők is egyre többször komponálnak rájuk. Születésük, – kevésbé romantikus fordulattal élve – fejlesztésük Schunda Venczel Józsefnek, a korszakalkotó hangszerkészítőnek érdeme: 1874-ben jegyeztette be a cimbalom pedálos változatának szabadalmát. A tárogatóét 1897-ben jelentette be, igaz, vetélytársa, Stowasser János két nappal megelőzte Schundát, és manapság inkább az utóbbi nevéhez köthető változat használatos.
A koncert első részében Kiss Gy. László, a Fesztiválzenekar klarinétművésze szólaltatja meg a tárogatót. Kortárs zeneszerzők több mint 25 kompozíciót dedikáltak már neki, ezekből válogat. Egy népzenei összeállítást is eljátszanak Árendás Péter brácsás és Lelkes András nagybőgős közreműködésével.
Balogh Kálmán már az első részben is játszik, de főszereplő a második részben, amelyben a cimbalom kerül előtérbe. Balogh Kálmán mint népzenész lett világhírű, míg Lukács Miklósnak a jazz és a kortárs zene az erőssége, amellett, hogy a cimbalomduó igen ritka, ebből adódik kettejük lemezen is kiadott kettősének különlegessége. A cimbalom több zenekari funkciót is vállalni tud, így a kétcimbalmos felállásban felváltva szólóznak és kísérnek. A főleg népdalfeldolgozásokból és néhány saját szerzeményből álló repertoár új hangszerelésben szólal meg, Dés András ütőhangszereken, Novák Csaba nagybőgőn egészíti ki kvartetté a produkciót.
I. rész: Kiss Gy. László tárogatótrió
Közreműködik: Balogh Kálmán – cimbalom
II. rész: Balogh Kálmán – Lukács Miklós: Cimbalomduó
Közreműködik: Dés András – ütőhangszerek, Novák Csaba – nagybőgő

Forrás: MÜPA