Főkép Az, hogy egy gyermek hogyan viselkedik, fejlődik, milyen kamasszá, felnőtté cseperedik, sok mindentől függ. A környezettől, a szociális helyzettől, ahová beleszületett, a pedagógusoktól, akikre rábízzák, a barátoktól, kik körülveszik, de leginkább szülei nevelésétől. 
 
Normális esetben minden szülő a legjobbat és a legtöbbet szeretné adni imádott csemetéjének, és minden más csak ez után következik. Az „imádott” szó azonban problémákat is szülhet, melyet a legtöbb szülő kisebb- vagy nagyobb mértékben el is követ. Nem könnyű ugyanis egy gyermeknek „nem”-et mondani, amikor gyönyörű szemével kér, amikor sírásra görbül a pici szája, vagy kimondja a világ talán legszebb szavait: anyuci, apuci... Nehéz ilyenkor erősnek, keménynek és következetesnek maradni! Természetesen az engedékeny szülő még nem rossz szülő! A lényeg, hogy próbáljunk minél következetesebbek maradni gyermekünkkel szemben.
 
Tökéletes szülő tehát – szerintem – nem létezik! A kérdés az, hogy felismerjük, belátjuk-e nevelési hibáinkat, hiányosságainkat? Ezek felismeréséhez nyújthat támpontokat Margitics Ferenc könyve, melynek segítségével még jobb szülők lehetünk, még közelebb juthatunk csemetéink lelkivilágának megismeréséhez.
 
Az író a könyvet a következő három fő részre tagolta:
Gyermekismeret
Neveléspszichológia
A gyermek nevelése
 
Az első részben a gyermek megismerése a cél, ehhez kapunk segítséget először összevonva, majd korszakonkénti bontásban a gyermekismeretről, a fejlődést meghatározó tényezőkről és a gyermeki temperamentumról. Az éppen nem ránk vonatkozó fejezetek is hasznos tapasztalatokkal szolgálhatnak, érdemes tehát azokat is áttanulmányozni.  
 
A könyv második részében értékes ismereteket szerezhet minden olvasó, akár szülőként, leendő szülőként vagy gyermekek nevelésével foglalkozóként tartja kezében a kötetet. Itt tényként ismerhetjük meg a különböző nevelői viselkedésmintákat, a nevelési alapformákat, a hibás nevelési módszereket, vagy a nevelés eszközeit.
 
Mint gyakorló szülőt, leginkább a könyv harmadik része kötött le, ami a gyermek nevelésével foglalkozik. A különböző életszakaszokra bontott fejezetből egyértelműen kiderül, hogy a gyermekektől az adott életszakaszban mi várható el, vagy éppen mi az, amit még képtelenség megkövetelni.
 
Minden gyermeket nevelő ember tudja, hiszen nagyon hamar tapasztalja, megtanulja, hogy a pár hetes csecsemőre is kihat az őt körülvevő világ minden rezdülése, mozzanata, tehát már ebben a korban észleli a szülői melegséget, pozitív kisugárzásokat, vagy éppen azt, ha a szülő ideges vagy negatív légkör veszi körül. Ezt sosem szabad elfelejteni senkinek, akinek gyermek van a közelében, habár néha nagyon nehéz bánatunkat mosolyogva palástolni. Saját tapasztalat szerint – ha elég idős a gyerek – inkább beszéljük meg vele is, hogy miért vagyunk szomorúak, így nem érzi azt, hogy ő lenne a hibás, vagy miatta van minden.
 
A kötet végén fogalomtár és irodalomgyűjtemény található. Az előbbi nagy segítséget jelentett a különböző szakszavak megismerésében, az utóbbiból pedig mindenki, aki úgy érzi, hogy e témában további tudásra szomjazik, segítséget kaphat hasonló kötetek beszerzéséhez.
 
A szülői mesterség talán az egyetlen, ami iskolapadban nem sajátítható el! Az emberiség számára pedig egyáltalán nem elhanyagolható, hogy a felnövő generációk milyen emberré válnak... általunk....