Liszt Ferenc: Dante Symphony & Sonata (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2011. 10. 27.

Hogy meggyőződhessünk Liszt muzsikájának ihlető erejéről, elég meghallgatni a szóban forgó program-szimfóniát, amely Dante Alighieri Isteni színjátékának Pokol- és Purgatóriumbeli útját követi végig. A mélyvonósokkal és rezekkel megszólaltatott, sivárságot sugalló, egyben felkavaró, sőt, egyenesen diabolikus bevezetővel, majd egy kromatikusan ereszkedő témával indító mű fokozatosan a kizárólag magas szólamokkal felépített, éteri és transzcendens befejezésig jut el, miközben magasztos – néhol kifejezetten bombasztikus – passzusok váltakoznak viharos, később pedig a szentimentalizmus határát súroló motívumokkal. Maga a szimfónia egészében véve egyetlen vízió hangokba átültetett ábrázolása.
Klasszikus értelemben véve persze szó sincs itt szimfóniáról; voltaképp csupán két összekapcsolt szimfonikus költeményről beszélhetünk. Az „Inferno”-tétel felépítése még csak nem is emlékeztet a szonáta-formára, sokkal inkább néhány téma variációs ismétlése és a szólamok közti átvétele jelenti a konstrukciós elvet, míg a szünet nélkül egymásba átúszó „Purgatorio”-és „Magnificat”-tételek hasonlóképp monotematikus variációk, és még a testetlen – vagyis a mély és közép-regisztereket alapvetően nélkülöző – fugato szerepe is elsősorban egyazon motívum hangulat-árnyalatainak variációra épülő kidolgozása, s elsősorban nem szerkezeti megfontolásokból indokolt.
Az akkoriban még újszerű skálák és harmóniák, a szinte túlburjánzó kromaticizmus, a gyakran kifejezetten impresszionisztikus elemek, a harsányságuk ellenére is magával ragadó zenei képek a hangszerelés fortélyait – ez esetben valóban Wagnernek sokat köszönhetően – immár tökéletesen ismerő, azokat rendkívüli invencióval és magabiztossággal alkalmazni képes, érett zeneszerzőt mutatják. A Liszt weimari éveiben komponált, kimondottan a nemzetközi közönség igényeit kielégíteni törekvő, 1857-ben bemutatott Dante szimfónia nemcsak a zeneszerző, hanem általában a nagyromantika egyik kiemelkedő alkotása is – azon Liszt-művek egyike, melyek a mai napig világszerte ismertek és elismertek.
Úgyszintén hasonló megoldások jellemzik az egytételes, mindössze két témára épülő, 1849 és 1856 között többször is átdolgozott Dante-szonátát, melynek ihletője Victor Hugo a szonátáéval megegyező című írása, az „Apres une lecture de Dante”. A romantikus repertoár egyik legnehezebben előadható darabjaként számon tartott kompozíció a zongora nyelvén valósítja meg lényegében ugyanazt, amit a rokon témájú szimfónia: az al fresco, tömbös-akkordos ellenmozgások, a fantáziaszerű, variáción alapuló építkezés, a mély és magas regiszterek minden korábbinál tudatosabb kihasználása és a kromatika már-már szertelen alkalmazása mind a nagyromantikára jellemző jegyek.
Daniel Barenboim értelmezése mindkét mű esetében a zenei szándékhoz való maximális hűségről árulkodik. Zongoristaként meghökkentő könnyedséggel adja elő ezt a rendkívül komoly feladatként számon tartott darabot, ekképp kizárólag a színekre és a hangulatokra koncentrálhatunk, míg a szimfónia teljes eszközkészletével a hatások elsőbbségét hirdeti, ugyanakkor egyetlen pillanatra sem válik ízléstelenül harsogóvá vagy érzelgőssé, olcsón hatásvadásszá. Ha Liszt kozmopolita, bármely kultúrkörben közérthető műveiből kellene mustrát választanunk, e két nagyszabású alkotást e kiemelkedő előadásban mindenképp jó szívvel ajánlanám bárkinek.
Előadók:
Damenchor des Rundfunkchors Berlin (1-3)
Berliner Philharmoniker (1-3)
Daniel Barenboim – karmester (1-3), zongora (4)
A lemezen elhangzó művek listája:
1-3. A Symphony to Dante’s „Divine Comedy”, S109
4. Apres une lecture de Dante (Fantasia quasi Sonata), S161/7