FőképTalán ma már nagyon kevesen vannak tisztában azzal, hogy a norvég származású Theatre of Tragedy pályájának elején a gótikus doom metal egyik stílusteremtője volt és, hogy tulajdonképpen egyik első képviselője az úgynevezett szépség és a szörnyeteg-típusú zenének, ami a hörgős férfiének és a női szoprán ellentétére épül.  Első lemezeiken művészi színvonalon adták elő szépséges, ugyanakkor durva zenéjüket, majd későbbi albumaikon a zenekar fokozatosan változtatott stílusán. Az Aégis finomabb, letisztultabb zenét tartalmazott, ami már inkább dark rockosnak nevezhető, ám a későbbiekben elektronikus, popos és Kraftwerk-es hatások is megjelentek muzsikájukban.

Ennek hatására az együttes elvesztette rajongóbázisának nagy részét, majd később meghatározó alakját, az angyali hangú Liv Kristine Espenaest is, aki Németországba települt és férjével megalapította Leaves’ Eyes nevű bandáját. Az űrt végül az elődjéhez kísértetiesen hasonló vokális adottságokkal megáldott Nell Sigland énekesnővel töltötték be, akinek közreműködésével az ezredforduló után az együttes fokozatosan visszakanyarodott korai zenei világához, majd idén váratlanul feloszlottak. Tartalmas pályafutásukat ezzel a kiadvánnyal foglalják össze, ami munkásságuk egyetlen (dupla) koncertlemeze és DVD-je is egyben.
 
A korongot hallgatva kicsit már bánom, hogy nem a DVD formátum áll rendelkezésemre, mivel a banda igen hatásosan és precízen idézi meg minden egyes korszakát, ami a korongjaik műfaji különbözőségeinek ismeretében igen elismerésre méltó teljesítménynek számít. A lemezeken minden egyes korszakot és albumot megidéznek legalább egy dal erejéig és meglepő módon mindet teljesen hitelesen. Személyes kedvenceim természetesen a korai lemezekről előadott dalok, mint a „Bring Forth Ye Shadow”, vagy az „A Rose for the Dead”, és leginkább az egyszerre gyönyörű és kegyetlen „And When He Falleth”, amely itt is tartalmazza az isten létezésének kérdéséről szóló hatásos párbeszédet.
 
Bármennyire is szerettem a zenekart, igazából már én sem hittem, hogy ennyire hűen vissza tudják adni régi dalaikat, az pedig külön meglepő, hogy ezek mellett mennyire megférnek a más jellegű nóták is. A magyar származású énekes úgy hörög, mint fénykorában, Nell Sigland pedig könnyedén és tökéletesen hozza elődje témáit, mintha még mindig a szőke énekesnő állna a mikrofon mögött. A teljes képhez talán már csak a banda leghíresebb szerzeménye („...A Distance There Is”) hiányzik, ám annak balladisztikus jellegéből fakadóan érthető, hogy lemaradt, hiszen koncerten bizonyára furcsán veszi ki magát és azért így is maradt bőven meglepetés, amivel kárpótolni tudják a keményvonalas rajongókat.

A Theatre of Tragedy utolsó munkáival tulajdonképpen észrevétlenül keretbe foglalta pályafutását, ezzel a kiadvánnyal pedig egy átfogó összegzést adott róla. Jó bizonyíték ez a kiadvány arra, hogy volt még potenciál ebben a zenekarban, a rajongók számára pedig egy méltó búcsú. A teljesítmény hallatán kezdhetjük sajnálni, hogy nem volt alkalmunk élőben is látni őket, vagy hogy valaha is lebecsültük a zenéjüket.
 
Az együttes tagjai:
Nell Sigland - ének
Raymond Istvan Rohonyi - ének
Frank Claussen - gitár
Vegard K. Thorsen - gitár
Hein Frode Hansen - dobok
Lorentz Aspen - billentyűk
 
A lemezen elhangzó számok listája:
CD 1:
1. Hide And Seek
2. Bring Forth Ye Shadow
3. Frozen
4. Ashes And Dreams
5. A Rose For The Dead
6. Fragment
7. And When He Falleth
8. Venus
 
CD 2:
1. Hollow
2. Storm
3. Image
4. A Hamlet For A Slothful Vassal
5. Fade
6. Machine
7. Der Tanz Der Schatten
8. Forever Is The World
 
Diszkográfia:
Theatre of Tragedy (1995)
Velvet Darkness They Fear (1996)
A Rose for the Dead (1997) EP
Aégis (1998)
Musique (2000)
closure:live (2001) koncert
Assembly (2002)
Storm (2006)
Forever Is the World (2009)
Last Curtain Call (2011) koncert