Szirányi János: Kodály Zoltán
Írta: Galamb Zoltán | 2011. 10. 25.

Nem értem például, miért ragaszkodott olyannyira a relatív szolmizálás gyakorlatához, amikor az csupán káoszt teremt egy amúgy letisztult rendszerben, és nehézkessé teszi többek között a modulációk, a kromatika és szimmetrikus skálák – csupa Kodály által is rendszeresen használt eszköz – értelmezését, vagy miért tartotta a legkézenfekvőbb „hangszernek” az emberi hangot, amikor ténylegesen léteznek botfülű vagy fahangú emberek.
A cél persze nemes, hiszen Kodály, a pedagógus, egyenlősíteni akart, és arra vágyott, hogy a zene mindenkihez, még a legszegényebbekhez is eljusson, de valamiért nem számolt azzal, hogy a paraszti lelemény leküzd bármiféle akadályt. Elég az ütőgordonok vagy a kidobott olajoskannából eszkábált hangkeltő eszközök elkészítőinek ötletességére gondolni, a jószerével elvakult idealizmus azonban bizonyos kezdeményezések esetében mintha tévútra vezette volna a népzenei idióma e jeles propagátorát.
Ezzel együtt nem szabad megfeledkeznem a felbecsülhetetlen értékű gyűjtő, kutató és rendszerező munkáról sem, amit Kodály Vikár Béla nyomdokain Bartók Bélával együtt végzett, hogy később, ugyancsak vele közösen megteremtsék azt a modern magyar zenei nyelvet, amely népi gyökerei ellenére a világ bármely pontján érthető. Mert Kodály Zoltán, a komponista, minden kétséget kizáróan a 20. század egyik óriása, még ha neve ennek ellenére inkább zenepedagógiai módszerével kapcsolódott is össze és vált nemzetközileg mind a mai napig ismertté.
Ki tudna ellenállni például a Háry János szvit humorral, mesélőkedvvel és rengeteg ütőssel teli, a magyar népi és népies dallamokat, a magyaros szilajságot sok helyütt az impresszionizmussal keverő oldottságának és örömének, vagy a népi dallamkincset a Debussy-féle francia hatással és nagy adag késő romantikával házasítva tálaló Páva-variációknak? A kodályi hangulat- és szófestés, a tónusok és az atmoszféra páratlanul magas szintű kezelésének képessége mégis az a cappella kompozíciókban mutatkozik meg teljes pompájában. Ezekben felfedezhető a késő reneszánsz letisztult polifóniájának, valamint Bach kórusművészetének közvetlen hatása is. Amit Kodály zeneoktatási módszerével akart elérni, jelesül, hogy a muzsika az esztétikai élvezet általános, mindenki számára elérhető forrása legyen, úgy érzem, inkább zeneszerzői munkásságával érte el.
A Szirányi Jánost dicsérő kötet alapos ismereteket nyújt erről a – talán csak számomra – ellentmondásos életpályáról, a MR szimfonikusai és énekkarai pedig értő és roppant magas színvonalú, ráadásul tagadhatatlanul magyaros közelítésben adják elő a kodályi hagyatékból kiválasztott kisebb lélegzetű, ám annál ismertebb műveket.
A CD-mellékleten elhangzó művek:
1-6. Háry János szvit
7. Pünkösdölő
8. Jézus és a kufárok
9. Felszállott a páva – változatok magyar népdalra
Előadók:
MR Szimfonikusok (1-6, 9)
MR Gyermekkórus (7)
MR Énekkar (8)
Fischer Ádám – karmester