Alberto Szpunberg: Wolfgang Amadeus Mozart
Írta: Galamb Zoltán | 2011. 05. 21.
Amint azt a Világhíres zeneszerzők hetedik kötetének előszava is sugallja, Mozartot aligha kell bemutatni bárkinek, zenéje és szinte legendás alakja mára olyannyira mindennapi életünk részévé vált. Elég, ha Peter Shaffer Amadeusára, vagy a belőle készült Milos Forman-filmre, esetleg Puskin verses drámájára, vagy Rimszkij-Korszakov azt librettóként felhasználó egyfelvonásos operájára, a Mozart és Salierire gondolunk. A szimfonikus metal rajongói pedig többek között az Evanescence „Lacrymosa”-jában hallhatják Mozart befejezetlen Rekviemének halhatatlan hangjait.A zenei karrierjét csodagyerekként kezdő, később pedig csodásabbnál csodásabb műveket komponáló virtuóz életét, művészetét és hatását már sokszor, több száz oldalas monográfiákban elemezték életrajzírók és tudósok, ezért pár tucat oldalban összefoglalni e rengeteg információt lényegében lehetetlennek tetsző vállalkozás. Dvořákéval éles ellentétben ugyanis (akiről a sorozat hatodik kötete szól) Mozart rövid élete bővelkedik eseményekben és életműve is legfeljebb Johann Sebastian Bachéval összevethető, legalábbis ami a termékenységet illeti.
Lévén, hogy Mozart hagyatékát ily részletességgel kielemezték, számtalan megközelítésből ismertették már a fent említett vaskos kötetekben, voltaképp újat mondani sem lehet róla. Ennek ellenére érdemes belelapozni a jelen sorozat részeként megjelent könyvecskébe, hiszen sűrítve, kiemelve mégiscsak benne van minden, ami lényeges – minden, amit feltétlenül tudni kell erről a páratlan és önfejű zseniről. És persze a komponista halála körüli mendemondákat sem hallgatja el, mindössze tisztázza a tényeket. Különösen azoknak ajánlható a kötet, akik nem óhajtanak belemélyedni sem az életút izgalmas állomásaiba, sem a több mint hatszáz kompozícióból álló életmű értékeinek és újításainak taglalásába.
Ahogy azt már megszokhattuk, a kötetben előbb a Mozart életében bekövetkezett legfontosabb fordulatoknak az odavágó történelmi eseményekkel kiegészített kronológiáját olvashatjuk, melyet a zeneszerző pályájának, majd alkotásainak kellően alapos, ügyesen megválasztott idézetekkel és képekkel illusztrált ismertetése követ. Fontosnak érzem, hogy a szerző nem kizárólag az operákat, szimfóniákat és zongoradarabokat tartotta eléggé figyelemreméltónak, hanem említést tesz a kamarazenéről és az egyházi művekről is.
A CD-mellékletre – voltaképp nem meglepő módon – a két leghíresebb szimfónia, a „nagy” g-moll és a „Jupiter” került, igaz a Figaro házassága nyitányával együtt. A Royal Philharmonic Orchestra ezúttal sem hibázik a művek megszólaltatásában – igaz ugyan, hogy a g-moll szimfónia első tétele, amely a könnyed és mesterkéletlen kidolgozás illúziójának tökéletes példája, akár fésűn és selyempapíron előadva is ugyanennyire hatásos lenne. Az a magabiztosság azonban, ahogy a jól képzett és tapasztalt muzsikusok, valamint Jane Glover (a világ kevés női karmesterének egyike) interpretálja a műveket, bárki igényeit kielégítheti.
A CD-mellékleten elhangzó művek:
1. Figaro házassága K492, Nyitány
2-5. g-mollszimfónia K550
6-9. C-dúr „Jupiter” szimfónia K551
Előadók:
The Royal Philharmonic Orchestra
Jane Glover – karmester
Mozart életrajz
Kapcsolódó írások:Donovan Bixley: Őszinte híve, Mozart
Maynard Solomon: Mozart
Christian Jacq: Mozart – A nagy mágus
Christian Jacq: Mozart II. – A fény fia