Koncert: Prince – Sziget, 2011. augusztus 9.
Írta: Galamb Zoltán | 2011. 08. 10.
Léteznek olyan dalok, melyeket nem lehet úgy hallgatni eredeti előadójuk koncertjén, hogy közben ne éreznénk felemelő borzongást, és ne élnénk meg az egyetemes egyszeri manifesztációja által kiváltott áhítatot. Ezek közé a mesterremekek közé tartozik Prince Rogers Nelson örökérvényű rock himnusza, a „Purple Rain”, és ezt a számot énekelte önfeledten az idei Sziget Fesztivál nulladik napjának közönsége a művész első magyarországi fellépésének ráadásában a fő blokk után.
A szóban forgó fő blokk kőkemény, feszes funkkal nyitott, melyet jazzes improvizációs körök tarkítottak, hogy a muzsikusok mindjárt az elején fitogtathassák egy keveset a tehetségüket. Ahogy az Prince-től már szinte megszokott, a zenekar nagyobbik része nőkből állt. Basszusgitáron Ida Kristine Nielsen adta az alapokat John Blackwell dobossal együtt. Rajtuk kívül még Cassandra O’Neal billentyűzött, két fekete – egy kopasz és egy afro frizurás – szépség énekelt, az utóbbi néha még gitárt is pengetett, rajtuk kívül pedig egy orgonista egészítette ki a zenekart.
Reprezentatív merítést hallhattunk Prince különböző korszakaiból; csupa funk és csupa jazz szólt a „Cream”-től a „Musicology”-ig, jellegzetesen rockos hangszerelésben és előadásban, és nem győztem ámuldozni afelett, hogy ez az ötvenes éveit taposó zseni mennyire lélegzetelállító természetességgel és ötletességgel kezeli a gitárt. A rock and rollosabb nótákban főleg a Telecasterét, míg a színtiszta funkhoz inkább a Dakota-vörös Stratocastert kapta kézbe, hogy jobbnál jobb szólókkal és akkordvarázslással kápráztasson el minket. És mindez végül a „Purple Rain”-ben teljesedett ki, hogy aztán egy és egynegyed óra után elsötétüljön a színpad.
Ám nem végleg, mivel jó tíz perc várakozás után, amikor már kezdtem feladni a reményt, hogy ezúttal hosszabb műsort hallhatunk, Prince vörös-feketéből egy bizarr fekete-fehér szerelésbe átöltözve visszajött, és – eleinte kizárólag ritmusalap és elektronika kíséretében – elkezdte sorra játszani az addig kihagyott igazán nagy slágereket. A háttérben egy oszcilloszkóp jelenítette meg képre lefordítva a hangokat, mindent a fény és a sötétség játéka követett le. Számomra a legdöbbenetesebbnek az a mód hatott, ahogy Prince-nek még a legegyszerűbb dalokba is sikerült becsempésznie valami egészen egyedit és eredetit, így a leggagyibb diszkóalapra is elképesztő harmóniákat és dallamokat épített fel. Az immár sokadik ráadásban pedig olyan bluest nyomott, hogy azt még a néhai Gary Moore is megirigyelhette volna tőle.
Ezekben a kisebb blokkokban már teljesen felszabadulttá vált a hangulat, és a „Kiss”-től a jazzesen absztrakt akkordokkal telepakolt „Nothing Compares 2 U”-ig hallhattuk az összes hatalmas slágert, és kapkodhattuk a fejünket az újabb meg újabb régi remekléseken. Amiként erre Prince a közönséggel viccelődve emlékeztetett minket, miután igennel feleltünk a kérdésére, hogy maradnánk-e még akár egész éjjel is: „Tudjátok hány slágerem van?” Volt itt virtuóz tánc, közönségénekeltetés, sírva éneklő rajongók a nagy kivetítőkön, kivilágított kijelzőkkel a magasba tartott mobilok, mi több, az utolsó előtti ráadásszámban még a közönség néhány kiválasztott tagja is rophatta a színpadon. Az efféle közvetlenség egészen ritkának tűnik manapság nagykoncerteken, pedig ha minden igaz, a funk és a rock hercege ma is marad, hogy – amint bejelentette – megnézze egyik kedvenc énekesnőjének fellépését.
És hogy végül mitől valódi zenei ikon, igazi szupersztár Prince? Számomra egyértelműen varázslatos gitárjátéka és hangszerelési ötletei miatt, mivel ezeknek köszönhetően még a legelvontabb és a leggyerekesebb számok is egyformán fogyaszthatóvá válnak, slágerei pedig utolérhetetlen magasságokat ostromolnak. Általános zenei erényei közt azonban gyakran említik azt a tényt, mennyire nagyszerű multiinstrumentalista, és valóban, ezen a koncerten sem kizárólag énekelt és gitározott, hanem többször beállt a szintetizátora mellé, hallhattunk tőle dögös basszusgitár-szólót, és párszor egy elektromos dobra is rácsapott, a legfontosabb azonban egyértelműen az, milyen kivételes érzékkel játszik magával a közönséggel. Már csak érte megérte ez a hét.